2015-11-06 06:00

2015-11-06 06:00

Bland stjärnor på Göta lejons scen

STOCKHOLM: Pierre Oxenryd har en av rollerna i hyllad musikal

Broadway-succén Förklädet drar nu fulla salonger på Göta Lejon i Stockholm. Pierre Oxenryd från Kristinehamn har en av rollerna i den stjärnspäckade ensemblen.
– Det här är helt klart det mest prestigefyllda jobbet jag har haft. Jag känner ett stort ansvar att förvalta rollen, säger Pierre.

Förklädet är en musikal som med kärlek och värme driver med gamla tiders musikaler från 20-talet och framåt. I huvudrollen syns Björn Kjellman som spelar Mannen i fåtöljen. Han är något bitter och avskyr verkligen musikaler – förutom en. ”Det påstrukna förklädet” från 1928. Han har den på LP-skiva och föreställningen inleds med att Mannen i fåtöljen frågar publiken om han får spela upp den.

– Han har inte sett den här föreställningen själv, utan fantiserar ihop berättelsen. Vi spelar hans fantasi om den här gamla och egentligen ganska tramsiga föreställningen ”Det påstrukna förklädet”, berättar Pierre.

Skruvade karaktärer

Pierre beskriver Förklädet som en musikalparodi som leds framåt av Mannen i fåtöljen.

– Historien är väldigt fånig och det påpekar även mannen i fåtöljen själv. Det är ett bröllop som ska äga rum mellan sonen till en oljemagnat och en Broadwaystjärna.

Pierre spelar brudgummens bestman George som är väldigt angelägen om att det här bröllopet ska bli så bra som möjligt.

– Jag är nog den enda normala i en värld av väldigt snurriga personer. Som en balans till de andra ganska skruvade karaktärerna.

Pierre står på scenen tillsammans med en rad professionella skådespelare. I de övriga rollerna syns bland andra Maria Lundqvist, Pernilla Wahlgren, Rennie Mirro, Ola Forssmed, Ann-Louise Hansson och Per Eggers.

Hur fick du rollen?

– Jag gled med på ett bananskal kan man säga. De hade haft auditions, men inte hittat den de sökte. Jag skäms nästan lite, men jag blev uppringd av en kollega som berättade att jag blivit rekommenderad för regissören Edward af Sillén.

På den vägen är det och Pierre fick rollen. Han har ingen större erfarenhet som skådespelare sedan tidigare, men har sjungit och showat mycket. Det här är hans första stora roll som skådespelare.

– Jag körar väldigt mycket, men har inte så många solosånginsatser i den här föreställningen. Jag har nog framför allt blivit tillsatt för ett stepnummer. Jag har haft tur, samtidigt som jag känner mig otroligt redo för detta. Det kanske låter lite kaxigt och det är absolut inte meningen. Men jag har haft en förhoppning om att få en musikalroll och så hade jag lite flyt när det här erbjudandet damp ner i knät.

Bank av kunskap

Att kliva upp på musikalscenen som en del av den stjärnspäckade ensemblen tycker han inte har varit nervöst, bara roligt.

– Det är en otrolig bank av kunskap som jag får äran att vara delaktig i. Man får se och lära mycket av de här personerna. Det är jättespännande och alltid kul att jobba med duktigt folk, oavsett om de är kända eller inte. Det är mycket begåvade människor som är med i den här ensemblen, på alla fronter, säger Pierre.

Han är uppvuxen i Kristinehamn, men bor numera i Malmö. Förklädet är hans första roll i Stockholm och Pierre menar att han inte är någon storstadsmänniska egentligen.

– Det är ett helt annat tempo än i den ”lilla storstaden” Malmö. Men det går fint, man vänjer sig.

Förklädet kommer att spelas fram till mitten av mars och eventuellt blir det förlängning. Tre kvällar i veckan står Pierre på scenen och vid sidan av sitt skådespeleri har han flera saker på gång. Han håller bland annat på att bygga en egen studio och till våren kommer han att börja med ännu ett projekt. Pierre och en kollega har skrivit på en musikal i många år. I slutet av maj ska de via scenskolan på Göteborgs universitet ha en workshop och sätta upp den egna föreställningen tillsammans med studenter.

– Jag ser fram emot det väldigt mycket, det ska bli jättespännande. Vi får då möjlighet att testa vårt material och se vad som funkar och om det är något vi ska skriva om.

Skivkontrakt

Att Pierre en dag skulle stå på musikalscenen hade han inte kunnat ana när han var yngre. Musiken har visserligen alltid funnits med honom och varit en stor del av hans liv. Men han var en duktig pianist och hade siktet inställt på att bli konsertpianist. Fast så blev det aldrig. Han gjorde vägval i livet som ledde honom i andra riktningar. På gymnasiet fick han förfrågan om att spela keyboard i heavy metal-bandet Moonville och Pierre hoppade på det tåget. Men bandet saknade en sångare. Pierre tänkte att han kunde testa att sjunga i bandet och det blev lyckat. Bandet fick skivkontrakt och släppte ett album.

Sedan inspirerades han av sin syster Sandra som då sjöng och showade på Kanarieöarna. Det ledde till att Pierre som 20-åring reste till Teneriffa och arbetade som showartist. 2010 fick han jobb på Wallmans salonger i Köpenhamn där han arbetade på plats i tre år för att därefter turnera med Wallmans on tour i två år.

– Sången har kanske aldrig var mitt stora kall, men det är ganska skönt för då kan man vara lite neutral till det, säger han.

”Hårt och slitigt”

Hur framtiden ser ut kan Pierre inte sia om. Innan han fick jobbet på Göta lejon kände han sig ”ganska klar” med artisteriet.

– Det är rätt hårt och slitigt och en väldig stress att hela tiden ligga på och leta nya jobb. Det är ytterst få förunnat att få fasta anställningar på scenen, förklarar Pierre.

Den dag han får svårt att hitta jobb inom underhållningsbranschen kan han tänka sig att arbeta med programmering, som är ett stort intresse.

– Det är min nödutgång. Men jag är väldigt glad för det här jobbet och så länge folk vill ha mig på scenen kommer jag att hålla på, säger Pierre.

Förklädet är en musikal som med kärlek och värme driver med gamla tiders musikaler från 20-talet och framåt. I huvudrollen syns Björn Kjellman som spelar Mannen i fåtöljen. Han är något bitter och avskyr verkligen musikaler – förutom en. ”Det påstrukna förklädet” från 1928. Han har den på LP-skiva och föreställningen inleds med att Mannen i fåtöljen frågar publiken om han får spela upp den.

– Han har inte sett den här föreställningen själv, utan fantiserar ihop berättelsen. Vi spelar hans fantasi om den här gamla och egentligen ganska tramsiga föreställningen ”Det påstrukna förklädet”, berättar Pierre.

Skruvade karaktärer

Pierre beskriver Förklädet som en musikalparodi som leds framåt av Mannen i fåtöljen.

– Historien är väldigt fånig och det påpekar även mannen i fåtöljen själv. Det är ett bröllop som ska äga rum mellan sonen till en oljemagnat och en Broadwaystjärna.

Pierre spelar brudgummens bestman George som är väldigt angelägen om att det här bröllopet ska bli så bra som möjligt.

– Jag är nog den enda normala i en värld av väldigt snurriga personer. Som en balans till de andra ganska skruvade karaktärerna.

Pierre står på scenen tillsammans med en rad professionella skådespelare. I de övriga rollerna syns bland andra Maria Lundqvist, Pernilla Wahlgren, Rennie Mirro, Ola Forssmed, Ann-Louise Hansson och Per Eggers.

Hur fick du rollen?

– Jag gled med på ett bananskal kan man säga. De hade haft auditions, men inte hittat den de sökte. Jag skäms nästan lite, men jag blev uppringd av en kollega som berättade att jag blivit rekommenderad för regissören Edward af Sillén.

På den vägen är det och Pierre fick rollen. Han har ingen större erfarenhet som skådespelare sedan tidigare, men har sjungit och showat mycket. Det här är hans första stora roll som skådespelare.

– Jag körar väldigt mycket, men har inte så många solosånginsatser i den här föreställningen. Jag har nog framför allt blivit tillsatt för ett stepnummer. Jag har haft tur, samtidigt som jag känner mig otroligt redo för detta. Det kanske låter lite kaxigt och det är absolut inte meningen. Men jag har haft en förhoppning om att få en musikalroll och så hade jag lite flyt när det här erbjudandet damp ner i knät.

Bank av kunskap

Att kliva upp på musikalscenen som en del av den stjärnspäckade ensemblen tycker han inte har varit nervöst, bara roligt.

– Det är en otrolig bank av kunskap som jag får äran att vara delaktig i. Man får se och lära mycket av de här personerna. Det är jättespännande och alltid kul att jobba med duktigt folk, oavsett om de är kända eller inte. Det är mycket begåvade människor som är med i den här ensemblen, på alla fronter, säger Pierre.

Han är uppvuxen i Kristinehamn, men bor numera i Malmö. Förklädet är hans första roll i Stockholm och Pierre menar att han inte är någon storstadsmänniska egentligen.

– Det är ett helt annat tempo än i den ”lilla storstaden” Malmö. Men det går fint, man vänjer sig.

Förklädet kommer att spelas fram till mitten av mars och eventuellt blir det förlängning. Tre kvällar i veckan står Pierre på scenen och vid sidan av sitt skådespeleri har han flera saker på gång. Han håller bland annat på att bygga en egen studio och till våren kommer han att börja med ännu ett projekt. Pierre och en kollega har skrivit på en musikal i många år. I slutet av maj ska de via scenskolan på Göteborgs universitet ha en workshop och sätta upp den egna föreställningen tillsammans med studenter.

– Jag ser fram emot det väldigt mycket, det ska bli jättespännande. Vi får då möjlighet att testa vårt material och se vad som funkar och om det är något vi ska skriva om.

Skivkontrakt

Att Pierre en dag skulle stå på musikalscenen hade han inte kunnat ana när han var yngre. Musiken har visserligen alltid funnits med honom och varit en stor del av hans liv. Men han var en duktig pianist och hade siktet inställt på att bli konsertpianist. Fast så blev det aldrig. Han gjorde vägval i livet som ledde honom i andra riktningar. På gymnasiet fick han förfrågan om att spela keyboard i heavy metal-bandet Moonville och Pierre hoppade på det tåget. Men bandet saknade en sångare. Pierre tänkte att han kunde testa att sjunga i bandet och det blev lyckat. Bandet fick skivkontrakt och släppte ett album.

Sedan inspirerades han av sin syster Sandra som då sjöng och showade på Kanarieöarna. Det ledde till att Pierre som 20-åring reste till Teneriffa och arbetade som showartist. 2010 fick han jobb på Wallmans salonger i Köpenhamn där han arbetade på plats i tre år för att därefter turnera med Wallmans on tour i två år.

– Sången har kanske aldrig var mitt stora kall, men det är ganska skönt för då kan man vara lite neutral till det, säger han.

”Hårt och slitigt”

Hur framtiden ser ut kan Pierre inte sia om. Innan han fick jobbet på Göta lejon kände han sig ”ganska klar” med artisteriet.

– Det är rätt hårt och slitigt och en väldig stress att hela tiden ligga på och leta nya jobb. Det är ytterst få förunnat att få fasta anställningar på scenen, förklarar Pierre.

Den dag han får svårt att hitta jobb inom underhållningsbranschen kan han tänka sig att arbeta med programmering, som är ett stort intresse.

– Det är min nödutgång. Men jag är väldigt glad för det här jobbet och så länge folk vill ha mig på scenen kommer jag att hålla på, säger Pierre.

Pierre Oxenryd

Ålder: 30 år

Från: Kristinehamn

Bor: Malmö

Yrke: Musikalartist

Intressen: Golf

Ser helst på: Kostymdraman

Lyssnar helst på: Bra TED-talks

Person jag ser upp till: Min mamma