2017-04-18 06:00

2017-04-18 06:00

Freja seglar snart igen

HANNÄS/KIL: Tilltufsad men inte uträknad

Värmlands marina stolthet, s/s Freja af Fryken, ligger på land.
Det kommer inte att bli någon jubileumstur för henne i sommar.
– Men förhoppningsvis nästa år i stället, säger Lennart Österwald.

Den 23 juli är ett alldeles speciellt datum för Freja, och i år var det tänkt att man genom en jubileumstur skulle fira det datumet med pompa och ståt.

Det var den 23 juli 1896 som Freja förliste och sjönk vid Bössviken utanför Östra Ämtervik. Samma datum 1994 bärgades hon från 52 meters djup. Och exakt tre år därefter, för jämnt 20 år sedan, gjorde hon sin nypremiärtur.

– Därför är det förstås tråkigt att vi inte klarar av att få Freja i sjön i år, säger Lennart Österwald, men vi har omfattande reparations­­arbeten som måste prioriteras. Fast 2018 är också ett stort märkesår: då fyller hon 150 år och till dess hoppas vi i föreningen att hon åter ska kunna glida ut på Frykens vatten.

Men tills vidare ligger alltså Freja på landbacken, i Hannäs­ i Kil, snett emot sin hemmahamn Fryksta, på andra­ sidan den södra spets­en av Nedre Fryken.

Ledande profil

Lennart Österwald är ord­förande i Ångbåtsföreningen Freja och har varit en ledande profil i föreningen ända från starten 1993.

– De arbeten som pågår med Freja handlar mycket om att reparera inredningen, förklarar han. Dessutom har fördäcket blivit fuktskadat och tagit stryk under de här tjugo åren. Och så måste hon målas om.

En omsorgsfull renovering, som syftar till att få Freja så fin som hon var den gången, 1868, då hon gick av stapeln från Motalaverken, döptes till Kalmarsund 3 och gick i färjetrafik mellan Kalmar och Öland.

20 år senare köptes Freja av Nils Persson från Råby i Västra Lysvik, fick sitt nuvarande namn och började trafikera sjösträckan Fryksta/Kil–Fryksände/Torsby.

Slarvigt lastad

Olycksdagen 1896 var varm och kvalmig och blåsig. Freja lämnade Fryksta med bland annat mjöl, tobak, gödningsämnen och brännvin – slarv­igt lastat på mellan- och övre däck.

Kapten Widhson styrde sitt fartyg – 20,2 meter långt, 4,1 brett och drivet av en ångmaskin på 30 häst­kraft­er – mot Bössvikens brygga. Men 220 meter från land rammades Freja av en orkanliknande kastby och det blev förskjutning i lasten.

Inom några få sekunder var katastrofen ett faktum. Freja kantrade och sjönk. Av de 17 personerna ombord överlevde endast sex stycken.

– Så hon har en minst sagt dramatisk historia, konstaterar Lennart Österwald.

Fortsatt dramatik

Och dramatiken har fortsatt. 1996 brann Freja. Och de ekonomiska svårigheterna har varit många genom åren.

När s/s Freja af Fryken är sjösatt igen, kommer de uppskattade turistturerna att återupptas.

– Men de blir färre än tidigare. Föreningen hinner helt enkelt inte med att köra så många turer som förut, vår kapacitet räcker inte till.

Däremot kommer Freja, k-märkt sedan 2015, att bli mer tillgänglig för allmän­heten mellan turerna, när hon ligger vid kaj.

– Som det museum vi alltid har betraktat henne som, säger Lennart Österwald, med såväl skriftlig som muntlig information om hennes öden och äventyr från 1868 fram till nu.

Den 23 juli är ett alldeles speciellt datum för Freja, och i år var det tänkt att man genom en jubileumstur skulle fira det datumet med pompa och ståt.

Det var den 23 juli 1896 som Freja förliste och sjönk vid Bössviken utanför Östra Ämtervik. Samma datum 1994 bärgades hon från 52 meters djup. Och exakt tre år därefter, för jämnt 20 år sedan, gjorde hon sin nypremiärtur.

– Därför är det förstås tråkigt att vi inte klarar av att få Freja i sjön i år, säger Lennart Österwald, men vi har omfattande reparations­­arbeten som måste prioriteras. Fast 2018 är också ett stort märkesår: då fyller hon 150 år och till dess hoppas vi i föreningen att hon åter ska kunna glida ut på Frykens vatten.

Men tills vidare ligger alltså Freja på landbacken, i Hannäs­ i Kil, snett emot sin hemmahamn Fryksta, på andra­ sidan den södra spets­en av Nedre Fryken.

Ledande profil

Lennart Österwald är ord­förande i Ångbåtsföreningen Freja och har varit en ledande profil i föreningen ända från starten 1993.

– De arbeten som pågår med Freja handlar mycket om att reparera inredningen, förklarar han. Dessutom har fördäcket blivit fuktskadat och tagit stryk under de här tjugo åren. Och så måste hon målas om.

En omsorgsfull renovering, som syftar till att få Freja så fin som hon var den gången, 1868, då hon gick av stapeln från Motalaverken, döptes till Kalmarsund 3 och gick i färjetrafik mellan Kalmar och Öland.

20 år senare köptes Freja av Nils Persson från Råby i Västra Lysvik, fick sitt nuvarande namn och började trafikera sjösträckan Fryksta/Kil–Fryksände/Torsby.

Slarvigt lastad

Olycksdagen 1896 var varm och kvalmig och blåsig. Freja lämnade Fryksta med bland annat mjöl, tobak, gödningsämnen och brännvin – slarv­igt lastat på mellan- och övre däck.

Kapten Widhson styrde sitt fartyg – 20,2 meter långt, 4,1 brett och drivet av en ångmaskin på 30 häst­kraft­er – mot Bössvikens brygga. Men 220 meter från land rammades Freja av en orkanliknande kastby och det blev förskjutning i lasten.

Inom några få sekunder var katastrofen ett faktum. Freja kantrade och sjönk. Av de 17 personerna ombord överlevde endast sex stycken.

– Så hon har en minst sagt dramatisk historia, konstaterar Lennart Österwald.

Fortsatt dramatik

Och dramatiken har fortsatt. 1996 brann Freja. Och de ekonomiska svårigheterna har varit många genom åren.

När s/s Freja af Fryken är sjösatt igen, kommer de uppskattade turistturerna att återupptas.

– Men de blir färre än tidigare. Föreningen hinner helt enkelt inte med att köra så många turer som förut, vår kapacitet räcker inte till.

Däremot kommer Freja, k-märkt sedan 2015, att bli mer tillgänglig för allmän­heten mellan turerna, när hon ligger vid kaj.

– Som det museum vi alltid har betraktat henne som, säger Lennart Österwald, med såväl skriftlig som muntlig information om hennes öden och äventyr från 1868 fram till nu.