2016-02-23 14:39

2016-02-23 14:39

Magi med marimba

FÖRSAMLINGSHEMMET: Duo FriBerg bjöd på musik med mersmak

Det började med rainstick och slutade med polska från Småland. Däremellan bjöd Duo FriBerg på en vindlande, i bland hisnande resa i musikens värld med hjälp av slagverk och saxofon.

Söndagens konsert i Kristinehamns konsertförenings regi började med ett besök i regnskogen. Med hjälp av en så kallad rainstick framkallade Joakim Berg en känsla av att det regnade inomhus. Det var med den danske tonsättaren Kai Stensgaards stycke som heter just Rain forest.

Med olika instrument förflyttade Joakim Berg och Per Friman publiken till olika ställen. Nästa stopp blev en bordell och ett café i Argentina. Àstor Piazzolla, kungen av tango, har skrivit Histoire du tango för flöjt och gitarr. Av det har Joakim Berg gjort ett eget arrangemang som passar till hans slagverk och till Per Frimans saxofon.

Många instrument

Vid söndagens konsert var det den stora marimban som var Joakim Bergs huvudinstrument. Kompletterat med gongar, vibrafon, det lilla tumpianot karimba och skålar blev det till en spännande ljudbild.

I ett nyskrivet stycke av Staffan Storm skrivit speciellt till Duo Friberg kom gongarna, det finns en per ton, till användning.

Det var stor variation i kvällens program, Rhodesian Harmony av Daniel Fjällström var inspirerat av afrikanska ljud som hans morfar, missionären, spelat in på rullband.

Sakral stämning

Kyrkostämning bjöds i Felix Mendelssohns Lieder ohne worte. Känsla av tigerjakt fanns i Ingvar Karkoffs Deux danses exotiques.

Som sista nummer spelade de två, som är en unik konstellation i Sverige, den specialskrivna Divertimento for marimba och alto saxophone. Kompositören heter Akira Yuyama.

Extranumret Polska från Loftahammar tog oss ner på jorden igen efter en konsert med mycket klanger, både starka och lågmälda, spännande ljud och upplyftande toner.

Stor musik

– Det är ju synd om alla som inte är här, avslutade en hänförd Margareta Karlsson, ordförande i Kristinehamns Konsertförening.

Det 30-talet som hade tagit sig tid att besöka Församlingshemmet på söndagskvällen var glada att de hade fått vara med om stor musikupplevelse.

Söndagens konsert i Kristinehamns konsertförenings regi började med ett besök i regnskogen. Med hjälp av en så kallad rainstick framkallade Joakim Berg en känsla av att det regnade inomhus. Det var med den danske tonsättaren Kai Stensgaards stycke som heter just Rain forest.

Med olika instrument förflyttade Joakim Berg och Per Friman publiken till olika ställen. Nästa stopp blev en bordell och ett café i Argentina. Àstor Piazzolla, kungen av tango, har skrivit Histoire du tango för flöjt och gitarr. Av det har Joakim Berg gjort ett eget arrangemang som passar till hans slagverk och till Per Frimans saxofon.

Många instrument

Vid söndagens konsert var det den stora marimban som var Joakim Bergs huvudinstrument. Kompletterat med gongar, vibrafon, det lilla tumpianot karimba och skålar blev det till en spännande ljudbild.

I ett nyskrivet stycke av Staffan Storm skrivit speciellt till Duo Friberg kom gongarna, det finns en per ton, till användning.

Det var stor variation i kvällens program, Rhodesian Harmony av Daniel Fjällström var inspirerat av afrikanska ljud som hans morfar, missionären, spelat in på rullband.

Sakral stämning

Kyrkostämning bjöds i Felix Mendelssohns Lieder ohne worte. Känsla av tigerjakt fanns i Ingvar Karkoffs Deux danses exotiques.

Som sista nummer spelade de två, som är en unik konstellation i Sverige, den specialskrivna Divertimento for marimba och alto saxophone. Kompositören heter Akira Yuyama.

Extranumret Polska från Loftahammar tog oss ner på jorden igen efter en konsert med mycket klanger, både starka och lågmälda, spännande ljud och upplyftande toner.

Stor musik

– Det är ju synd om alla som inte är här, avslutade en hänförd Margareta Karlsson, ordförande i Kristinehamns Konsertförening.

Det 30-talet som hade tagit sig tid att besöka Församlingshemmet på söndagskvällen var glada att de hade fått vara med om stor musikupplevelse.