2016-01-18 06:00

2016-01-18 06:00

Räknar med ett ökat tryck

ARBETSFÖRMEDLINGEN: Cabbys konkurs kräver insatser

Vår beredskap är god hävdade en gång Per-Albin Hansson. På arbetsförmedlingen i Kristinehamn säger man samma sak efter förra veckans besked om att Cabby har gått i konkurs.

– Vi har tyvärr fått viss rutin på sådana här ärenden, säger Håkan Andersson på arbetsförmedlingen.

Redan i början av förra veckan fanns personal från arbetsförmedlingen på plats för att informera om inskrivningsregler och liknande. I dag och på torsdag kommer man också att vara hos Cabby för att hjälpa till så att alla finns inskrivna hos arbetsförmedlingen.

– Det är en förutsättning för att man ska komma att omfattas av den statliga inkomstgarantin, förklarar Håkan Andersson.

Konkursen vid Cabby berör ett 60-tal anställda och det finns ingen kollektiv lösning på situationen. Håkan Andersson säger att det kommer att genomföras enskilda möten med varje anställd.

Unika lösningar

Hur och när dessa ska ske är också saker som ska tas upp och kanske också lösas vid mötena på Cabby den här veckan.

– Varje individ är unik, men alla omfattas av samma generella regler, säger Håkan Andersson.

Eventuellt kan de enskilda mötena genomföras på Cabby, men de kan också bli på arbetsförmedlingens kontor. Det hänger lite grann på om det kommer att föreligga arbetsplikt eller inte.

– Det är konkursförvaltaren som avgör den saken.

Kristinehamn har redan hög arbetslöshet. Här kommer det ett 60-tal till. Orkar ni med det?

– Visst ökar arbetsbördan temporärt, men vi är duktiga på att anpassa oss. Vi tar in fler handläggare och omfördelar arbetet när det behövs. Det viktigaste nu är att de som kommer till oss som nyinskrivna ska känna sig väl omhändertagna, svarar Håkan Andersson.

Han betonar att arbetsförmedlingen inte kan lösa allt på egen hand, en hel del ansvar faller också på den enskilde individen.

Men det finns jobb att få?

– I Kristinehamn är vi duktiga på dolda order, det vill säga lediga jobb som inte syns. Vi får propåer från företag som söker kompetenser och det är ofta jobb som aldrig kommer ut på Platsbanken. Sju av tio jobb syns aldrig på Platsbanken, säger Håkan Andersson.

Personliga kontakter

Han tycker att arbetsförmedlingen har ett gott samarbete med arbetsgivarna i Kristinehamn där man byggt upp ett ömsesidigt förtroende genom täta kontakter:

– Det blir en win win-situation.

Håkan Andersson konstaterar att de flesta jobben i dag förmedlas genom personliga kontakter.

Det är någon som känner någon som behöver anställa folk. I många fall blir inte arbetsförmedlingen involverad över huvud taget.

– Vi har tyvärr fått viss rutin på sådana här ärenden, säger Håkan Andersson på arbetsförmedlingen.

Redan i början av förra veckan fanns personal från arbetsförmedlingen på plats för att informera om inskrivningsregler och liknande. I dag och på torsdag kommer man också att vara hos Cabby för att hjälpa till så att alla finns inskrivna hos arbetsförmedlingen.

– Det är en förutsättning för att man ska komma att omfattas av den statliga inkomstgarantin, förklarar Håkan Andersson.

Konkursen vid Cabby berör ett 60-tal anställda och det finns ingen kollektiv lösning på situationen. Håkan Andersson säger att det kommer att genomföras enskilda möten med varje anställd.

Unika lösningar

Hur och när dessa ska ske är också saker som ska tas upp och kanske också lösas vid mötena på Cabby den här veckan.

– Varje individ är unik, men alla omfattas av samma generella regler, säger Håkan Andersson.

Eventuellt kan de enskilda mötena genomföras på Cabby, men de kan också bli på arbetsförmedlingens kontor. Det hänger lite grann på om det kommer att föreligga arbetsplikt eller inte.

– Det är konkursförvaltaren som avgör den saken.

Kristinehamn har redan hög arbetslöshet. Här kommer det ett 60-tal till. Orkar ni med det?

– Visst ökar arbetsbördan temporärt, men vi är duktiga på att anpassa oss. Vi tar in fler handläggare och omfördelar arbetet när det behövs. Det viktigaste nu är att de som kommer till oss som nyinskrivna ska känna sig väl omhändertagna, svarar Håkan Andersson.

Han betonar att arbetsförmedlingen inte kan lösa allt på egen hand, en hel del ansvar faller också på den enskilde individen.

Men det finns jobb att få?

– I Kristinehamn är vi duktiga på dolda order, det vill säga lediga jobb som inte syns. Vi får propåer från företag som söker kompetenser och det är ofta jobb som aldrig kommer ut på Platsbanken. Sju av tio jobb syns aldrig på Platsbanken, säger Håkan Andersson.

Personliga kontakter

Han tycker att arbetsförmedlingen har ett gott samarbete med arbetsgivarna i Kristinehamn där man byggt upp ett ömsesidigt förtroende genom täta kontakter:

– Det blir en win win-situation.

Håkan Andersson konstaterar att de flesta jobben i dag förmedlas genom personliga kontakter.

Det är någon som känner någon som behöver anställa folk. I många fall blir inte arbetsförmedlingen involverad över huvud taget.