2016-02-23 15:46

2016-02-23 15:46

Ännu ingen Cabbyköpare

NÄRINGSLIV: Bästa budet hoppade av

Konkursförvaltare Carl-Henry Salomonsson jobbar vidare med att finna en köpare till Cabby. Just nu har han aktiv kontakt med två bud och har tre till i bakfickan.

– Det är ett svensk-norskt och ett svenskt konsortium som arbetar med att lösa finansieringen. Båda är intresserade av att ta över verksamheten och driva den vidare, säger Carl-Henry Salomonsson.

De tre buden som är placerade i bakfickan betraktar han som rena nedläggningsbud. Det är sådana som är ute efter varumärket, men som inte har något intresse av att ta upp produktionen.

– Det är bud som är intresserade av eftermarknaden. Äger du varumärket kan du trycka Cabby på reservdelarna, säger Carl-Henry Salomonsson.

Av det bästa och mest intressanta budet blev det inget. Carl-Henry Salomonsson berättar att budgivaren, som är aktiv i regionen, var lite för entusiastisk:

– Han har kanske väl många järn i elden och kom till insikt att det inte fanns tid att ta sig an Cabby också.

Konkursbeskedet kom den 11 januari. Då hade Cabby begärt sig själv i konkurs fredagen innan sedan banken hade beslutat att dra in krediterna. Sedan dess har konkursförvaltaren jobbat för att finna en lösning.

Det börjar dra ut på tiden. Hur påverkar det?

– Det är klart att budgivarna är medvetna om att det kan bli svårare att finna en lösning ju längre tid det tar.

Men din ambition är att få i gång verksamheten igen?

– Ja, det är därför jag bara jobbar med två bud just nu, svarar Carl-Henry Salomonsson.

Han törs dock inte gissa när en lösning är klar:

– Nej, det har jag slutat med.

– Det är ett svensk-norskt och ett svenskt konsortium som arbetar med att lösa finansieringen. Båda är intresserade av att ta över verksamheten och driva den vidare, säger Carl-Henry Salomonsson.

De tre buden som är placerade i bakfickan betraktar han som rena nedläggningsbud. Det är sådana som är ute efter varumärket, men som inte har något intresse av att ta upp produktionen.

– Det är bud som är intresserade av eftermarknaden. Äger du varumärket kan du trycka Cabby på reservdelarna, säger Carl-Henry Salomonsson.

Av det bästa och mest intressanta budet blev det inget. Carl-Henry Salomonsson berättar att budgivaren, som är aktiv i regionen, var lite för entusiastisk:

– Han har kanske väl många järn i elden och kom till insikt att det inte fanns tid att ta sig an Cabby också.

Konkursbeskedet kom den 11 januari. Då hade Cabby begärt sig själv i konkurs fredagen innan sedan banken hade beslutat att dra in krediterna. Sedan dess har konkursförvaltaren jobbat för att finna en lösning.

Det börjar dra ut på tiden. Hur påverkar det?

– Det är klart att budgivarna är medvetna om att det kan bli svårare att finna en lösning ju längre tid det tar.

Men din ambition är att få i gång verksamheten igen?

– Ja, det är därför jag bara jobbar med två bud just nu, svarar Carl-Henry Salomonsson.

Han törs dock inte gissa när en lösning är klar:

– Nej, det har jag slutat med.