I över 60(!) år har ett amerikanskt inbördeskrig rasat, allt medan resten av världen sett på, oförmögna att göra något - inkapabla att påverka. Och om det är något krig som varit av godo, någonsin, är det kapprustningen och de bensindränkta prestandabomber som Ford och Chevrolet slungat mot varandra under de senaste 50 åren.

För även om det finns gott om biltillverkare som under åren tävlat om samma målgrupp med samma typ av bilar inom samma produktsegment (Ferrari vs Lamborghini, Saab vs Volvo, Mercedes vs BMW), finns det inga som bevakat varandras varje steg så pass noggrant som Chevrolet och Ford gjort. Inga som så enträget, enfaldigt och envist fokuserat på en enda konkurrent och i stort sett bara byggt särskilda bilar enbart för att knäcka dem.

De som skördat de positiva effekterna (frukten) av detta bilkrig är vi. Eller först och främst de amerikanska bilköparna. För medan Ford sålt miljontals modeller av Mustang och med denna klassiska muskelkärra definierat den amerikanska prestandavagnen, har Chevrolet hela tiden legat hack i häl och jagat, utmanat och ofta trumfat dem med Camaron. Jag läste bland annat en spännande och smått obehaglig intervju med Ford Performance-chefen David Pericak som under utvecklingen av bandräparen Ford Mustang Shelby GT350R monterade en 90 centimeter bred, inramad, poster på Chevrolet Camaro Z28 2015 på sin kontorsvägg, vilket enligt honom naturligtvis skapade ett ohälsosamt driv att varje morgon prestera långt över sin egentliga maxgräns. Dave berättade i denna intervju att han under varje arbetstimme med utvecklingen av GT350R tänkte på hur otroligt viktigt det var för Ford att inte bara knäcka Z28:an, utan dominera den fullständigt. Han berättade hur han blev på dåligt humör samma sekund som han klev in på kontoret varje morgon och såg den där förbannade affischen och om hur teamet arbetade dag som natt för att inte bara bygga Fords snabbaste Mustang någonsin utan även en av världens bäst designade prestandakärror, oavsett prislapp.

Det färdiga resultatet vet vi idag allt om. Ford byggde 2000 bilar som sålts sedan länge och idag kostar 200% mer än de gjorde när de rullade ut ur fabriken i Detroit. GT350R slog Z28:an på allt. Varvtider, 0-100-repor, 402-meters-tävlingar samt hur den presterade på krokiga landsvägar enligt en samlad världspress. Ford hade såklart lyckats. Vilket fick Chevrolet Camaros chefsingenjör Al Oppenheiser att satsa ännu hårdare på skapandet av nästa, racingfokuserade Camaro. Det tog lite drygt två år men bara så sent som förra veckan släpptes Camaro ZL1 1LE 2018 och naturligtvis har den redan klått alla de rekordvarv som Mustang GT350R lyckades klämma ur sig under 2016. Camaron är billigare, snabbare och erbjuder aerodynamiska funktioner som Forden helt enkelt inte kan tävla med. Faktum är att en Camaro för 600 000 kronor med enkelhet skåpar ut Ferraris 2,4 miljoner kronor dyra (nuvarande) toppmodell 488GTB runt valfri racingbana, för att inte tala om hur den praktiskt taget våldsför sig på Lamborghini Aventador S runt legendariska dragningar som Laguna Seca Mazda Raceway samt Willow Springs - Streets of Willow.

Svaret från Ford kommer att dröja. Men vi har blivit lovade att bilen som ska knäcka ZL1 1LE kommer att avtäckas i höst. Enligt rykten handlar det om Mustang Mach 1 2018 samt en Shelby GT500R som med lite tur kommer att innehålla en vidareutvecklad variant av Voodo V8:an från GT350R, snurran som enligt såväl amerikansk- som europeisk motorpress kallats för årtiondets bästa nya motor. Poängen är såklart att Ford och Chevy inte kommer att sluta kriga, de kommer snarare bara att trappa upp denna smått bisarra (och täta) prestandakamp och för den biltokig är detta såklart enbart positivt. Jänkarna är oförskämt duktiga just nu och dessa racingmodeller driver naturligtvis utvecklingen framåt (rejält) även för de mer ”vanliga” modellerna från båda tillverkarna. Jag lutar mig bekvämt bakåt och njuter av nästa slag. För Ford kommer aldrig att ge sig. Inte heller Chevrolet.

För även om det finns gott om biltillverkare som under åren tävlat om samma målgrupp med samma typ av bilar inom samma produktsegment (Ferrari vs Lamborghini, Saab vs Volvo, Mercedes vs BMW), finns det inga som bevakat varandras varje steg så pass noggrant som Chevrolet och Ford gjort. Inga som så enträget, enfaldigt och envist fokuserat på en enda konkurrent och i stort sett bara byggt särskilda bilar enbart för att knäcka dem.

De som skördat de positiva effekterna (frukten) av detta bilkrig är vi. Eller först och främst de amerikanska bilköparna. För medan Ford sålt miljontals modeller av Mustang och med denna klassiska muskelkärra definierat den amerikanska prestandavagnen, har Chevrolet hela tiden legat hack i häl och jagat, utmanat och ofta trumfat dem med Camaron. Jag läste bland annat en spännande och smått obehaglig intervju med Ford Performance-chefen David Pericak som under utvecklingen av bandräparen Ford Mustang Shelby GT350R monterade en 90 centimeter bred, inramad, poster på Chevrolet Camaro Z28 2015 på sin kontorsvägg, vilket enligt honom naturligtvis skapade ett ohälsosamt driv att varje morgon prestera långt över sin egentliga maxgräns. Dave berättade i denna intervju att han under varje arbetstimme med utvecklingen av GT350R tänkte på hur otroligt viktigt det var för Ford att inte bara knäcka Z28:an, utan dominera den fullständigt. Han berättade hur han blev på dåligt humör samma sekund som han klev in på kontoret varje morgon och såg den där förbannade affischen och om hur teamet arbetade dag som natt för att inte bara bygga Fords snabbaste Mustang någonsin utan även en av världens bäst designade prestandakärror, oavsett prislapp.

Det färdiga resultatet vet vi idag allt om. Ford byggde 2000 bilar som sålts sedan länge och idag kostar 200% mer än de gjorde när de rullade ut ur fabriken i Detroit. GT350R slog Z28:an på allt. Varvtider, 0-100-repor, 402-meters-tävlingar samt hur den presterade på krokiga landsvägar enligt en samlad världspress. Ford hade såklart lyckats. Vilket fick Chevrolet Camaros chefsingenjör Al Oppenheiser att satsa ännu hårdare på skapandet av nästa, racingfokuserade Camaro. Det tog lite drygt två år men bara så sent som förra veckan släpptes Camaro ZL1 1LE 2018 och naturligtvis har den redan klått alla de rekordvarv som Mustang GT350R lyckades klämma ur sig under 2016. Camaron är billigare, snabbare och erbjuder aerodynamiska funktioner som Forden helt enkelt inte kan tävla med. Faktum är att en Camaro för 600 000 kronor med enkelhet skåpar ut Ferraris 2,4 miljoner kronor dyra (nuvarande) toppmodell 488GTB runt valfri racingbana, för att inte tala om hur den praktiskt taget våldsför sig på Lamborghini Aventador S runt legendariska dragningar som Laguna Seca Mazda Raceway samt Willow Springs - Streets of Willow.

Svaret från Ford kommer att dröja. Men vi har blivit lovade att bilen som ska knäcka ZL1 1LE kommer att avtäckas i höst. Enligt rykten handlar det om Mustang Mach 1 2018 samt en Shelby GT500R som med lite tur kommer att innehålla en vidareutvecklad variant av Voodo V8:an från GT350R, snurran som enligt såväl amerikansk- som europeisk motorpress kallats för årtiondets bästa nya motor. Poängen är såklart att Ford och Chevy inte kommer att sluta kriga, de kommer snarare bara att trappa upp denna smått bisarra (och täta) prestandakamp och för den biltokig är detta såklart enbart positivt. Jänkarna är oförskämt duktiga just nu och dessa racingmodeller driver naturligtvis utvecklingen framåt (rejält) även för de mer ”vanliga” modellerna från båda tillverkarna. Jag lutar mig bekvämt bakåt och njuter av nästa slag. För Ford kommer aldrig att ge sig. Inte heller Chevrolet.