2017-07-12 06:00

2017-07-21 14:20

Fagerås är inte längre förbiåkt

VÄRMLANDSRESAN: Positiv spiral för kommunikationsnavet

Förr dundrade den tunga trafiken på riksväg 61 runt husknutarna i Fagerås. Nu trängs i stället bussarna vid resecentrum och förbipasserande på riksväg 61 och E45 lockas med pizza.

Klockan närmar sig ett på eftermiddagen. Buss efter buss rullar in till Fagerås lilla resecentrum vid stationshuset från 1871. Tre bussar med olika destinationer avgår ungefär samtidigt, ibland kan det vara fyra eller rent av fem. Strax därefter bromsar ett av Värmlandstrafiks tåg in och stannar vid perrongen.

47 bussar och 37 tåg stannar i Fagerås om vardagarna, berättar Johnny Olsson och Hans Dölerud i byalaget. Men det kunde ha blivit annorlunda.

– Stationen var nedläggningshotad, säger Hans Dölerud. Men vi fick bytespunkten för bussar flyttad och det blev Värmlands första resecentrum.

– Fagerås är ett kommunikationsnav, säger Kils kommunalråd Georg Forsberg (C).

Rester av det gamla

Tidigare låg bytespunkten avigt och ödsligt till utanför samhället. Från idé till invigning mitt i centrum tog det elva månader och kostade åtta miljoner.

– Det lyfte även centrum, säger Johnny Olsson. Nu är det snyggt.

Längs ena långsidan av den stora asfaltplanen där bussarna stannar finns en rest kvar från 1800-talet – ett långt räcke där resenärer kunde binda sina hästar. Men nu är det uppenbarligen andra hästkrafter som trafikerar stationen.

Fagerås ligger rätt bra till – det är till exempel närmare till flygplatsen än från Karlstad, säger Fageråsborna NWT träffar. Med tåget tar det 20 minuter till Karlstad.

Mack och pizzeria

NWT möter en handfull engagerade föreningsmänniskor tillsammans med kommunalrådet. De sitter på en bänk i solen utanför pizzerian och berättar om Fagerås då, nu och i framtiden.

Just trafiken har varit en viktig fråga för orten. Förr gick riksväg 61 med all sin tunga trafik rakt genom samhället med allt vad det innebar av buller och risk för olyckor. När den försvann förändrades mycket.

– Det blev onödigt lugnt, säger Hans Dölerud. Men det var en ohållbar trafiksituation, ibland var det trafikstockningar.

När riksväg 61 försvann fick butiker på orten stänga. Nu försöker man dra nytta av trafiken på riksvägen och E45 igen, samtidigt som genomfartstrafiken är borta. Med hjälp av en kommunal landsbygdsmiljon och mycket ideellt arbete har Fagerås åter fått en mack. Den öppnade i maj förra året och i juni i år såldes 76 500 liter drivmedel, enligt Johnny Olsson.

– Det är lagom att ta en paus här, säger Hans Dölerud.

– Det är lätt att komma intill, säger Stig Larsson, ordförande i bygdegårdsföreningen.

Och nu finns inte bara bränsle till törstiga bilar, utan även hungriga människor kan tanka på pizzerian, som säljer bland annat just omvittnat goda pizzor.

Innanför disken står Ali – ”det räcker så” – som driver pizzerian sedan åtta–nio månader.

– Det går jättebra här, säger han. Vi tänker bygga ut. Det går mycket bättre än alla trodde.

Särskilt oxfilépizzan är populär.

– Vi marinerar och gör allt. Folk säger att de känner att det är kvalitet.

– Många sa att ”det där kommer inte att gå”, men vi har fått byta ut ugnen för att den var för liten, säger Johnny Olsson. Det är så många kunder att det kan bil för lång väntetid.

Exempelvis stannar många skidturister till på väg till eller från fjällvärlden.

Framtidsplaner

Utemiljön har snyggats till på flera platser och ett elljusspår görs i ordning. En hockeyrink är också på gång och tanken är att den ska kunna användas till fri åkning vintertid när det är kallt och till andra sporter övriga tider på året. Det blir mycket ideellt arbete för de mest engagerade.

– Hur mycket vill jag inte ens tänka på, säger Johnny Olsson.

Samtidigt menar kommunalrådet Georg Forsberg att det finns en poäng med de ideella insatserna i kombination med stöd från kommunen.

– Människor ser att det är lönt att engagera sig i lokalsamhället.

Men om de aktiva föreningarna i Fagerås får bestämma så stannar det inte vid mack och pizzeria. Nästa steg är att få till en servicehall vid macken. Där finns en gammal verkstad och tvätthall, men för att de här planerna ska bli verklighet krävs nybyggnationer. En intressent finns, men inget är klart än.

En uppställningsplats för husbilar vill man också ha, med bland annat dusch och toaletter.

– Det skulle vara en extra inkomst för byalaget, säger Johnny Olsson.

Stigande huspriser

Invånarantalet i Fagerås har inte ökat på senare år, men däremot stiger huspriserna. I närheten av macken och pizzerian ligger en äldre röd träbyggnad, som tidigare har använts av kyrkan. Men nu finns det andra planer.

– Vi inom PRO anser att det finns behov av ett äldreboende i Fagerås, säger den lokale ordföranden Bertil Haglund. Äldreboenden ska inte bara vara på centralorten.

I dag bor många äldre kvar i sina villor för att det saknas lägenheter.

– Det här kan vara ett sätt att öka invånarantalet, säger Hans Dölerud. Om äldre kan flytta från sina hus kanske barnfamiljer flyttar in.

– Du får mycket för pengarna på en sådan här ort, säger Georg Forsberg.

I Fagerås finns en sporthall och även livaktiga Fagerås BK med inte minst många innebandylag, som engagerar särskilt tjejer. Så för sportintresserade familjer finns det att göra.

Fagerås är också värd för en årlig gospelfestival, som i år hålls den 14 oktober.

Första lördagen i augusti varje år firas Frykerudsdagen, som flera föreningar hjälper till att ordna. Då är det allmän flaggdag och nu är också en flaggstång på gång till Järnvägsparken. Så kanske kan man säga att Fagerås möter framtiden med flaggan i topp.

– Vi tycker att vi har kommit in i en positiv spiral, säger Hans Dölerud.

Klockan närmar sig ett på eftermiddagen. Buss efter buss rullar in till Fagerås lilla resecentrum vid stationshuset från 1871. Tre bussar med olika destinationer avgår ungefär samtidigt, ibland kan det vara fyra eller rent av fem. Strax därefter bromsar ett av Värmlandstrafiks tåg in och stannar vid perrongen.

47 bussar och 37 tåg stannar i Fagerås om vardagarna, berättar Johnny Olsson och Hans Dölerud i byalaget. Men det kunde ha blivit annorlunda.

– Stationen var nedläggningshotad, säger Hans Dölerud. Men vi fick bytespunkten för bussar flyttad och det blev Värmlands första resecentrum.

– Fagerås är ett kommunikationsnav, säger Kils kommunalråd Georg Forsberg (C).

Rester av det gamla

Tidigare låg bytespunkten avigt och ödsligt till utanför samhället. Från idé till invigning mitt i centrum tog det elva månader och kostade åtta miljoner.

– Det lyfte även centrum, säger Johnny Olsson. Nu är det snyggt.

Längs ena långsidan av den stora asfaltplanen där bussarna stannar finns en rest kvar från 1800-talet – ett långt räcke där resenärer kunde binda sina hästar. Men nu är det uppenbarligen andra hästkrafter som trafikerar stationen.

Fagerås ligger rätt bra till – det är till exempel närmare till flygplatsen än från Karlstad, säger Fageråsborna NWT träffar. Med tåget tar det 20 minuter till Karlstad.

Mack och pizzeria

NWT möter en handfull engagerade föreningsmänniskor tillsammans med kommunalrådet. De sitter på en bänk i solen utanför pizzerian och berättar om Fagerås då, nu och i framtiden.

Just trafiken har varit en viktig fråga för orten. Förr gick riksväg 61 med all sin tunga trafik rakt genom samhället med allt vad det innebar av buller och risk för olyckor. När den försvann förändrades mycket.

– Det blev onödigt lugnt, säger Hans Dölerud. Men det var en ohållbar trafiksituation, ibland var det trafikstockningar.

När riksväg 61 försvann fick butiker på orten stänga. Nu försöker man dra nytta av trafiken på riksvägen och E45 igen, samtidigt som genomfartstrafiken är borta. Med hjälp av en kommunal landsbygdsmiljon och mycket ideellt arbete har Fagerås åter fått en mack. Den öppnade i maj förra året och i juni i år såldes 76 500 liter drivmedel, enligt Johnny Olsson.

– Det är lagom att ta en paus här, säger Hans Dölerud.

– Det är lätt att komma intill, säger Stig Larsson, ordförande i bygdegårdsföreningen.

Och nu finns inte bara bränsle till törstiga bilar, utan även hungriga människor kan tanka på pizzerian, som säljer bland annat just omvittnat goda pizzor.

Innanför disken står Ali – ”det räcker så” – som driver pizzerian sedan åtta–nio månader.

– Det går jättebra här, säger han. Vi tänker bygga ut. Det går mycket bättre än alla trodde.

Särskilt oxfilépizzan är populär.

– Vi marinerar och gör allt. Folk säger att de känner att det är kvalitet.

– Många sa att ”det där kommer inte att gå”, men vi har fått byta ut ugnen för att den var för liten, säger Johnny Olsson. Det är så många kunder att det kan bil för lång väntetid.

Exempelvis stannar många skidturister till på väg till eller från fjällvärlden.

Framtidsplaner

Utemiljön har snyggats till på flera platser och ett elljusspår görs i ordning. En hockeyrink är också på gång och tanken är att den ska kunna användas till fri åkning vintertid när det är kallt och till andra sporter övriga tider på året. Det blir mycket ideellt arbete för de mest engagerade.

– Hur mycket vill jag inte ens tänka på, säger Johnny Olsson.

Samtidigt menar kommunalrådet Georg Forsberg att det finns en poäng med de ideella insatserna i kombination med stöd från kommunen.

– Människor ser att det är lönt att engagera sig i lokalsamhället.

Men om de aktiva föreningarna i Fagerås får bestämma så stannar det inte vid mack och pizzeria. Nästa steg är att få till en servicehall vid macken. Där finns en gammal verkstad och tvätthall, men för att de här planerna ska bli verklighet krävs nybyggnationer. En intressent finns, men inget är klart än.

En uppställningsplats för husbilar vill man också ha, med bland annat dusch och toaletter.

– Det skulle vara en extra inkomst för byalaget, säger Johnny Olsson.

Stigande huspriser

Invånarantalet i Fagerås har inte ökat på senare år, men däremot stiger huspriserna. I närheten av macken och pizzerian ligger en äldre röd träbyggnad, som tidigare har använts av kyrkan. Men nu finns det andra planer.

– Vi inom PRO anser att det finns behov av ett äldreboende i Fagerås, säger den lokale ordföranden Bertil Haglund. Äldreboenden ska inte bara vara på centralorten.

I dag bor många äldre kvar i sina villor för att det saknas lägenheter.

– Det här kan vara ett sätt att öka invånarantalet, säger Hans Dölerud. Om äldre kan flytta från sina hus kanske barnfamiljer flyttar in.

– Du får mycket för pengarna på en sådan här ort, säger Georg Forsberg.

I Fagerås finns en sporthall och även livaktiga Fagerås BK med inte minst många innebandylag, som engagerar särskilt tjejer. Så för sportintresserade familjer finns det att göra.

Fagerås är också värd för en årlig gospelfestival, som i år hålls den 14 oktober.

Första lördagen i augusti varje år firas Frykerudsdagen, som flera föreningar hjälper till att ordna. Då är det allmän flaggdag och nu är också en flaggstång på gång till Järnvägsparken. Så kanske kan man säga att Fagerås möter framtiden med flaggan i topp.

– Vi tycker att vi har kommit in i en positiv spiral, säger Hans Dölerud.

Fagerås

Fagerås har ungefär 450 invånare (2015) och ligger en mil nordväst om Kil i Kils kommun.

Fram till 1871 var det en bondby med tre gårdar, kallad Lund. Men när järnvägen skulle byggas ut 1871 var man tvungen att hitta ett nytt namn, eftersom Lund redan var upptaget. Då namngavs samhället efter den största gården i trakten och den hette just Fagerås.

Stationshuset ritades av Adolf Wilhelm Edelsvärd, som ritade totalt 297 stationshus i landet – däribland centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

I dag är stationshuset ombyggt till privatbostäder.

Källa: Kil.se, Wikipedia och Bengt Carlstedt, PRO