2016-01-03 20:15

2016-01-03 20:41

Alexander arbetar med framtidens bilmodeller

YRKESVAL: Surface designer på Kia i Frankfurt

När 22-årige Alexander Bergström gick ut gymnasiet var han osäker på vad han ville göra i framtiden. Tre år senare sitter han på Kias europeiska huvudkontor i Frankfurt och designar framtidens bilar.

Alexander Bergström gick på Presterudsgymnasiets industriprogram med inriktning plåt och svets. Efter studenten började han arbeta på ett lager i Karlskoga.

– Jag visste att jag ville plugga vidare, men hade inte bestämt mig för vad jag skulle läsa. När jag hade arbetat på lager ett tag kände jag att jag hellre ville jobba framför datorn, berättar Alexander.

Han hade läst en CAD-kurs på industriprogrammet och fått mersmak. CAD står för computer-aided design och avser digitalt baserad design och skapande av tekniska ritningar.

Snabba bud

Alexander sökte några högskoleutbildningar inom teknik, men trycket var högt och han kom inte in. Då hittade han yrkeshögskoleutbildningen digital design på Campus I12 i Eksjö.

– De hade restplatser kvar som jag sökte. Det var väldigt snabba bud och inom några dagar hade jag flyttat till Jönköping och börjat på skolan, säger Alexander.

Kände du direkt att du hade hamnat rätt?

– I början var det lite svårt att veta, eftersom det var ett yrke man inte visste så mycket om och där mycket sker bakom kulisserna.

Nu med facit i hand är Alexander dock helt säker på att han gjort rätt yrkesval. Han är anställd av konsultfirman Technicon och arbetar som surface designer på Kia i Frankfurt.

– Jag trivs jättebra. Jag är ofta kvar och jobbar efter arbetstid för att jag tycker det är så kul. Man lär sig hela tiden nytt, det går aldrig att bli fullärd inom CAD.

Nära samarbete

Inom sitt yrke fungerar han som länken mellan designers och konstruktörer. Alexander berättar att han arbetar i nära samarbeta med designers som ritar på framtidens bilmodeller.

– De ger mig 2d-underlag i form av skisser som jag ska tolka och ta de beslut som krävs för att det ska funka i 3d, säger Alexander.

Han förklarar att det handlar mycket om problemlösning. En snygg skiss på ett papper är en sak, men att sedan få det att funka konstruktionsmässigt i 3d en helt annan sak.

– Där har jag fått med mig mycket användbart från industriprogrammet vad gäller materiallära och CNC.

Lång process

Att ta fram en ny bilmodell är en lång process som tar flera år. Just nu arbetar Alexander med interiören till Nya Kia Soul. Tre team i Europa och tre team i USA arbetar med samma projekt. Varje team skickar sedan ett varsitt förslag till Kias huvudkontor i Korea, där fullskaliga modeller tas fram.

– Sedan tar cheferna beslut om vilka två av de här sex modellerna man ska jobba vidare med.

Det är alltså inte säkert att de modeller du arbetar med kommer att bli verklighet?

– Nej. Jag har träffat designers som har arbetat i över tio år, men som fortfarande inte har fått något av det de designat tillverkat eftersom alla förslag har blivit skrotade. Det är lätt att falla på målsnöret och därför är det här en väldigt speciell bransch.

Hur fick du jobbet på Kia?

– Jag var med i en utvecklingsgrupp på Campus I12 med representanter från varje klass och från företag. Designchefen på Volvo var med i den gruppen och han övertalade mig att göra min praktik på Volvo, säger Alexander.

Där träffade han en rekryteringskonsult från Technicon som frågade om han var intresserad av att jobba på Kia i Frankfurt. Och på den vägen är det.

– Jag fick ett kontrakt på ett och ett halvt år direkt för att lära upp mig. Det är en liten utbildning, samtidigt som jag har fast jobb. Tyskland är ju störst inom bilar i hela världen så det är en bra merit att ha med sig.

Vad har du för tankar om framtiden? Blir du kvar i Tyskland efter den här tiden?

– Nej, det tror jag inte. Jag kommer nog att jobba som konsult i ett par år till och jag är sugen på antingen Ford i Australien eller London där de har Nissan och Infiniti.

Stor brist

Alexander berättar att det bara finns ett fåtal utbildningar till surface designers i hela Europa, varav två finns i Sverige. Därför är det en stor brist på utbildat folk inom yrket.

– Jag får fortfarande jobberbjudanden någon gång i månaden från företag i hela världen som behöver folk. Som det ser ut just nu skulle jag kunna skicka iväg ett mejl till Australien och utan intervju få jobb direkt. Det behövs så mycket folk, säger Alexander.

 

Alexander Bergström gick på Presterudsgymnasiets industriprogram med inriktning plåt och svets. Efter studenten började han arbeta på ett lager i Karlskoga.

– Jag visste att jag ville plugga vidare, men hade inte bestämt mig för vad jag skulle läsa. När jag hade arbetat på lager ett tag kände jag att jag hellre ville jobba framför datorn, berättar Alexander.

Han hade läst en CAD-kurs på industriprogrammet och fått mersmak. CAD står för computer-aided design och avser digitalt baserad design och skapande av tekniska ritningar.

Snabba bud

Alexander sökte några högskoleutbildningar inom teknik, men trycket var högt och han kom inte in. Då hittade han yrkeshögskoleutbildningen digital design på Campus I12 i Eksjö.

– De hade restplatser kvar som jag sökte. Det var väldigt snabba bud och inom några dagar hade jag flyttat till Jönköping och börjat på skolan, säger Alexander.

Kände du direkt att du hade hamnat rätt?

– I början var det lite svårt att veta, eftersom det var ett yrke man inte visste så mycket om och där mycket sker bakom kulisserna.

Nu med facit i hand är Alexander dock helt säker på att han gjort rätt yrkesval. Han är anställd av konsultfirman Technicon och arbetar som surface designer på Kia i Frankfurt.

– Jag trivs jättebra. Jag är ofta kvar och jobbar efter arbetstid för att jag tycker det är så kul. Man lär sig hela tiden nytt, det går aldrig att bli fullärd inom CAD.

Nära samarbete

Inom sitt yrke fungerar han som länken mellan designers och konstruktörer. Alexander berättar att han arbetar i nära samarbeta med designers som ritar på framtidens bilmodeller.

– De ger mig 2d-underlag i form av skisser som jag ska tolka och ta de beslut som krävs för att det ska funka i 3d, säger Alexander.

Han förklarar att det handlar mycket om problemlösning. En snygg skiss på ett papper är en sak, men att sedan få det att funka konstruktionsmässigt i 3d en helt annan sak.

– Där har jag fått med mig mycket användbart från industriprogrammet vad gäller materiallära och CNC.

Lång process

Att ta fram en ny bilmodell är en lång process som tar flera år. Just nu arbetar Alexander med interiören till Nya Kia Soul. Tre team i Europa och tre team i USA arbetar med samma projekt. Varje team skickar sedan ett varsitt förslag till Kias huvudkontor i Korea, där fullskaliga modeller tas fram.

– Sedan tar cheferna beslut om vilka två av de här sex modellerna man ska jobba vidare med.

Det är alltså inte säkert att de modeller du arbetar med kommer att bli verklighet?

– Nej. Jag har träffat designers som har arbetat i över tio år, men som fortfarande inte har fått något av det de designat tillverkat eftersom alla förslag har blivit skrotade. Det är lätt att falla på målsnöret och därför är det här en väldigt speciell bransch.

Hur fick du jobbet på Kia?

– Jag var med i en utvecklingsgrupp på Campus I12 med representanter från varje klass och från företag. Designchefen på Volvo var med i den gruppen och han övertalade mig att göra min praktik på Volvo, säger Alexander.

Där träffade han en rekryteringskonsult från Technicon som frågade om han var intresserad av att jobba på Kia i Frankfurt. Och på den vägen är det.

– Jag fick ett kontrakt på ett och ett halvt år direkt för att lära upp mig. Det är en liten utbildning, samtidigt som jag har fast jobb. Tyskland är ju störst inom bilar i hela världen så det är en bra merit att ha med sig.

Vad har du för tankar om framtiden? Blir du kvar i Tyskland efter den här tiden?

– Nej, det tror jag inte. Jag kommer nog att jobba som konsult i ett par år till och jag är sugen på antingen Ford i Australien eller London där de har Nissan och Infiniti.

Stor brist

Alexander berättar att det bara finns ett fåtal utbildningar till surface designers i hela Europa, varav två finns i Sverige. Därför är det en stor brist på utbildat folk inom yrket.

– Jag får fortfarande jobberbjudanden någon gång i månaden från företag i hela världen som behöver folk. Som det ser ut just nu skulle jag kunna skicka iväg ett mejl till Australien och utan intervju få jobb direkt. Det behövs så mycket folk, säger Alexander.

 

Alexander Bergström

Ålder: 22 år

Familj: Mamma Anette, pappa Magnus, syskonen Sofia och Albin, samt tre styvsyskon

Yrke: Surface designer på Kia i Frankfurt

Utbildning: Presterudgymnasiets industriprogram och digital design på yrkeshögskolan Campus I12 i Eksjö.

Intressen: Träning, musik och att kolla på sport