Karlstadsbaserade Aifi vill revolutionera högtalarbranschen genom att låta deras små, trådlösa, samarbetande högtalare förändra hur vi lyssnar på musik. Efter tre års arbete ska de äntligen få lansera sin produkt på marknaden.

Konceptet funkar såhär: de trådlösa högtalarna kopplas ihop genom att man ställer de bredvid eller ovanpå varandra, eller både och. Då börjar de kommunicera med varandra och förstår att de ska arbeta ihop. Ju fler Aifi-högtalare på varandra, desto större frekvensomfång - vilket innebär att de undre högtalarna börjar spela i lägre register medan de övre spelar mer diskant. Ställer man i stället högtalarna sida vid sida förstår de att lyssnaren är ute efter surround-ljud.

Idén bakom projektet började med att Fredrik Gunnarsson, en av grundarna bakom Aifi, började fundera kring ljud som Lego.

– Han tyckte att det borde vara möjligt att bygga en ”wall of sound” med Lego-bitar, där varje Lego-bit kunde stå för en del av ljudet men där varje Lego-bit för sig också var en bra Lego-bit. Det skulle fungera med bara en Lego-bit om man ville lyssna på något och ju fler Lego-bitar man byggde ihop, desto bättre blev det, berättar Victor Isaksen, styrelseordförande och marknadsansvarig.

Det andra kravet var att det skulle gå att bygga väggen vart som helst, vilket i praktiken innebar att högtalaren måste vara trådlös och enbart beroende utav någon typ av ljudkälla.

En av Fredrik Gunnarssons drivkrafter har varit att bevisa att man kan få stort ljud genom små högtalare, berättar Victor Isaksen.

– Marknaden har egentligen gått åt motsatt riktning. Folk har sagt att ”det där går inte” och framförallt att det inte går att få mycket bas ur små högtalare. Och det där att någon säger att det inte går, det är en bra drivkraft. Vi träffades och bestämde oss för att bygga prototyper för att testa och det tog inte så lång tid att visa att det gick.

De hade ett koncept. Frågan var bara om någon annan redan hade haft samma idé.

– Om man ska göra en sån här grej och är liten så behöver man kunna skydda det, men vi såg ganska snabbt att det faktiskt inte är någon annan som har samma produkt. Då var vi snabba med att skriva en väldigt bred patentansökan som tog hand om hela den här Lego-tanken kring ljud.

Nu var det bara en fråga om att finansiera kalaset. Efter att ha tömt sina egna fickor vände sig Aifi till crowdfunding-siten Indiegogo i hopp om att nyfikna konsumenter skulle vilja hjälpa till att finansiera högtalaren med löftet att få den billigare än i butik. Målet var att skramla ihop 80 000 dollar.

– Och det lyckades. Vi fick in 110 000 dollar, berättar Lynn Dreierbakken som är kommunikationsansvarig.

Med pengar i företaget och konsumenter som stöttade idén var det bara att börja bygga och programmera, men det skulle visa sig att resan från idé till färdig produkt på marknaden skulle bli minst sagt krokig.

Den ursprungliga planen var att leverera högtalarna i april 2015, men tekniskt strul satte käppar i hjulen. Idén med att föra över signaler mellan högtalarna genom induktion visade sig fungera illa i större stackar eftersom det helt enkelt blev för varmt.

– Vi fick göra ett ganska dramatiskt teknikskifte på vårkanten, säger Victor Isaksen och syftar på att företaget fick bygga en egen lösning i stället. De kom snart fram till att Aifi-högtalarna skulle ”prata med varandra” genom ljusinsläpp.

– Det teknikskiftet har tagit mer än ett halvår att göra.

Något som förstås bidrog till viss stress.

– Men jag försökte gå tillbaka och tänka, hur lång tid tar det att byta teknik i andra stora företag? Då är det ändå ganska snabbt, och i slutändan löste det massa andra problem och gjorde produkten bättre. Nu kan vi garantera väldigt hög ljudkvalitet i väldigt stora stackar och det hade vi eventuellt fått problem med när vi hade den tidigare lösningen.

Datumet flyttades fram till ”efter sommaren”, men ett nytt problem uppstod snart.

– Vi fick krav från ett stort företag som ville sälja högtalaren i USA. De ska certifieras för bruk i Kalifornien och där är det hårda krav. Väldigt hårda krav. Den certifieringsprocessen har tagit större delen av hösten och vintern för oss, men nu är det klart. Nu är de certifierade för Kalifornien vilket i princip innebär att de är certifierade för hela världen.

Högtalarna är alltså i produktion och kommer att släppas lagom till påsk. Victor Isaksen och Lynn Dreierbakken visar exalterat hur högtalarnas ljud förändras när de interagerar med varandra på olika sätt.

Vad är förhoppningen nu?

– Vi tycker det vore jättekul om folk skaffar sig en högtalare, träffas och bygger ihop ett system tillsammans, så att man får det här sociala som de här är bra på, säger Victor Isaksen.

– Och sen vet vi ju att många, framför allt unga, i dag har en bluetooth-högtalare. Men när man möts så är det bara en som tar fram sin medan de andra högtalarna ligger tysta i väskorna. Här får man ett mervärde bara av att ses och sätta ihop dem, säger Lynn Dreierbakken.

Vad händer efter det här då? Vad är planen framöver?

– Det finns många sätt att använda den här tekniken. Just nu har vi ett tiotal idéer på produkter med samma princip. Aifi stannar inte här, absolut inte. Det här är en Lego-bit och nästa blir en Duplo-bit, säger Victor Isaksen.

Konceptet funkar såhär: de trådlösa högtalarna kopplas ihop genom att man ställer de bredvid eller ovanpå varandra, eller både och. Då börjar de kommunicera med varandra och förstår att de ska arbeta ihop. Ju fler Aifi-högtalare på varandra, desto större frekvensomfång - vilket innebär att de undre högtalarna börjar spela i lägre register medan de övre spelar mer diskant. Ställer man i stället högtalarna sida vid sida förstår de att lyssnaren är ute efter surround-ljud.

Idén bakom projektet började med att Fredrik Gunnarsson, en av grundarna bakom Aifi, började fundera kring ljud som Lego.

– Han tyckte att det borde vara möjligt att bygga en ”wall of sound” med Lego-bitar, där varje Lego-bit kunde stå för en del av ljudet men där varje Lego-bit för sig också var en bra Lego-bit. Det skulle fungera med bara en Lego-bit om man ville lyssna på något och ju fler Lego-bitar man byggde ihop, desto bättre blev det, berättar Victor Isaksen, styrelseordförande och marknadsansvarig.

Det andra kravet var att det skulle gå att bygga väggen vart som helst, vilket i praktiken innebar att högtalaren måste vara trådlös och enbart beroende utav någon typ av ljudkälla.

En av Fredrik Gunnarssons drivkrafter har varit att bevisa att man kan få stort ljud genom små högtalare, berättar Victor Isaksen.

– Marknaden har egentligen gått åt motsatt riktning. Folk har sagt att ”det där går inte” och framförallt att det inte går att få mycket bas ur små högtalare. Och det där att någon säger att det inte går, det är en bra drivkraft. Vi träffades och bestämde oss för att bygga prototyper för att testa och det tog inte så lång tid att visa att det gick.

De hade ett koncept. Frågan var bara om någon annan redan hade haft samma idé.

– Om man ska göra en sån här grej och är liten så behöver man kunna skydda det, men vi såg ganska snabbt att det faktiskt inte är någon annan som har samma produkt. Då var vi snabba med att skriva en väldigt bred patentansökan som tog hand om hela den här Lego-tanken kring ljud.

Nu var det bara en fråga om att finansiera kalaset. Efter att ha tömt sina egna fickor vände sig Aifi till crowdfunding-siten Indiegogo i hopp om att nyfikna konsumenter skulle vilja hjälpa till att finansiera högtalaren med löftet att få den billigare än i butik. Målet var att skramla ihop 80 000 dollar.

– Och det lyckades. Vi fick in 110 000 dollar, berättar Lynn Dreierbakken som är kommunikationsansvarig.

Med pengar i företaget och konsumenter som stöttade idén var det bara att börja bygga och programmera, men det skulle visa sig att resan från idé till färdig produkt på marknaden skulle bli minst sagt krokig.

Den ursprungliga planen var att leverera högtalarna i april 2015, men tekniskt strul satte käppar i hjulen. Idén med att föra över signaler mellan högtalarna genom induktion visade sig fungera illa i större stackar eftersom det helt enkelt blev för varmt.

– Vi fick göra ett ganska dramatiskt teknikskifte på vårkanten, säger Victor Isaksen och syftar på att företaget fick bygga en egen lösning i stället. De kom snart fram till att Aifi-högtalarna skulle ”prata med varandra” genom ljusinsläpp.

– Det teknikskiftet har tagit mer än ett halvår att göra.

Något som förstås bidrog till viss stress.

– Men jag försökte gå tillbaka och tänka, hur lång tid tar det att byta teknik i andra stora företag? Då är det ändå ganska snabbt, och i slutändan löste det massa andra problem och gjorde produkten bättre. Nu kan vi garantera väldigt hög ljudkvalitet i väldigt stora stackar och det hade vi eventuellt fått problem med när vi hade den tidigare lösningen.

Datumet flyttades fram till ”efter sommaren”, men ett nytt problem uppstod snart.

– Vi fick krav från ett stort företag som ville sälja högtalaren i USA. De ska certifieras för bruk i Kalifornien och där är det hårda krav. Väldigt hårda krav. Den certifieringsprocessen har tagit större delen av hösten och vintern för oss, men nu är det klart. Nu är de certifierade för Kalifornien vilket i princip innebär att de är certifierade för hela världen.

Högtalarna är alltså i produktion och kommer att släppas lagom till påsk. Victor Isaksen och Lynn Dreierbakken visar exalterat hur högtalarnas ljud förändras när de interagerar med varandra på olika sätt.

Vad är förhoppningen nu?

– Vi tycker det vore jättekul om folk skaffar sig en högtalare, träffas och bygger ihop ett system tillsammans, så att man får det här sociala som de här är bra på, säger Victor Isaksen.

– Och sen vet vi ju att många, framför allt unga, i dag har en bluetooth-högtalare. Men när man möts så är det bara en som tar fram sin medan de andra högtalarna ligger tysta i väskorna. Här får man ett mervärde bara av att ses och sätta ihop dem, säger Lynn Dreierbakken.

Vad händer efter det här då? Vad är planen framöver?

– Det finns många sätt att använda den här tekniken. Just nu har vi ett tiotal idéer på produkter med samma princip. Aifi stannar inte här, absolut inte. Det här är en Lego-bit och nästa blir en Duplo-bit, säger Victor Isaksen.