2016-02-12 15:23

2016-02-12 15:23

Fixa inköpen hemifrån

NÄRINGSLIV: Ica Maxi satsar på e-handel

I månadsskiftet startade Ica Maxi sin e-handel. Kunder som har lämnat sin beställning före midnatt kan hämta sina varor vid utlämningen dagen efter. Ett koncept som rivstartat.

– Vi ligger klart över förväntan, säger Tony Carlsson som är ansvarig för e-handeln.

Tanken på e-handel för kunder har funnits några år. Tony Carlsson berättar att man började fundera på det redan när tjänsten infördes för företag.

– Men då hade vi inte den teknik vi har i dag, säger han.

I större städer har e-handel funnits i flera år. Ica Maxi i Karlstad har också e-handel, men där har man valt en annan lösning med hemleveranser.

– Vi kör också hem varorna om det finns önskemål om det. De flesta väljer att hämta varorna här, säger Tony Carlsson.

Eget rum

För det ändamålet har en del av trädgårdsmarknaden byggts om till ett utlämningsrum. Där ställs varukassarna upp på hyllorna och placeras utifrån vilken tid de ska hämtas. Allt för att få en så systematiska hantering som möjligt. Givetvis finns både kyl- och frysförvaring.

– Utlämningen är öppen mellan 15 och 20, berättar Clara Blom som ansvarar för utlämningen.

Kunden ringer ett nummer när de kör in på parkeringen så plockar hon fram deras beställning.

Så du står här och väntar på att folk ska komma?

– Nej, jag är inne i butiken och plockar när det är lugnt här. Det är därför kunden ska ringa när den kommer, svarar Clara Blom.

Men för att få något att hämta krävs en beställning. Den görs via Ica Maxis hemsida. Utbudet är något mindre än i butiken, men omfattar ändå 16 000 artiklar.

– Du ska kunna köpa det mesta, men om du vill ha en särskild sorts ketchup kanske inte alla storlekar finns, säger Thomas Bäckman som är en av dem som plockar ihop beställningarna.

Inte bara mat

Sortimentet omfattar mer än bara livsmedel, det finns också en hel del specialvaror. Behöver kunden en ny stekpanna eller ett strykjärn går det också att ordna. För trädgårdsmöbler och tv-apparater är det däremot bättre att själv åka till butiken.

Behöver man ha ett konto för att beställa?

– Nej, det går att handla som gäst om man vill prova hur det fungerar. Men de flesta loggar in på sitt Ica-konto, svarar Tony Carlsson.

För att kunna hämta ut sin order nästkommande dag gäller det att beställningen är gjord innan midnatt. Redan vid femtiden på morgonen är Tony Carlsson och Thomas Bäckman på plats för att börja plocka ihop beställningarna. Att de är där så tidigt förklaras av att de inte minimera störningsmomentet för butikens kunder.

Hur lång tid tar det för er att plocka ihop alla beställningar?

– Det varierar från dag till dag, men en fredag räknar vi med att tre personer plockar från fem till tolv, svarar Tony Carlsson.

Thomas Bäckman demonstrerar hur han spänner fast en handdator på ena armen och en handscanner på den andra armen. I datorn kan han följa kundens inköpslista.

– Vi brukar köra tre kunder parallellt, säger han.

Sedan plockas varorna i precis som vanligt, men med den skillnaden att de ställs in i ett lagerrum i väntan på leverans.

Hur löser ni betalningen?

– Du betalar direkt när du lägger din beställning, svarar Tony Carlsson.

Beträffande erbjudanden och bonussystem funkar det på precis samma sätt som när man handlar i butiken.

Vilken respons har ni fått av kunderna?

– Väldigt positiva och alla som har testat har varit nöjda, svarar Clara Blom.

En synpunkt man fått är att kunderna upplever det lyxigt att få sina varor levererade direkt in i bilen.

– Du fixar veckohandlingen på tio minuter om du vill, säger Tony Carlsson.

Tappar ni inte mycket kundkontakt på det här viset?

– Egentligen inte. Kunderna kanske pratar med kassapersonalen, men här pratar de med den som lämnar ut varorna. Så det blir inte så stor skillnad. Kör man dessutom med självscanning blir kanske kontakten ännu mindre i butik, resonerar Tony Carlsson.

En stor andel av dem som valt att testa e-handel är barnfamiljer. Thomas Bäckman tror att det passar bra in i dagspusslet:

– Ska barnen på träning på kvällen är det snart gjort att svänga förbi och hämta sin matkasse.

Kostar det något extra att använda e-handel?

– Vi har ingen extraavgift för det, men priserna är något högre än i butiken, svarar Tony Carlsson.

Han tror att e-handeln kommer att fortsätta att utvecklas, både vad gäller antalet kunder och storleken på sortimentet.

Hur är det med lösgodis, går det att beställa via e-handel?

– Nej, där går gränsen. Två ferraribilar, fem Dumle... Nej, det funkar inte, svarar Tony Carlsson med ett skratt.

– Vi ligger klart över förväntan, säger Tony Carlsson som är ansvarig för e-handeln.

Tanken på e-handel för kunder har funnits några år. Tony Carlsson berättar att man började fundera på det redan när tjänsten infördes för företag.

– Men då hade vi inte den teknik vi har i dag, säger han.

I större städer har e-handel funnits i flera år. Ica Maxi i Karlstad har också e-handel, men där har man valt en annan lösning med hemleveranser.

– Vi kör också hem varorna om det finns önskemål om det. De flesta väljer att hämta varorna här, säger Tony Carlsson.

Eget rum

För det ändamålet har en del av trädgårdsmarknaden byggts om till ett utlämningsrum. Där ställs varukassarna upp på hyllorna och placeras utifrån vilken tid de ska hämtas. Allt för att få en så systematiska hantering som möjligt. Givetvis finns både kyl- och frysförvaring.

– Utlämningen är öppen mellan 15 och 20, berättar Clara Blom som ansvarar för utlämningen.

Kunden ringer ett nummer när de kör in på parkeringen så plockar hon fram deras beställning.

Så du står här och väntar på att folk ska komma?

– Nej, jag är inne i butiken och plockar när det är lugnt här. Det är därför kunden ska ringa när den kommer, svarar Clara Blom.

Men för att få något att hämta krävs en beställning. Den görs via Ica Maxis hemsida. Utbudet är något mindre än i butiken, men omfattar ändå 16 000 artiklar.

– Du ska kunna köpa det mesta, men om du vill ha en särskild sorts ketchup kanske inte alla storlekar finns, säger Thomas Bäckman som är en av dem som plockar ihop beställningarna.

Inte bara mat

Sortimentet omfattar mer än bara livsmedel, det finns också en hel del specialvaror. Behöver kunden en ny stekpanna eller ett strykjärn går det också att ordna. För trädgårdsmöbler och tv-apparater är det däremot bättre att själv åka till butiken.

Behöver man ha ett konto för att beställa?

– Nej, det går att handla som gäst om man vill prova hur det fungerar. Men de flesta loggar in på sitt Ica-konto, svarar Tony Carlsson.

För att kunna hämta ut sin order nästkommande dag gäller det att beställningen är gjord innan midnatt. Redan vid femtiden på morgonen är Tony Carlsson och Thomas Bäckman på plats för att börja plocka ihop beställningarna. Att de är där så tidigt förklaras av att de inte minimera störningsmomentet för butikens kunder.

Hur lång tid tar det för er att plocka ihop alla beställningar?

– Det varierar från dag till dag, men en fredag räknar vi med att tre personer plockar från fem till tolv, svarar Tony Carlsson.

Thomas Bäckman demonstrerar hur han spänner fast en handdator på ena armen och en handscanner på den andra armen. I datorn kan han följa kundens inköpslista.

– Vi brukar köra tre kunder parallellt, säger han.

Sedan plockas varorna i precis som vanligt, men med den skillnaden att de ställs in i ett lagerrum i väntan på leverans.

Hur löser ni betalningen?

– Du betalar direkt när du lägger din beställning, svarar Tony Carlsson.

Beträffande erbjudanden och bonussystem funkar det på precis samma sätt som när man handlar i butiken.

Vilken respons har ni fått av kunderna?

– Väldigt positiva och alla som har testat har varit nöjda, svarar Clara Blom.

En synpunkt man fått är att kunderna upplever det lyxigt att få sina varor levererade direkt in i bilen.

– Du fixar veckohandlingen på tio minuter om du vill, säger Tony Carlsson.

Tappar ni inte mycket kundkontakt på det här viset?

– Egentligen inte. Kunderna kanske pratar med kassapersonalen, men här pratar de med den som lämnar ut varorna. Så det blir inte så stor skillnad. Kör man dessutom med självscanning blir kanske kontakten ännu mindre i butik, resonerar Tony Carlsson.

En stor andel av dem som valt att testa e-handel är barnfamiljer. Thomas Bäckman tror att det passar bra in i dagspusslet:

– Ska barnen på träning på kvällen är det snart gjort att svänga förbi och hämta sin matkasse.

Kostar det något extra att använda e-handel?

– Vi har ingen extraavgift för det, men priserna är något högre än i butiken, svarar Tony Carlsson.

Han tror att e-handeln kommer att fortsätta att utvecklas, både vad gäller antalet kunder och storleken på sortimentet.

Hur är det med lösgodis, går det att beställa via e-handel?

– Nej, där går gränsen. Två ferraribilar, fem Dumle... Nej, det funkar inte, svarar Tony Carlsson med ett skratt.