Pippi Långstrump, Tommy och Annika, pappa kapten Långstrump, fru Prysselius, Kling och Klang, tjuvar(!) Lilla Gubben och Herr Nilsson. Ja, och en hel massa sjörövare såklart. Allesammans dyker upp på Mariebergsskogens friluftsteater i sommar.

Nya Pippi Långstrump. Så heter föreställningen, men Värmlandsteaterns tolkning av Astrid Lindgrens klassiker lär vara bekant för de flesta. Här får vi se när Pippi flyttar till Villa Villekulla, hur fru Prysselius tycker att Pippi borde bo på barnhem i stället, Kling och Klangs tafatta försök att fånga in världens starkaste tjej och pappa kapten Långstrumps återvändo från sin ö på Söderhavet, allt förpackat i en föreställning som mäter lite drygt två timmar, paus inräknat.

Lena Ellström spelar Pippi Långstrump.

– Alla känner till Pippi! Många förknippar henne med långfilmerna som är baserade på böckerna och igenkänningsfaktorn är jätteviktig. Det är ett väldigt ansvar, att göra henne och Astrid (Lindgren) rättvisa, säger hon.

I hennes rolltolkning är Pippi rak, självsäker och godhjärtad. Hon säger precis vad hon tycker och tar det mesta bokstavligt.

– Jag tror att Pippi har en diagnos., säger Suzanne Carling som står för föreställningens regi.

– Hon är en superbra förebild, säger Lena Ellström.

– Precis. Hon vet inte hur hon ska bete sig men hon är klok ändå på något sätt, instämmer Suzanne Carling.

Att Pippi skulle flytta till ett barnhem i stället för att bo ensam, till exempel, är såklart struntprat. Hon är ju redan ett barn som bor i ett hem. Alltså bor hon i ett barnhem!

– Lena gör Pippi fantastiskt bra. Du har krutet! Det kände vi redan på audition, skrattar Suzanne Carling.

Och just krut lär det bli även i allt övrigt. Ensemblen består av 18 skådespelare som talar, sjunger, dansar och utför noga koreograferade scener. Cecilia Tomasdotter koreograferar danserna (och annat fysiskt) och spelar fru Prysselius. Hon berättar att interaktiviteten är en viktig del av föreställningen. Många av rörelserna, som att göra vågor, vissla eller klappa, kan alla barn följa med i.

– Det är viktigt att barn får se sån här teater också i stället för att sitta fast i ”paddträsket”. På en teater händer det här och nu och man är med på ett annat sätt.

Suzanne Carling regisserade Pippi med samma manus redan 2002. Då på Scalateatern. Värmlandsteatern satte även upp Pippi på de sju haven i Mariebergsskogen 2013, då i regi av Gustav Larsson, och Suzanne har kunnat urskilja en viss förändring i publiken.

– De som gillar Pippi har sjunkit i åldrarna. Nu tittar de flesta på Pippi redan vid tvåårsåldern. Sen slutar man och går vidare till något annat tidigare än förr, säger hon.

Varför då?

– Barn tittar på andra typer av förebilder idag. De vill bli vuxna mycket tidigare. Leken har förändrats. Nu för tiden tittar tioåringar på vlogar och smink-tutorials.

Det är bland annat därför Värmlandsteatern sätter upp familjeföreställningar i Mariebergsskogen varje sommar, berättar gruppen.

– Vi hoppas att småsyskonen tar med sig storasyskonen!, tillägger Lena Ellström.

Föreställningens musik, skriven av Georg Riedel, är arrangerad och inspelad av Johan Gund. Premiären äger rum den 15 juli. Därefter spelas Nya Pippi Långstrump åtta gånger fram till och med den 29 juli. Biljetterna kostar 100 kronor och den som vill träffa Pippi och alla andra innan dess kan få ett provsmak under nationaldagsfirandet på Sandgrundsudden i Karlstad.

Nya Pippi Långstrump. Så heter föreställningen, men Värmlandsteaterns tolkning av Astrid Lindgrens klassiker lär vara bekant för de flesta. Här får vi se när Pippi flyttar till Villa Villekulla, hur fru Prysselius tycker att Pippi borde bo på barnhem i stället, Kling och Klangs tafatta försök att fånga in världens starkaste tjej och pappa kapten Långstrumps återvändo från sin ö på Söderhavet, allt förpackat i en föreställning som mäter lite drygt två timmar, paus inräknat.

Lena Ellström spelar Pippi Långstrump.

– Alla känner till Pippi! Många förknippar henne med långfilmerna som är baserade på böckerna och igenkänningsfaktorn är jätteviktig. Det är ett väldigt ansvar, att göra henne och Astrid (Lindgren) rättvisa, säger hon.

I hennes rolltolkning är Pippi rak, självsäker och godhjärtad. Hon säger precis vad hon tycker och tar det mesta bokstavligt.

– Jag tror att Pippi har en diagnos., säger Suzanne Carling som står för föreställningens regi.

– Hon är en superbra förebild, säger Lena Ellström.

– Precis. Hon vet inte hur hon ska bete sig men hon är klok ändå på något sätt, instämmer Suzanne Carling.

Att Pippi skulle flytta till ett barnhem i stället för att bo ensam, till exempel, är såklart struntprat. Hon är ju redan ett barn som bor i ett hem. Alltså bor hon i ett barnhem!

– Lena gör Pippi fantastiskt bra. Du har krutet! Det kände vi redan på audition, skrattar Suzanne Carling.

Och just krut lär det bli även i allt övrigt. Ensemblen består av 18 skådespelare som talar, sjunger, dansar och utför noga koreograferade scener. Cecilia Tomasdotter koreograferar danserna (och annat fysiskt) och spelar fru Prysselius. Hon berättar att interaktiviteten är en viktig del av föreställningen. Många av rörelserna, som att göra vågor, vissla eller klappa, kan alla barn följa med i.

– Det är viktigt att barn får se sån här teater också i stället för att sitta fast i ”paddträsket”. På en teater händer det här och nu och man är med på ett annat sätt.

Suzanne Carling regisserade Pippi med samma manus redan 2002. Då på Scalateatern. Värmlandsteatern satte även upp Pippi på de sju haven i Mariebergsskogen 2013, då i regi av Gustav Larsson, och Suzanne har kunnat urskilja en viss förändring i publiken.

– De som gillar Pippi har sjunkit i åldrarna. Nu tittar de flesta på Pippi redan vid tvåårsåldern. Sen slutar man och går vidare till något annat tidigare än förr, säger hon.

Varför då?

– Barn tittar på andra typer av förebilder idag. De vill bli vuxna mycket tidigare. Leken har förändrats. Nu för tiden tittar tioåringar på vlogar och smink-tutorials.

Det är bland annat därför Värmlandsteatern sätter upp familjeföreställningar i Mariebergsskogen varje sommar, berättar gruppen.

– Vi hoppas att småsyskonen tar med sig storasyskonen!, tillägger Lena Ellström.

Föreställningens musik, skriven av Georg Riedel, är arrangerad och inspelad av Johan Gund. Premiären äger rum den 15 juli. Därefter spelas Nya Pippi Långstrump åtta gånger fram till och med den 29 juli. Biljetterna kostar 100 kronor och den som vill träffa Pippi och alla andra innan dess kan få ett provsmak under nationaldagsfirandet på Sandgrundsudden i Karlstad.