2015-11-27 06:00

2015-11-27 06:00

"Kroppen behöver rörelse"

KRISTINEHAMN CONFERENCE CENTER: Kalle bjöd på träningstips och stor portion humor

Populär. Det var fullsatt i KCC:s hörsal och folk fick sitta på golvet för att få plats. Det stora dragplåstret var träningsinspiratören Kalle Zackari Wahlström. Under den dryga timmen på scenen fick han publiken att träna – skrattmusklerna!

34-årige Kalle Zackari Wahlström kommer från Stockholm och har en bakgrund i reklambranschen. I dag handlar hela hans liv om träning. Han skriver om träning, hjälper andra med sin träning, leder tv-program om träning och tränar såklart mycket själv. Han har bland annat skrivit träningsblogg, gett ut en bok om träning och lett tv-programmen Svett & etikett samt Träna med Kalle i SVT.

Men Kalle berättar att hans liv inte alltid har varit lika aktivt. Vid 21-års ålder levde han i någon slags bubbla och att träna fanns inte på kartan.

– Andra kunde hålla på med träning. Själv höll jag på med cigg och folköl, säger Kalle.

Vändpunkt

Vändpunkten kom 2005 i samband med en semesterresa till Malaysia. Kalle kände sig rastlös av att ligga still i värmen och på något underligt sätt hamnade han inne på ett gym.

– Då hade jag inte rört mig på tio år. Mer än att ha gått till McDonald´s, skojar Kalle.

Ganska snart fick han mersmak för träning. Kroppen ville bara röra sig mer och mer. Hemma i Sverige igen skaffade han gymkort och började pumpa muskler som så många andra. Tills det gick upp för honom att det var ganska meningslöst att träna på det sättet, bara för att få ”bulor på armarna”.

– Det var som att porten till himlen öppnades för mig när jag i stället började träna hela kroppen på ett sätt som förberedde mig för livet.

Rörelse

Varför måste vi träna då? Kalle gör en jämförelse med sin jakthund Kakan, som blir understimulerad om hon inte får jaga.

– Det är samma sak med oss. Kroppen behöver rörelse och vi blir understimulerade om vi inte får träna. Men problemet är att vi har byggt bort all vardaglig rörelse i våra liv, säger Kalle.

Han uppmuntrar till att ta varje tillfälle i akt till träning, varje dag. Det behöver inte vara så avancerat.

– Det handlar om att göra kroppen trött.

Det kan vara så enkelt som att hoppa studsmatta med barnen tills du är helt utmattad, lyfta några stenar i skogen, ta en promenad efter jobbet eller hjälpa kompisen med flytten.

– Den bästa träningen är den som blir av, avslutar han.

34-årige Kalle Zackari Wahlström kommer från Stockholm och har en bakgrund i reklambranschen. I dag handlar hela hans liv om träning. Han skriver om träning, hjälper andra med sin träning, leder tv-program om träning och tränar såklart mycket själv. Han har bland annat skrivit träningsblogg, gett ut en bok om träning och lett tv-programmen Svett & etikett samt Träna med Kalle i SVT.

Men Kalle berättar att hans liv inte alltid har varit lika aktivt. Vid 21-års ålder levde han i någon slags bubbla och att träna fanns inte på kartan.

– Andra kunde hålla på med träning. Själv höll jag på med cigg och folköl, säger Kalle.

Vändpunkt

Vändpunkten kom 2005 i samband med en semesterresa till Malaysia. Kalle kände sig rastlös av att ligga still i värmen och på något underligt sätt hamnade han inne på ett gym.

– Då hade jag inte rört mig på tio år. Mer än att ha gått till McDonald´s, skojar Kalle.

Ganska snart fick han mersmak för träning. Kroppen ville bara röra sig mer och mer. Hemma i Sverige igen skaffade han gymkort och började pumpa muskler som så många andra. Tills det gick upp för honom att det var ganska meningslöst att träna på det sättet, bara för att få ”bulor på armarna”.

– Det var som att porten till himlen öppnades för mig när jag i stället började träna hela kroppen på ett sätt som förberedde mig för livet.

Rörelse

Varför måste vi träna då? Kalle gör en jämförelse med sin jakthund Kakan, som blir understimulerad om hon inte får jaga.

– Det är samma sak med oss. Kroppen behöver rörelse och vi blir understimulerade om vi inte får träna. Men problemet är att vi har byggt bort all vardaglig rörelse i våra liv, säger Kalle.

Han uppmuntrar till att ta varje tillfälle i akt till träning, varje dag. Det behöver inte vara så avancerat.

– Det handlar om att göra kroppen trött.

Det kan vara så enkelt som att hoppa studsmatta med barnen tills du är helt utmattad, lyfta några stenar i skogen, ta en promenad efter jobbet eller hjälpa kompisen med flytten.

– Den bästa träningen är den som blir av, avslutar han.