2017-03-24 22:39

2017-03-24 22:39

Så ser utvecklingen för handeln ut

KIL: "Pris kan man inte konkurrera med men det kan man med service"

Tillgänglighet, samverkan och service är några av de nyckelord som är viktiga för att överleva inom handelns framtid i mindre orter, anser Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk handel.

Mats Hedenström föreläste på torsdagskvällen i Kil Arena, om framtidens handel, om hur prognoser för framtiden ska tolkas och vad den sannolika utvecklingen är.

Enligt föreläsaren är det en halv miljon människor som arbetar inom handel i Sverige i dag och 23 procent av den svenska befolkningen har sitt första jobb inom handel.

E-handel utmanar

I och med digitaliseringens framväxt och möjligheten med e-handel pressas priserna och fler och fler handlar på nätet i stället för i fysiska butiker. De fysiska butikerna får konkurrens, speciellt på mindre orter.

– Ju längre man bor i från stora köpcentrum, ju mer handlar man på nätet, säger Mats Hedenström och fortsätter:

– Pris kan man inte konkurrera med, men det kan man med service.

Och menar vidare att med en bra service kan man ge kunden något som inte nätbutikerna har möjlighet till, vilket kan medföra att kunden väljer den fysiska butiken istället. Ett annat förslag för att överleva som butik i handelns framtid är tillgänglighet och samverkan med andra.

– Skapa en attraktiv miljö, miljön är oftast bättre i mindre orter. Där finns den här närheten som är ovärderlig, säger Mats Hedenström.

Finns det en framtid för företagande utanför storstadsregionerna?

– Ja det gör det, men man måste jobba för det. Det skulle vara väldigt tråkigt att behöva svara nej på en sådan fråga, säger Mats Hedenström.

Efter föreläsningen fanns tillfälle till frågor och samtal med publiken. Samtalet leddes av Anna Hedberg, regionchef, Företagarna Värmland.

Kvällen arrangerades av Svensk handel, Företagarna och Kils kommun i samverkan.

Mats Hedenström har tidigare varit tillväxtdirektör på Länsstyrelsen i Stockholm, regionchef hos Eon Sverige samt Internationell direktör för Kista Science City.

Mats Hedenström föreläste på torsdagskvällen i Kil Arena, om framtidens handel, om hur prognoser för framtiden ska tolkas och vad den sannolika utvecklingen är.

Enligt föreläsaren är det en halv miljon människor som arbetar inom handel i Sverige i dag och 23 procent av den svenska befolkningen har sitt första jobb inom handel.

E-handel utmanar

I och med digitaliseringens framväxt och möjligheten med e-handel pressas priserna och fler och fler handlar på nätet i stället för i fysiska butiker. De fysiska butikerna får konkurrens, speciellt på mindre orter.

– Ju längre man bor i från stora köpcentrum, ju mer handlar man på nätet, säger Mats Hedenström och fortsätter:

– Pris kan man inte konkurrera med, men det kan man med service.

Och menar vidare att med en bra service kan man ge kunden något som inte nätbutikerna har möjlighet till, vilket kan medföra att kunden väljer den fysiska butiken istället. Ett annat förslag för att överleva som butik i handelns framtid är tillgänglighet och samverkan med andra.

– Skapa en attraktiv miljö, miljön är oftast bättre i mindre orter. Där finns den här närheten som är ovärderlig, säger Mats Hedenström.

Finns det en framtid för företagande utanför storstadsregionerna?

– Ja det gör det, men man måste jobba för det. Det skulle vara väldigt tråkigt att behöva svara nej på en sådan fråga, säger Mats Hedenström.

Efter föreläsningen fanns tillfälle till frågor och samtal med publiken. Samtalet leddes av Anna Hedberg, regionchef, Företagarna Värmland.

Kvällen arrangerades av Svensk handel, Företagarna och Kils kommun i samverkan.

Mats Hedenström har tidigare varit tillväxtdirektör på Länsstyrelsen i Stockholm, regionchef hos Eon Sverige samt Internationell direktör för Kista Science City.

  • Lovisa Sonesson