2015-11-27 06:00

2015-11-28 17:06

Ville jobba med kroppen

YRKESROLLER: Lisa Lagerberg är naprapat

Del 4. Lagerberg är utbildad naprapat. Här berättar hon om hur hennes dagar på jobbet kan se ut.
– Jag ångrar inte valet av yrke en dag.

Vad har du för yrke?

– Jag är naprapat. Jag behandlar och diagnostiserar smärttillstånd och nedsatt funktion i rörelse- och stödjeorgan, exempelvis huvudvärk, ryggbesvär, överbelastningsskador och sträckningar. Åkommorna varierar mellan rygg och nacke till knä och armbåge, där vi tar emot samtliga.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Det bästa med mitt yrke är detektivarbetet vad gäller varje enskild patients besvär. Det är en otroligt härlig känsla att få hjälpa människor att både må bättre och att uppnå sina önskade mål. Det spännande och mest roliga i arbetet blir då att försöka skräddarsy behandlingen så att den passar individen då alla kommer med olika besvär och olika förutsättningar. Det är det som får mig att gå till och från jobbet med en ”go” känsla i magen och ett leende på läpparna.

Var det ett självklart val att välja just det yrket?

– Jag har alltid drömt om att få arbeta med kroppen på ett eller annat sätt, då intresset för idrott och träning alltid funnits. Tankarna vad gäller val av yrke pendlade mellan bland annat idrottslärare och fysioterapeut, tills jag av en slump fick läsa om naprapatin. Därefter fick jag möjligheten att gå bredvid en naprapat under ett par dagar och efter dessa dagar var mitt mål att utbilda mig till yrket, oavsett hur lång vägen dit skulle bli. Jag ångrar inte valet av yrke en dag.

Hur ser en vanlig dag på arbetet ut för dig?

– En vanlig dag startar vid halv åtta då jag läser igenom dagens journaler samt gör i ordning behandlingsrummet. Därefter har jag mellan tre till fem patienter före lunch och ofta fyra till fem patienter efter lunch. Ofta inkluderar varje dag några nybesök och några återbesök, då de vanligaste åkommor tar några behandlingstillfällen att komma tillrätta med. Ett patientbesök tar vanligtvis mellan 35 och 40 minuter där både undersökning, behandling, rehabträning och journalföring inkluderas. Löpande under dagen sköts tidsbokning via mejl och telefon samt enklare rådgivning över telefon samt fakturering.

Vad har du för yrke?

– Jag är naprapat. Jag behandlar och diagnostiserar smärttillstånd och nedsatt funktion i rörelse- och stödjeorgan, exempelvis huvudvärk, ryggbesvär, överbelastningsskador och sträckningar. Åkommorna varierar mellan rygg och nacke till knä och armbåge, där vi tar emot samtliga.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Det bästa med mitt yrke är detektivarbetet vad gäller varje enskild patients besvär. Det är en otroligt härlig känsla att få hjälpa människor att både må bättre och att uppnå sina önskade mål. Det spännande och mest roliga i arbetet blir då att försöka skräddarsy behandlingen så att den passar individen då alla kommer med olika besvär och olika förutsättningar. Det är det som får mig att gå till och från jobbet med en ”go” känsla i magen och ett leende på läpparna.

Var det ett självklart val att välja just det yrket?

– Jag har alltid drömt om att få arbeta med kroppen på ett eller annat sätt, då intresset för idrott och träning alltid funnits. Tankarna vad gäller val av yrke pendlade mellan bland annat idrottslärare och fysioterapeut, tills jag av en slump fick läsa om naprapatin. Därefter fick jag möjligheten att gå bredvid en naprapat under ett par dagar och efter dessa dagar var mitt mål att utbilda mig till yrket, oavsett hur lång vägen dit skulle bli. Jag ångrar inte valet av yrke en dag.

Hur ser en vanlig dag på arbetet ut för dig?

– En vanlig dag startar vid halv åtta då jag läser igenom dagens journaler samt gör i ordning behandlingsrummet. Därefter har jag mellan tre till fem patienter före lunch och ofta fyra till fem patienter efter lunch. Ofta inkluderar varje dag några nybesök och några återbesök, då de vanligaste åkommor tar några behandlingstillfällen att komma tillrätta med. Ett patientbesök tar vanligtvis mellan 35 och 40 minuter där både undersökning, behandling, rehabträning och journalföring inkluderas. Löpande under dagen sköts tidsbokning via mejl och telefon samt enklare rådgivning över telefon samt fakturering.