2016-02-12 14:35

2016-02-12 14:35

SJ har tagit bort sina automater

RESA KOLLEKTIVT: "Resursmässigt är det inte försvarbart att ha kvar dem"

Nu kan man inte längre köpa sina SJ-biljetter via automater inne på Resecentrum. Automaterna har tagits bort på grund av att det är så få som använder sig av dem.

– Resursmässigt är det inte försvarbart att ha kvar dem. Vi har sett över våra köpkanaler och när det kommer specifikt till Kristinehamn så har det under en längre tid enbart varit fyra köp per dag i snitt på automaterna. Det är en väldigt låg siffra, berättar Carl-Johan Linde, presskommunikatör på SJ.

Många väljer digitalt

Han berättar att deras kunder från Kristinehamn oftast väljer att handla sina biljetter på annat sätt.

– Vi jobbar alltid efter att anpassa våra köpkanaler efter våra kunder. Jag kan se att 96 procent köpt sina biljetter på annat vis, till exempel genom våra digitala köpkanaler eller via vår kundtjänst, säger han.

Om man saknar dator, surfplatta eller smarttelefon vad kan man göra då?

– Man kan ringa till vår kundtjänst och då kan vi boka resan och skicka ut en sms-biljett. Har man inte en mobiltelefon kan vi skicka biljetten som brev på posten. Det går även att boka och köpa våra resor genom de biljettombud som vi har. I Kristinehamn är det Pressbyrån och Biljettbutiken som är det, avslutar han.

Värmlandstrafiks automat finns dock fortfarande kvar på Resecentrum.

– Resursmässigt är det inte försvarbart att ha kvar dem. Vi har sett över våra köpkanaler och när det kommer specifikt till Kristinehamn så har det under en längre tid enbart varit fyra köp per dag i snitt på automaterna. Det är en väldigt låg siffra, berättar Carl-Johan Linde, presskommunikatör på SJ.

Många väljer digitalt

Han berättar att deras kunder från Kristinehamn oftast väljer att handla sina biljetter på annat sätt.

– Vi jobbar alltid efter att anpassa våra köpkanaler efter våra kunder. Jag kan se att 96 procent köpt sina biljetter på annat vis, till exempel genom våra digitala köpkanaler eller via vår kundtjänst, säger han.

Om man saknar dator, surfplatta eller smarttelefon vad kan man göra då?

– Man kan ringa till vår kundtjänst och då kan vi boka resan och skicka ut en sms-biljett. Har man inte en mobiltelefon kan vi skicka biljetten som brev på posten. Det går även att boka och köpa våra resor genom de biljettombud som vi har. I Kristinehamn är det Pressbyrån och Biljettbutiken som är det, avslutar han.

Värmlandstrafiks automat finns dock fortfarande kvar på Resecentrum.