2016-02-15 06:00

2016-02-15 06:00

UF-företag laddar för mässa

SKOLA: Unga entreprenörer visar upp sig

På torsdag kommer 53 elever från Brogårdsgymnasiet att delta i den stora UF-mässan i Karlstad. NKP har träffat några av de unga entreprenörerna.

Många elever på Brogårdsgymnasiet startar, driver och avvecklar ett företag under sin utbildning inom ramen för UF, Ung företagsamhet. NKP kikar in hos klass EK3 på Brogårdsgymnasiet som just nu håller på och planerar de sista detaljerna inför den stora UF-mässan i Karlstad. Mässan med temat ”Entreprenörskap på riktigt” hålls i Löfbergs arena torsdagen den 18 februari.

Eleverna är kreativa och det finns en stor bredd på klassens företagsidéer. I klassen drivs de sex företagen Ölmegubbarnas ostkaka UF, Braständare UF, Green design UF, Chocolate cups UF, Tag bag UF och Goda gåvan UF.

Tänkvärda ord

Emelie Sunesson, Andrea Börjesson och Tova Gullberg driver företaget Tag bag UF.

– Vi säljer stilrena tygkassar med citat av diktaren Javier Ramos från Stockholm, berättar Andrea.

Det var Tova som kom på idén att göra något med hans tänkvärda texter.

– Jag har följt honom länge på sociala medier och funderade på hur man skulle kunna sprida hans ord, säger hon.

Tjejerna tycker att texterna beskriver livet på ett bra sätt. De är enkla att ta till sig för många människor. Javier Ramos har tusentals följare på sitt Instagramkonto och tjejerna såg därför också att det fanns många potentiella kunder.

– Samtidigt som det är både trendigt och miljövänligt med tygkassar, säger Tova.

Hittills har de sålt över 120 tygkassar. Nu laddar de upp inför mässan i Karlstad där de hoppas få sälja ännu fler.

– Vi trycker tygkassarna själva hos Vänerns skylt och dekal, berättar Emelie.

Slit och släng

Ett annat företag med miljötänk är Green design UF som säljer second hand-prylar inom inredning. Bakom företaget står Waranya Gustavsson och Erica Edström som går på loppisar för att hitta saker som de tror kan få ett nytt liv med lite uppfräschning eller ny färg.

– Det är så mycket slit och släng nu förtiden. Vi vill inspirera till att man tänker en andra gång innan man slänger ut grejerna, säger Waranya.

Chokladglas

Felix Bertilsson och Hassan Laban har startat Chocolate cups UF. De säljer chokladglas i fina presentförpackningar.

– Vi hittade formar på internet som vi gjuter choklad i, berättar Felix.

Glasen kan användas till dryck och när det är tömt är det bara att sätta tänderna i det.

– Vi har fått bra respons. Många tycker att det är lite kul, säger Hassan.

Glasen har till och med använts till varm glögg, men då gäller det att inte dricka för långsamt.

Högtalare

I en annan klass på skolan, TE3, går Alexander Ekhagen och Sebastian Karas. De driver företaget Discodusch UF och säljer högtalare som kan användas i duschen. Produkten hittade de av en slump.

– Vi satt och surfade runt på internet för att få idéer, förklarar Alexander.

– Vi ville ha en kul och annorlunda produkt, fortsätter Sebastian.

De hittade duschhögtalarna och bestämde sig för att satsa på dem.

– Alla tycker väl om att lyssna på musik i duschen? Och de som inte gör det har aldrig testar, säger Sebastian.

Dansa loss

Högtalaren kopplas ihop med telefonen via bluetooth och sedan är det bara att dansa loss i duschen. Det går också att svara och prata i telefonen genom högtalaren.

– Ett tag funderade vi på att sälja discokulor till duschen också, men det har vi lagt ner, skrattar Sebastian.

Grabbarna ser fram emot UF-mässan. Planeringen pågår för fullt och de funderar just nu på hur de ska kunna bygga upp en dusch i sin monter.

– Vi tänker att besökarna ska kunna gå in i duschen och ta en selfie, berättar de.

Att driva UF-företag tycker de är en bra och rolig erfarenhet.

– Man lär sig väldigt mycket, säger Alexander.

Många elever på Brogårdsgymnasiet startar, driver och avvecklar ett företag under sin utbildning inom ramen för UF, Ung företagsamhet. NKP kikar in hos klass EK3 på Brogårdsgymnasiet som just nu håller på och planerar de sista detaljerna inför den stora UF-mässan i Karlstad. Mässan med temat ”Entreprenörskap på riktigt” hålls i Löfbergs arena torsdagen den 18 februari.

Eleverna är kreativa och det finns en stor bredd på klassens företagsidéer. I klassen drivs de sex företagen Ölmegubbarnas ostkaka UF, Braständare UF, Green design UF, Chocolate cups UF, Tag bag UF och Goda gåvan UF.

Tänkvärda ord

Emelie Sunesson, Andrea Börjesson och Tova Gullberg driver företaget Tag bag UF.

– Vi säljer stilrena tygkassar med citat av diktaren Javier Ramos från Stockholm, berättar Andrea.

Det var Tova som kom på idén att göra något med hans tänkvärda texter.

– Jag har följt honom länge på sociala medier och funderade på hur man skulle kunna sprida hans ord, säger hon.

Tjejerna tycker att texterna beskriver livet på ett bra sätt. De är enkla att ta till sig för många människor. Javier Ramos har tusentals följare på sitt Instagramkonto och tjejerna såg därför också att det fanns många potentiella kunder.

– Samtidigt som det är både trendigt och miljövänligt med tygkassar, säger Tova.

Hittills har de sålt över 120 tygkassar. Nu laddar de upp inför mässan i Karlstad där de hoppas få sälja ännu fler.

– Vi trycker tygkassarna själva hos Vänerns skylt och dekal, berättar Emelie.

Slit och släng

Ett annat företag med miljötänk är Green design UF som säljer second hand-prylar inom inredning. Bakom företaget står Waranya Gustavsson och Erica Edström som går på loppisar för att hitta saker som de tror kan få ett nytt liv med lite uppfräschning eller ny färg.

– Det är så mycket slit och släng nu förtiden. Vi vill inspirera till att man tänker en andra gång innan man slänger ut grejerna, säger Waranya.

Chokladglas

Felix Bertilsson och Hassan Laban har startat Chocolate cups UF. De säljer chokladglas i fina presentförpackningar.

– Vi hittade formar på internet som vi gjuter choklad i, berättar Felix.

Glasen kan användas till dryck och när det är tömt är det bara att sätta tänderna i det.

– Vi har fått bra respons. Många tycker att det är lite kul, säger Hassan.

Glasen har till och med använts till varm glögg, men då gäller det att inte dricka för långsamt.

Högtalare

I en annan klass på skolan, TE3, går Alexander Ekhagen och Sebastian Karas. De driver företaget Discodusch UF och säljer högtalare som kan användas i duschen. Produkten hittade de av en slump.

– Vi satt och surfade runt på internet för att få idéer, förklarar Alexander.

– Vi ville ha en kul och annorlunda produkt, fortsätter Sebastian.

De hittade duschhögtalarna och bestämde sig för att satsa på dem.

– Alla tycker väl om att lyssna på musik i duschen? Och de som inte gör det har aldrig testar, säger Sebastian.

Dansa loss

Högtalaren kopplas ihop med telefonen via bluetooth och sedan är det bara att dansa loss i duschen. Det går också att svara och prata i telefonen genom högtalaren.

– Ett tag funderade vi på att sälja discokulor till duschen också, men det har vi lagt ner, skrattar Sebastian.

Grabbarna ser fram emot UF-mässan. Planeringen pågår för fullt och de funderar just nu på hur de ska kunna bygga upp en dusch i sin monter.

– Vi tänker att besökarna ska kunna gå in i duschen och ta en selfie, berättar de.

Att driva UF-företag tycker de är en bra och rolig erfarenhet.

– Man lär sig väldigt mycket, säger Alexander.