2015-11-05 16:14

2015-11-05 16:14

Cirka 40 bilar berörs

NÄRINGSLIV: Rudskoga taxi förlorade upphandling

Multinationella jätten Keolis och Skåre taxi var vinnare när Värmlandstrafik avslutade upphandlingen av servicetrafiken i länet. Den stora förloraren heter Rudskoga taxi.

– Vi har ungefär 40 bilar som berörs. Räknat i personer så är det någonstans mellan 70 och 80 man som på ett eller annat sätt påverkas, säger vd Bo Cederholm.

Han konstaterar att beskedet kommer att innebära en stor omställning för företaget. Just servicetrafiken, det vill säga färdtjänst och sjukresor, har varit en av grundpelarna i företaget sedan 30 år tillbaka.

– Det var en och annan tår när tilldelningsbeslutet blev offentligt i onsdags. Vi har trivts med kunderna och de har trivts med oss. Så visst är det lite ledsamt, konstaterar Bo Cederholm dämpat.

Har andra jobb

Men i Rudskoga ger man inte tappt så lätt, allra minst hos bygdens störste arbetsgivare:

– Det är lätt att vara bitter en sådan här dag, men man får väl hitta på något annat. Jobb har vi.

På pluskontot finns skolbusstrafiken där Nobina, som vann den upphandlingen, har valt att anlita Rudskoga taxi som en av sina underleverantörer. Bo Cederholm tror att någon eller några av dem som har kört färdtjänst kan gå över till den verksamheten, som omfattar 50 bussar. Problemet är att de fordonen är större och kräver busskörkort, vilket inte alla har.

Spelets regler

Vid upphandlingar av den här arten är det inte heller ovanligt att den som vinner tar över personalen. Någon sådan diskussion vill inte Bo Cederholm ge sig in i. Åtminstone inte ännu.

– Nej, du är det först tio dagars överklagandetid som gäller, säger han.

Kommer ni att överklaga?

– Nej, vi känner att vi faller med flaggan i topp. Upphandlingar är så här och ger man sig in i leken...

Kelios är helt nya i Värmland. Kan det bli aktuellt med en liknande lösning som med skolbussarna, att ni går in som underleverantör?

– Det tror jag inte, men osvuret är bäst.

Bo Cederholm berättar att Rudskoga taxi låg bäst till då det gällde miljödelen i upphandlingen. Däremot visade man sig vara för dyr, något Bo Cederholm förklarar med att man valt att betala en ordentlig lön till sina chaufförer. Något som alltså kan ha legat företaget i fatet den här gången.

– Vi har ungefär 40 bilar som berörs. Räknat i personer så är det någonstans mellan 70 och 80 man som på ett eller annat sätt påverkas, säger vd Bo Cederholm.

Han konstaterar att beskedet kommer att innebära en stor omställning för företaget. Just servicetrafiken, det vill säga färdtjänst och sjukresor, har varit en av grundpelarna i företaget sedan 30 år tillbaka.

– Det var en och annan tår när tilldelningsbeslutet blev offentligt i onsdags. Vi har trivts med kunderna och de har trivts med oss. Så visst är det lite ledsamt, konstaterar Bo Cederholm dämpat.

Har andra jobb

Men i Rudskoga ger man inte tappt så lätt, allra minst hos bygdens störste arbetsgivare:

– Det är lätt att vara bitter en sådan här dag, men man får väl hitta på något annat. Jobb har vi.

På pluskontot finns skolbusstrafiken där Nobina, som vann den upphandlingen, har valt att anlita Rudskoga taxi som en av sina underleverantörer. Bo Cederholm tror att någon eller några av dem som har kört färdtjänst kan gå över till den verksamheten, som omfattar 50 bussar. Problemet är att de fordonen är större och kräver busskörkort, vilket inte alla har.

Spelets regler

Vid upphandlingar av den här arten är det inte heller ovanligt att den som vinner tar över personalen. Någon sådan diskussion vill inte Bo Cederholm ge sig in i. Åtminstone inte ännu.

– Nej, du är det först tio dagars överklagandetid som gäller, säger han.

Kommer ni att överklaga?

– Nej, vi känner att vi faller med flaggan i topp. Upphandlingar är så här och ger man sig in i leken...

Kelios är helt nya i Värmland. Kan det bli aktuellt med en liknande lösning som med skolbussarna, att ni går in som underleverantör?

– Det tror jag inte, men osvuret är bäst.

Bo Cederholm berättar att Rudskoga taxi låg bäst till då det gällde miljödelen i upphandlingen. Däremot visade man sig vara för dyr, något Bo Cederholm förklarar med att man valt att betala en ordentlig lön till sina chaufförer. Något som alltså kan ha legat företaget i fatet den här gången.