2016-02-05 16:45

2016-02-05 16:45

Försöker rädda Vänersjöfarten

INFRASTRUKTUR: Ska övertyga Trafikverket om varför nya slussar behövs i Trollhättan

Ska det bli några nya slussar i Trollhättan så måste Vänersjöfarten övertyga trafikverket om samhällsnyttan.

– Det här är något som vi jobbar intensivt med, säger planeringschefen Kalle Alexandersson.

Det är upp till Kristinehamn och övriga hamnar runt Vänern att visa hur godsvolymerna på Vänern kan öka. I annat fall kommer Trafikverket sannolikt inte prioritera några nya slussar. Det är de signaler som kommunen fått.

– Man bedömer att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att ersätta slussarna, säger planeringschefen.

Kristinehamns kommun jobbar därför ihop med Karlstad för att ta fram ett underlag som kan övertyga myndigheten om Vänersjöfartens fördelar. Förra året jobbade man med en förstudie och nu pågår arbete med en fördjupad utredning.

2030

Trafikverket håller för närvarande på med en ny nationell plan för kommande infrastruktursatstingar.

– Planen ska gälla till 2029 så nya slussar måste med där om det ska bli av, eftersom de gamla bedöms vara uttjänta till 2030, förklarar Kalle Alexandersson.

Slussarna är en förutsättning för att större fartyg ska ta sig till Vänern och kunna transportera gods.

Rederiet Ahlmarks, Vänerhamn och Region Värmland är andra aktörer som är involverade i arbete med den fördjupade studien kring hamnarna och sjöfarten i Vänern.

– I juni måste utredningen vara klar, säger Kalle Alexandersson.

Inom ramen för utredningen jobbar man även på att få med Örebroregionen, för att på så vis kunna utveckla containertrafiken på Vänern. Något som saknas i dag.

– Vi vill i alla fall göra dem medvetna om att det finns en hamn här i Kristinehamn. Det är ett första steg. Det finns många containerkunder i Örebro så det vore ett utökat marknadsområde, säger Kalle Alexandersson.

Inriktningen

Redan om ett par veckor kommer Trafikverket att redovisa delar av sitt arbete med den nationella planen.

– Då får vi veta inriktningen i den, säger Kalle Alexandersson.

Det är upp till Kristinehamn och övriga hamnar runt Vänern att visa hur godsvolymerna på Vänern kan öka. I annat fall kommer Trafikverket sannolikt inte prioritera några nya slussar. Det är de signaler som kommunen fått.

– Man bedömer att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att ersätta slussarna, säger planeringschefen.

Kristinehamns kommun jobbar därför ihop med Karlstad för att ta fram ett underlag som kan övertyga myndigheten om Vänersjöfartens fördelar. Förra året jobbade man med en förstudie och nu pågår arbete med en fördjupad utredning.

2030

Trafikverket håller för närvarande på med en ny nationell plan för kommande infrastruktursatstingar.

– Planen ska gälla till 2029 så nya slussar måste med där om det ska bli av, eftersom de gamla bedöms vara uttjänta till 2030, förklarar Kalle Alexandersson.

Slussarna är en förutsättning för att större fartyg ska ta sig till Vänern och kunna transportera gods.

Rederiet Ahlmarks, Vänerhamn och Region Värmland är andra aktörer som är involverade i arbete med den fördjupade studien kring hamnarna och sjöfarten i Vänern.

– I juni måste utredningen vara klar, säger Kalle Alexandersson.

Inom ramen för utredningen jobbar man även på att få med Örebroregionen, för att på så vis kunna utveckla containertrafiken på Vänern. Något som saknas i dag.

– Vi vill i alla fall göra dem medvetna om att det finns en hamn här i Kristinehamn. Det är ett första steg. Det finns många containerkunder i Örebro så det vore ett utökat marknadsområde, säger Kalle Alexandersson.

Inriktningen

Redan om ett par veckor kommer Trafikverket att redovisa delar av sitt arbete med den nationella planen.

– Då får vi veta inriktningen i den, säger Kalle Alexandersson.