2015-11-29 13:13

2015-11-29 13:14

Brett innehåll när eleverna visade sin jubilerande skola

SKOLA: Brogårdsgymnasiet öppnade portarna

På måndagfyller den äldre delen av Brogårdsskolan 100 år. Därför hade höstens öppna hus senarelagts så att besökarna också skulle kunna få ta del av jubileumsfirandet.

I entréhallen pågår ett par utställningar om skolans 100-årsfirande, men de flesta som har samlats där vid halv elvatiden är nog ändå där för att lyssna till estetettorna som ska spela 60-talsmusik.

En som är intresserad av historien är Erik D. Rosenkvist som sitter och tittar på gamla bilder på en datorskärm.

– Jag känner igen flera av de här lärarna, säger han om den svartvita bilden på skärmen.

Erik D. Rosenkvist berättar att han var elev vid läroverket åren 1947-55. Därefter återvände han som lärare 1965.

– Men den första tiden var jag i huvudsak på Södermalmsskolan även om jag hade timmar på Brogården också. Det var först 1984 som jag började här på heltid och var kvar till 1996, berättar han.

Vad kan du säga om skolans utveckling under dina år?

– Skolan var sämre redan på vår tid, svarar Erik D. Rosenkvist.

En skämtsam sammanfattning som ändå innehåller en hel del allvar och säger mycket om hur skolväsendet har betraktas genom åren.

Ett annat samhälle

Brogårdsgymnasiets rektor Lars Reinholdsson tror inte att studieviljan bland eleverna har blivit sämre med åren, snarare tvärtom:

– På 30-talet gick fem procent av eleverna vidare till universitetet, i dag är det 50 procent. Men jämförelsen haltar eftersom samhället har förändrats sedan dess.

Lars Reinholdsson följer med på en snabb tur förbi några av de aktiviteter som skolans elever arrangerar med anledning av det öppna huset. Idrottseleverna pressar honom att testa sina färdigheter med innebandyklubban. Trots ivrigt påhejande och stor koncentration blir det en nollpoängare för rektorn. Något eleverna beklagar med breda leenden.

Bättre på matte

Då klarar Lars Reinholdsson naturelevernas mattelabyrint desto bättre. Det är bara frågan om hur många trianglar en figur innehåller som får honom att gå bet.

Varför har ni öppet hus?

– Vi hade alla nior i kommunen här i fredags och vi brukar ha öppet hus dagen efter. Då kan niorna ta med sina föräldrar hit så att de också får se skolan. Men den här dagen är också till för dagens elever så de kan visa upp skolan för sina anhöriga, svarar Lars Reinholdsson.

I entréhallen pågår ett par utställningar om skolans 100-årsfirande, men de flesta som har samlats där vid halv elvatiden är nog ändå där för att lyssna till estetettorna som ska spela 60-talsmusik.

En som är intresserad av historien är Erik D. Rosenkvist som sitter och tittar på gamla bilder på en datorskärm.

– Jag känner igen flera av de här lärarna, säger han om den svartvita bilden på skärmen.

Erik D. Rosenkvist berättar att han var elev vid läroverket åren 1947-55. Därefter återvände han som lärare 1965.

– Men den första tiden var jag i huvudsak på Södermalmsskolan även om jag hade timmar på Brogården också. Det var först 1984 som jag började här på heltid och var kvar till 1996, berättar han.

Vad kan du säga om skolans utveckling under dina år?

– Skolan var sämre redan på vår tid, svarar Erik D. Rosenkvist.

En skämtsam sammanfattning som ändå innehåller en hel del allvar och säger mycket om hur skolväsendet har betraktas genom åren.

Ett annat samhälle

Brogårdsgymnasiets rektor Lars Reinholdsson tror inte att studieviljan bland eleverna har blivit sämre med åren, snarare tvärtom:

– På 30-talet gick fem procent av eleverna vidare till universitetet, i dag är det 50 procent. Men jämförelsen haltar eftersom samhället har förändrats sedan dess.

Lars Reinholdsson följer med på en snabb tur förbi några av de aktiviteter som skolans elever arrangerar med anledning av det öppna huset. Idrottseleverna pressar honom att testa sina färdigheter med innebandyklubban. Trots ivrigt påhejande och stor koncentration blir det en nollpoängare för rektorn. Något eleverna beklagar med breda leenden.

Bättre på matte

Då klarar Lars Reinholdsson naturelevernas mattelabyrint desto bättre. Det är bara frågan om hur många trianglar en figur innehåller som får honom att gå bet.

Varför har ni öppet hus?

– Vi hade alla nior i kommunen här i fredags och vi brukar ha öppet hus dagen efter. Då kan niorna ta med sina föräldrar hit så att de också får se skolan. Men den här dagen är också till för dagens elever så de kan visa upp skolan för sina anhöriga, svarar Lars Reinholdsson.