2016-02-29 16:34

2016-02-29 16:34

Underlättar kontakter

INTEGRATION: Gemensam satsning på infocenter

I morgon öppnar ett nytt infocenter för nyanlända. Det är ett samarbete mellan Kristinehamns kommun och arbetsförmedlingen som finansieras av länsstyrelsen.

Karin Eriksson, chef för kommunens integrationsenhet, berättar att man har märkt att ett infocenter är något som behövs i kommunen. Det ger en väg in för den som behöver hjälp. Här kan personen få hjälp med olika frågor, men också lotsas vidare till rätt instans om man inte kan hjälpa till på plats.

Att kommunen samarbetar med arbetsförmedlingen är fullt naturligt då båda har olika ansvar kring introduktionen av nyanlända.

– Vi möter många gemensamma frågor och då är det bra om vi samarbetar kring dem, säger Josefin Gullbrand, sektionschef på arbetsförmedlingen.

Från arbetsförmedlingens sida arbetar man med att hjälpa de nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden medan kommunen har ansvar för bland annat skola och barnomsorg. På infocentret ska man också kunna hjälpa till med myndighetskontakter och kontakt till vården.

– Vi kommer att bemanna centret med två personer från oss och två från arbetsförmedlingen, säger Karin Eriksson.

Men det kommer att vara mer än fyra personer involverade i verksamheten. Från kommunens sida ska man ha ett rullande schema där folk från olika funktioner kommer att turas om att vara på plats. Arbetsförmedlingen har också flera personer som ska turas om att arbeta där.

– Även om vi har anställda som talar olika språk ska vi se till att boka upp tolkar som kan vara på plats vissa tider, säger Josefin Gullbrand.

Det finns också tankar om att bjuda in olika myndigheter till bestämda tider för att underlätta kontakterna.

– Det är inte lätt att komma hit som nyanländ och veta vart man ska vända sig, säger Karin Eriksson.

Anas Alhalabi kom från Syrien för tre år sedan. Han arbetar nu på arbetsförmedlingen och är en av dem som kommer att bemanna centret.

– Jag tror att det här är ett jättebra projekt som vi drar i gång här och nu. Att få de nyanlända att hitta rätt är den största utmaningen vi har i Sverige just nu. Många av dem som kommer hit är högutbildade och vårt uppdrag är att få dem i sysselsättning, säger han.

Karin Eriksson, chef för kommunens integrationsenhet, berättar att man har märkt att ett infocenter är något som behövs i kommunen. Det ger en väg in för den som behöver hjälp. Här kan personen få hjälp med olika frågor, men också lotsas vidare till rätt instans om man inte kan hjälpa till på plats.

Att kommunen samarbetar med arbetsförmedlingen är fullt naturligt då båda har olika ansvar kring introduktionen av nyanlända.

– Vi möter många gemensamma frågor och då är det bra om vi samarbetar kring dem, säger Josefin Gullbrand, sektionschef på arbetsförmedlingen.

Från arbetsförmedlingens sida arbetar man med att hjälpa de nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden medan kommunen har ansvar för bland annat skola och barnomsorg. På infocentret ska man också kunna hjälpa till med myndighetskontakter och kontakt till vården.

– Vi kommer att bemanna centret med två personer från oss och två från arbetsförmedlingen, säger Karin Eriksson.

Men det kommer att vara mer än fyra personer involverade i verksamheten. Från kommunens sida ska man ha ett rullande schema där folk från olika funktioner kommer att turas om att vara på plats. Arbetsförmedlingen har också flera personer som ska turas om att arbeta där.

– Även om vi har anställda som talar olika språk ska vi se till att boka upp tolkar som kan vara på plats vissa tider, säger Josefin Gullbrand.

Det finns också tankar om att bjuda in olika myndigheter till bestämda tider för att underlätta kontakterna.

– Det är inte lätt att komma hit som nyanländ och veta vart man ska vända sig, säger Karin Eriksson.

Anas Alhalabi kom från Syrien för tre år sedan. Han arbetar nu på arbetsförmedlingen och är en av dem som kommer att bemanna centret.

– Jag tror att det här är ett jättebra projekt som vi drar i gång här och nu. Att få de nyanlända att hitta rätt är den största utmaningen vi har i Sverige just nu. Många av dem som kommer hit är högutbildade och vårt uppdrag är att få dem i sysselsättning, säger han.