Namnet talar för sig själv: UKM (Ung Kultur Möts) är vad det heter, och trots att fenomenet snart firar 20-årsjubileum är kärnan densamma.
– Huvudtanken är att få människor att må bra och växa genom möjligheten att mötas och uttrycka sig konstnärligt och kreativt på olika sätt, säger Stefan Westling, regional samordnare för UKM i Värmland.

För många innebär UKM att stifta bekantskap med en scen eller en publik för första gången.

– Men man har också möjlighet att fortbilda sig och lära sig mer om olika uttryck genom olika workshops, säger Stefan Westling.

Workshops förekommer framför allt på länsfestivalen men även på en del lokala festivaler. Där kan deltagarna förkovra sig i dels sitt eget uttryck men också i angränsande eller vilt främmande kulturformer.

– I år ska vi flörta lite extra med spelkultur, som cosplay* och fan-fiction och sånt som man kanske kan ha med i en UKM-festival mer naturligt än i andra spelkultursinriktningar, som till exempel e-sport och sådär.

Inte en tävling

I Karlstad sker UKM-festivalen den 27 februari på UNO. Vem som helst som vill uttrycka sig på ett eller annat sätt kan anmäla sig till sin lokala festival och därmed få chansen att visa upp vad man brinner för. På plats finns en urvalsgrupp som avgör vilka lokala förmågor som tar sig vidare till länsfestivalen i Fröding Arena på Kronoparken, men Stefan Westling poängterar att UKM inte är en tävling.

– Det finns vissa tävlingsliknande moment, men urvalsgruppen utgår inte bara från vanligt förekommande kriterier som tekniskt kunnande och så vidare. Det viktiga här är att man tycker att hela företeelsen är en skön grej, att man får träffa andra och utvecklas tillsammans med andra med liknande intressen. Den delen i urvalsprocessen är kanske den viktigaste för urvalsgrupperna. Sen vill man såklart se en spridning i olika typer av uttryck, om det nu är musik eller dans eller vad det kan tänkas vara. Det är ingen talangjakt utan snarare en skön mötesplats.

Du nämner mötesplatsen som central, men hur viktigt är det med att ge ungdomar en scen och lyfta fram den som kanske bara har, exempelvis, spelat hemma på rummet tidigare?

– Det är en jätteviktig del också, att få testa sitt uttryck på andra. Det kan ju vara en scen men det kan också vara i utställningssammanhang eller att bara få förekomma under en festival. Jag tänker till exempel på cosplay, då iträder man sig ju sin roll eller kostym och så medverkar man på hela festivalen. Då är hela festivalen scenen, om du förstår vad jag menar.

Hoppas du på att få se något nytt i år?

– Ja, det roliga är ju att det är en stor spridning från lokal nivå och hela vägen upp till riks... Jag hoppas väl att vi kommer få både musiken, dansen och konsten, men det där gör sig lite granna självt. Jag hoppas att vi ska bli ännu bättre på att förmedla till unga att alla uttryck är välkomna och att man också ser det sen, inte minst under 2016, att man kan se fler inslag från spelkulturhållet.

Gensvar

En som precis ska anmäla sig inför årets UKM-festival är Alice Odby som går tredje året på Sundstagymnasiets musiklinje.

– Man kan fortfarande anmäla sig, va?

Ja, det sa Stefan i alla fall.

– Vad bra! Vi försöker få ihop ett band här men det är lite snart inpå. Vi får se, vi kanske får ihop någonting!

Alice Odby sitter på flera stolar. Hon är egentligen mest intresserad av konst och bild och beskriver att UKM-festivalerna har varit viktiga för att hon ska få visa upp sina alster. Visst har hon kunnat visa upp sin konst digitalt, men att få ett gensvar från en publik och kunna se när folk tittar på konsten har varit något helt annat.

– Det var väldigt speciellt att stå vid tavlorna när folk kollade på dem. Jag tyckte nästan det var jobbigt så jag gick därifrån. Jag vet inte varför. Det är viktigt och det är jättekul men samtidigt är det läskigt.

Konstutställningen på UKM har gett ringar på vattnet för Alice Odby som fått ställa ut sina tavlor på Värmlands museum.

– Där fick jag vara med och bestämma lite mer och det var ljus och det var färger, det var storlek och sådär. Där fick jag lära mig mycket och där var det en konstnär med som hjälpte mig.

Vad ska du bli när du är klar?

– Det vet jag inte. Jag vet bara att jag vill hålla på med något kreativt och skapande. Jag kommer väl antagligen att gå på någon konstfackskola. Jag vill utveckla min konst på något sätt som inte bara är att måla tavlor... Jag vill hålla på med budskap, typ street art och sånt där, binda ihop politik och budskap!

 

* Cosplay innebär att man klär ut sig för att föreställa en viss figur eller idé.

 

 

Röster om UKM

 

Ismael Ataria, poet, artist och krönikör

Jag har mycket att tacka UKM för. Jag har ingen formell utbildning som poet och artist. UKM var för mig en fantastisk kickstart! Att som ung kulturutövare stå på en ”riktig scen” med fett ljud och bra publik. Det bästa såklart var alla fantastiska kollegor jag lärde känna, många som jag fortfarande än i dag samarbetar och har kontakt med. Så på ett sätt kan man säga att UKM varit som en konstnärlig utbildning för mig. Att jag idag kan få återkomma och köra workshops på UKM är fantastiskt kul! Inte bara för vad jag kan lära ut och bidra med till UKM-Världen utan att jag också får ta del av den inspiration som unga kulturhjärtan skänker mig.

 

Johanna Boes, artist

Jag har fått äran att vara konferencier på UKM ett par gånger, kan det ha varit 2009? Vi intervjuade deltagarna om deras nummer, varför de medverkade och säkert nåt om vad det åt till frukost den morgonen... Minns att jag var så sjukt imponerad. Över att de vågade. Vågade lira, dansa, spela och visa upp sina verk för en massa människor medan de var så unga! Jag förundras fortfarande över det där. Hur just UKM fick så många unga talanger att våga. Vilken jävla hjälteinsats ändå! Här odlas mod till att våga fortsätta helt enkelt. Det är ballt!

 

Top Cats

Det var himla kul och givande att vara med i UKM. Att spela på en riktig scen med riktigt ljud och ljus var en viktig erfarenhet. Att dessutom få spela utanför kommunen och tillslut i en helt annan del av landet, det var kul! Vi hade gärna gjort det igen!

 

Felix Emilsson, arrangör inom UKM Värmland

Kulturella verksamheter är en väldigt effektiv plattform för att lyfta frågor om samhällsutveckling och andra idéer bland ungdomar. De gemenskaper som skapas i UKM mellan ungdomar är ofta väldigt starka och har därför inflytande på ungdomars värderingar. På så sätt kan UKM bidra till samhället på en större skala än själva verksamheten. Därför är det viktigt att ge uppmärksamhet till frågor om HBTQ-personer, jämställd representation i verksamheten och liknande. Det handlar mycket om att göra verksamheten tillgänglig för alla genom att skapa en miljö där ungdomar känner sig trygga att uttrycka sig själva.

 

Alice Odby, musikstudent och aspirerande konstnär

Jag tror inte att jag hade haft någon chans över huvud taget, utan UKM, att visa upp vad jag håller på med. Inte med konsten i alla fall, för jag har inga kontakter eller något annat, så det har varit jätteviktigt.

 

Joakim Agnemyr, bassist som bland annat tävlat i Melodifestivalen med Outtrigger

UKM är ett väldigt bra tillfälle att få uppträda, få en vana att stå på scen och uttrycka sig. Skulle rekommendera det till alla kreativa ungdomar. För mig var det väldigt utvecklande.

 

Josefine Hebbe, artist och sångerska

Jag började min ”UKM-resa” år 2011 då jag tillsammans med några kompisar deltog med ett steppnummer. Det var fantastiskt roligt och allt runtomkring var väldigt spännande - allt från workshops och nya kompisar till härligt umgänge bakom scenen. När vi fick reda på att vi gått vidare till Länsfestivalen blev det ännu bättre! En fantastisk resa som man kommer att bära med sig hela livet.

 

Björn Edström, artist och arrangör

UKM har fått mig att utvecklas som person, arrangör och som artist och musiker. Jag har hittat intressen och uppgifter som fått mig att fortsätta med till exempel scenarbete, arrangörskap och musiken. Festivalerna har varit något som jag längtat efter varje år.

 

Oskar Nyström, Karlstadslivs redaktör

För mig var UKM detsamma som möjligheten att spela på en scen, i princip. Så såg jag på det, då, när jag spelade live för första gången i mitt första riktiga band med egna låtar. Vi hette Super Ninja Monkey Team och upplevde en förvirrad blandning mellan överladdade och nervösa när vi stod i våra hemsnickrade scenkläder (bestående av kroppsmålningar, stråhattar, kjolar och någon typ av särk som sångaren Josef hade köpt med sig hem från Egypten) backstage och laddade. Nu, i backspegeln, vet jag också att UKM-festivalerna och gemenskapen runt omkring själva uppträdandet hjälpte mig att forma en accepterande och nyfiken värdegrund - och det är jag väldigt glad för!

För många innebär UKM att stifta bekantskap med en scen eller en publik för första gången.

– Men man har också möjlighet att fortbilda sig och lära sig mer om olika uttryck genom olika workshops, säger Stefan Westling.

Workshops förekommer framför allt på länsfestivalen men även på en del lokala festivaler. Där kan deltagarna förkovra sig i dels sitt eget uttryck men också i angränsande eller vilt främmande kulturformer.

– I år ska vi flörta lite extra med spelkultur, som cosplay* och fan-fiction och sånt som man kanske kan ha med i en UKM-festival mer naturligt än i andra spelkultursinriktningar, som till exempel e-sport och sådär.

Inte en tävling

I Karlstad sker UKM-festivalen den 27 februari på UNO. Vem som helst som vill uttrycka sig på ett eller annat sätt kan anmäla sig till sin lokala festival och därmed få chansen att visa upp vad man brinner för. På plats finns en urvalsgrupp som avgör vilka lokala förmågor som tar sig vidare till länsfestivalen i Fröding Arena på Kronoparken, men Stefan Westling poängterar att UKM inte är en tävling.

– Det finns vissa tävlingsliknande moment, men urvalsgruppen utgår inte bara från vanligt förekommande kriterier som tekniskt kunnande och så vidare. Det viktiga här är att man tycker att hela företeelsen är en skön grej, att man får träffa andra och utvecklas tillsammans med andra med liknande intressen. Den delen i urvalsprocessen är kanske den viktigaste för urvalsgrupperna. Sen vill man såklart se en spridning i olika typer av uttryck, om det nu är musik eller dans eller vad det kan tänkas vara. Det är ingen talangjakt utan snarare en skön mötesplats.

Du nämner mötesplatsen som central, men hur viktigt är det med att ge ungdomar en scen och lyfta fram den som kanske bara har, exempelvis, spelat hemma på rummet tidigare?

– Det är en jätteviktig del också, att få testa sitt uttryck på andra. Det kan ju vara en scen men det kan också vara i utställningssammanhang eller att bara få förekomma under en festival. Jag tänker till exempel på cosplay, då iträder man sig ju sin roll eller kostym och så medverkar man på hela festivalen. Då är hela festivalen scenen, om du förstår vad jag menar.

Hoppas du på att få se något nytt i år?

– Ja, det roliga är ju att det är en stor spridning från lokal nivå och hela vägen upp till riks... Jag hoppas väl att vi kommer få både musiken, dansen och konsten, men det där gör sig lite granna självt. Jag hoppas att vi ska bli ännu bättre på att förmedla till unga att alla uttryck är välkomna och att man också ser det sen, inte minst under 2016, att man kan se fler inslag från spelkulturhållet.

Gensvar

En som precis ska anmäla sig inför årets UKM-festival är Alice Odby som går tredje året på Sundstagymnasiets musiklinje.

– Man kan fortfarande anmäla sig, va?

Ja, det sa Stefan i alla fall.

– Vad bra! Vi försöker få ihop ett band här men det är lite snart inpå. Vi får se, vi kanske får ihop någonting!

Alice Odby sitter på flera stolar. Hon är egentligen mest intresserad av konst och bild och beskriver att UKM-festivalerna har varit viktiga för att hon ska få visa upp sina alster. Visst har hon kunnat visa upp sin konst digitalt, men att få ett gensvar från en publik och kunna se när folk tittar på konsten har varit något helt annat.

– Det var väldigt speciellt att stå vid tavlorna när folk kollade på dem. Jag tyckte nästan det var jobbigt så jag gick därifrån. Jag vet inte varför. Det är viktigt och det är jättekul men samtidigt är det läskigt.

Konstutställningen på UKM har gett ringar på vattnet för Alice Odby som fått ställa ut sina tavlor på Värmlands museum.

– Där fick jag vara med och bestämma lite mer och det var ljus och det var färger, det var storlek och sådär. Där fick jag lära mig mycket och där var det en konstnär med som hjälpte mig.

Vad ska du bli när du är klar?

– Det vet jag inte. Jag vet bara att jag vill hålla på med något kreativt och skapande. Jag kommer väl antagligen att gå på någon konstfackskola. Jag vill utveckla min konst på något sätt som inte bara är att måla tavlor... Jag vill hålla på med budskap, typ street art och sånt där, binda ihop politik och budskap!

 

* Cosplay innebär att man klär ut sig för att föreställa en viss figur eller idé.

 

 

Röster om UKM

 

Ismael Ataria, poet, artist och krönikör

Jag har mycket att tacka UKM för. Jag har ingen formell utbildning som poet och artist. UKM var för mig en fantastisk kickstart! Att som ung kulturutövare stå på en ”riktig scen” med fett ljud och bra publik. Det bästa såklart var alla fantastiska kollegor jag lärde känna, många som jag fortfarande än i dag samarbetar och har kontakt med. Så på ett sätt kan man säga att UKM varit som en konstnärlig utbildning för mig. Att jag idag kan få återkomma och köra workshops på UKM är fantastiskt kul! Inte bara för vad jag kan lära ut och bidra med till UKM-Världen utan att jag också får ta del av den inspiration som unga kulturhjärtan skänker mig.

 

Johanna Boes, artist

Jag har fått äran att vara konferencier på UKM ett par gånger, kan det ha varit 2009? Vi intervjuade deltagarna om deras nummer, varför de medverkade och säkert nåt om vad det åt till frukost den morgonen... Minns att jag var så sjukt imponerad. Över att de vågade. Vågade lira, dansa, spela och visa upp sina verk för en massa människor medan de var så unga! Jag förundras fortfarande över det där. Hur just UKM fick så många unga talanger att våga. Vilken jävla hjälteinsats ändå! Här odlas mod till att våga fortsätta helt enkelt. Det är ballt!

 

Top Cats

Det var himla kul och givande att vara med i UKM. Att spela på en riktig scen med riktigt ljud och ljus var en viktig erfarenhet. Att dessutom få spela utanför kommunen och tillslut i en helt annan del av landet, det var kul! Vi hade gärna gjort det igen!

 

Felix Emilsson, arrangör inom UKM Värmland

Kulturella verksamheter är en väldigt effektiv plattform för att lyfta frågor om samhällsutveckling och andra idéer bland ungdomar. De gemenskaper som skapas i UKM mellan ungdomar är ofta väldigt starka och har därför inflytande på ungdomars värderingar. På så sätt kan UKM bidra till samhället på en större skala än själva verksamheten. Därför är det viktigt att ge uppmärksamhet till frågor om HBTQ-personer, jämställd representation i verksamheten och liknande. Det handlar mycket om att göra verksamheten tillgänglig för alla genom att skapa en miljö där ungdomar känner sig trygga att uttrycka sig själva.

 

Alice Odby, musikstudent och aspirerande konstnär

Jag tror inte att jag hade haft någon chans över huvud taget, utan UKM, att visa upp vad jag håller på med. Inte med konsten i alla fall, för jag har inga kontakter eller något annat, så det har varit jätteviktigt.

 

Joakim Agnemyr, bassist som bland annat tävlat i Melodifestivalen med Outtrigger

UKM är ett väldigt bra tillfälle att få uppträda, få en vana att stå på scen och uttrycka sig. Skulle rekommendera det till alla kreativa ungdomar. För mig var det väldigt utvecklande.

 

Josefine Hebbe, artist och sångerska

Jag började min ”UKM-resa” år 2011 då jag tillsammans med några kompisar deltog med ett steppnummer. Det var fantastiskt roligt och allt runtomkring var väldigt spännande - allt från workshops och nya kompisar till härligt umgänge bakom scenen. När vi fick reda på att vi gått vidare till Länsfestivalen blev det ännu bättre! En fantastisk resa som man kommer att bära med sig hela livet.

 

Björn Edström, artist och arrangör

UKM har fått mig att utvecklas som person, arrangör och som artist och musiker. Jag har hittat intressen och uppgifter som fått mig att fortsätta med till exempel scenarbete, arrangörskap och musiken. Festivalerna har varit något som jag längtat efter varje år.

 

Oskar Nyström, Karlstadslivs redaktör

För mig var UKM detsamma som möjligheten att spela på en scen, i princip. Så såg jag på det, då, när jag spelade live för första gången i mitt första riktiga band med egna låtar. Vi hette Super Ninja Monkey Team och upplevde en förvirrad blandning mellan överladdade och nervösa när vi stod i våra hemsnickrade scenkläder (bestående av kroppsmålningar, stråhattar, kjolar och någon typ av särk som sångaren Josef hade köpt med sig hem från Egypten) backstage och laddade. Nu, i backspegeln, vet jag också att UKM-festivalerna och gemenskapen runt omkring själva uppträdandet hjälpte mig att forma en accepterande och nyfiken värdegrund - och det är jag väldigt glad för!

UKM i siffror

Under 2015 arrangerade 11 av länets kommuner sammanlagt 9 lokala festivaler. 264 ungdomar deltog på scen och i utställning. 49 deltog som arrangörer eller funktionärer. Publiken uppgick till 1004 personer.

Länsfestivalen gick av stapeln 8-10 maj 2015 på Kronoparken i Karlstad. 186 ungdomar deltog (66 % kvinnor och 34 % män) fördelat på 58 st konstnärer, 96 st scenartister, 32 st funktionärer, 19 st ledare, 13 st workshopledare, 17 st i arrangörsstab, 5 st scenarbetare, 2 st konferencierer, 8 st i urvalsgrupperna. 36 vuxna deltog som ledare och i stab.

Källa: Region Värmland.