2016-09-10 06:00

2016-09-10 16:52

Nordea tog hans bankfack

KIL: Marcus förlorade allt han hade i bankfacket

– De säger att de har gett bort mitt bankfack till någon annan. Och att de har rätt att göra så.
– Men de svarar inte på vart mina grejer har tagit vägen.
Säger Marcus Fjelheim, snart före detta kund hos Nordea i Kil.

För tre år behövde han hämta några handlingar från bankfacket. Ett par, tre besök per år brukade det bli till facket där han förvarade pass, några originalhandlingar och lite smycken.

– Nu behövde jag köpekontraktet på gården och lite andra grejer som jag hade där, säger han.

Nummer

Men när han kom till banken kom han inte ihåg vilket nummer det var på bankfacket.

– Jag trodde att banken hade koll på det, att de kunde hjälpa till med det. Men det sa de att de inte kunde.

Han fick gå hem och leta bland sina papper. Men hittade ingenting.

Prova

Marcus gick tillbaka till banken. Precis som förra gången hade han nyckeln till bankfacket med sig. Men utan att ha kommit på vilket nummer det var på facket.

– Då sa de att jag skulle få prova mig fram, för att se till vilket fack min nyckel passade. Jag hade sambon som sällskap och den dåvarande bankdirektören på Nordea i Kil var med hela tiden.

– Jag tror att jag testade ett 40-tal olika bankfack innan jag gav upp. Så här kan vi inte hålla på, sa jag och gick.

Chocken

Ungefär ett år efter senare, efter sina misslyckade försök att ta sig in i banfacket, hittade Marcus numret till facket på en gammal handling från banken.

– Jag gick dit igen med min nyckel och sa att nu vet jag vilket nummer det är.

Då kom chocken.

Bekräftade

– De bekräftade att nyckeln jag hade och att numret jag uppgav gick till mitt fack. Men de sa att de hade gett mitt bankfack till någon annan!

Marcus frågade förstås vad som hänt med sakerna han hade haft i banfacket.

– Det har vi ingen skyldighet att berätta, fick jag till svar. Vi har all rätt att göra så här, sa de. Det här kan du glömma, sa de till mig.

En tid senare fick han ett brev från Nordea.

Glömma

– Det verkade som att de ville ha tillbaka mina bankfacksnyckar. Men det kan de glömma, så länge jag inte får tillbaka mina saker och en ursäkt och en förklaring till vad som har hänt, säger Marcus Fjellheim.

– Jag har varit en trogen kund hos Nordea sedan tidigt 1970-tal. Bankfacksavgiften har de alltid dragit automatiskt från mina konton varje år. Behöver jag säga att jag överväger att byta bank? undrar han.

För tre år behövde han hämta några handlingar från bankfacket. Ett par, tre besök per år brukade det bli till facket där han förvarade pass, några originalhandlingar och lite smycken.

– Nu behövde jag köpekontraktet på gården och lite andra grejer som jag hade där, säger han.

Nummer

Men när han kom till banken kom han inte ihåg vilket nummer det var på bankfacket.

– Jag trodde att banken hade koll på det, att de kunde hjälpa till med det. Men det sa de att de inte kunde.

Han fick gå hem och leta bland sina papper. Men hittade ingenting.

Prova

Marcus gick tillbaka till banken. Precis som förra gången hade han nyckeln till bankfacket med sig. Men utan att ha kommit på vilket nummer det var på facket.

– Då sa de att jag skulle få prova mig fram, för att se till vilket fack min nyckel passade. Jag hade sambon som sällskap och den dåvarande bankdirektören på Nordea i Kil var med hela tiden.

– Jag tror att jag testade ett 40-tal olika bankfack innan jag gav upp. Så här kan vi inte hålla på, sa jag och gick.

Chocken

Ungefär ett år efter senare, efter sina misslyckade försök att ta sig in i banfacket, hittade Marcus numret till facket på en gammal handling från banken.

– Jag gick dit igen med min nyckel och sa att nu vet jag vilket nummer det är.

Då kom chocken.

Bekräftade

– De bekräftade att nyckeln jag hade och att numret jag uppgav gick till mitt fack. Men de sa att de hade gett mitt bankfack till någon annan!

Marcus frågade förstås vad som hänt med sakerna han hade haft i banfacket.

– Det har vi ingen skyldighet att berätta, fick jag till svar. Vi har all rätt att göra så här, sa de. Det här kan du glömma, sa de till mig.

En tid senare fick han ett brev från Nordea.

Glömma

– Det verkade som att de ville ha tillbaka mina bankfacksnyckar. Men det kan de glömma, så länge jag inte får tillbaka mina saker och en ursäkt och en förklaring till vad som har hänt, säger Marcus Fjellheim.

– Jag har varit en trogen kund hos Nordea sedan tidigt 1970-tal. Bankfacksavgiften har de alltid dragit automatiskt från mina konton varje år. Behöver jag säga att jag överväger att byta bank? undrar han.