2017-09-09 06:00

2017-09-09 14:30

Jobbar för en direktlinje till London

KARLSTAD: 20 år sedan Karlstad flygplats invigdes

Den 7 september 1997 invigdes Karlstad flygplats. 20 år senare jobbar den nye flygplatschefen Hans Wennerholm hårt för att öka antalet passagerare som nu är färre 100 000 per år.
– London är en destination vi försöker få. Vi vill även utöka ambulanshelikopterbasen och få företag att etablera intill flygplatsen.

Under lördagen firar Karlstad flygplats sitt 20-årsjubileum. Trots att två decennier har gått är detta fortfarande landet yngsta flygplats.

Tre år efter öppnandet flög 291 000 personer från Karlstad. Sedan dess har flygplatsen förlorat över 200 000 passagerare. Men då har samtligt branschen genomgått en stor förändring där framför allt de mindre flygplatserna har förlorat resenärer till tåget och till storstads- och lågprisflygplatserna.

Hans Wennerholm är sedan den 1 mars ny chef för Karlstad flygplats efter Peter Landmark och han berättar att flygplatsledningen och den nya styrelsen fokuserar hårt på att öka antalet flyglinjer till och från Karlstad.

– Vi har satt ett nytt mål att utöka antalet resenärer från dagens cirka 85 000 till 120 000 år 2020. Då skulle vi komma tillbaka hur det var när Ryanair hade sin linje till Barcelona.

För diskussioner

Ett sätt att nå dit är att utöka dagens resmål med en riktigt attraktiv dragare.

– Ja, London är en destination vi försöker få och vi har lite krokar ute där och hoppas få napp. Många önskar en linje dit, men samtidigt måste den vara långsiktig och vi ska dessutom fylla planen dit.

– Ett annat sätt att växa som flygplats är att utöka chartertrafiken och det har vi gjort de senaste åren. Charterbolagen är nöjda med bokningarna härifrån och nästa år utökas reseavgångarna till Mallorca, Kreta och Cypern, säger Hans Wennerholm.

Tufft läge

Han konstaterar samtidigt att givetvis även är viktigt att behålla dagens befintliga reguljärlinjer till Arlanda, Frankfurt och Alicante. När det gäller Arlanda är det just nu lite skakigt.

– Nextjet har lite ekonomiska problem. Vi hopppas de löser situationen så vi kan behålla den viktiga Arlanda-trafiken.

– Vi för också diskussioner med Norwegian som har bra beläggning till Alicante och även till Las Palmas för att se om de kan utöka med ytterligare någon linje. Och BMI är nöjda med utvecklingen på sina Frankfurt-avgångar.

Flygplatsledningen jobbar även med ett stort antal idéer för att flygplatsen kunna växa och bli mer attraktiv.

Vill locka företag

– Ett sätt är att få företag att etablera sig här uppe. Vi äger stora planlagda markområden samtidigt som det är ont om mark inne i Karlstad. Här skulle konsultbolag med personal som reser mycket kunna ligga, liksom logistik-, flyg, taxi- och hyrbilsföretag.

– Vi vill även utöka dagens ambulanshelikopterbas så att den blir en nationell bas och arbeta mer på alla sätt med näringslivet för att utöka deras resande och med turistorganisationerna för att få fler utländska turister att välja resa till Värmland med våra utländska linjer.

Den nya flygplatsstyrelsens ordförande Mikael Lundström menar Karlstad flygplats är oerhört viktig för Värmland.

– En stor orsak är vårt väldigt internationella näringsliv i jämförelse med många andra län där man måste kunna åka ut och kunna ta emot utländska ägare.

– Då är Frankfurt-linjen fantastisk där man via Tyskland kan nå 400 destinationer i hela Världen, säger han.

Bioflygbränsle där man varit pionjärer är något som Karlstad flygplats vill satsa vidare på.

– Det är en självklarhet när vi finns i ett skogslän. Vi har både råvaror och kunnandet. Det är inte fel på flyget utan på dagens bränsle.

”Ett uppvaknande”

Det finns dock samtidigt hot mot flygplatsen. En sådan sak är EU:s flygstödsregler som inte vill tillåta offentlig finansiering av flygplatser som sker eftersom Karlstads kommun är ägare.

– Men där känner jag ändå ett uppvaknande från EU-kommissionen. Reglerna är inte anpassade till glesbygdsländer som Sverige. Vi kan inte jämföras med Centraleuropa, säger Mikael Lundström.

Ett annat hot är regeringens nya flygskatt.

– Den riskerar att leda till att passagerarantalet hos oss kommer att sjunka, säger Hans Wennerholm.

Under lördagen firar Karlstad flygplats sitt 20-årsjubileum. Trots att två decennier har gått är detta fortfarande landet yngsta flygplats.

Tre år efter öppnandet flög 291 000 personer från Karlstad. Sedan dess har flygplatsen förlorat över 200 000 passagerare. Men då har samtligt branschen genomgått en stor förändring där framför allt de mindre flygplatserna har förlorat resenärer till tåget och till storstads- och lågprisflygplatserna.

Hans Wennerholm är sedan den 1 mars ny chef för Karlstad flygplats efter Peter Landmark och han berättar att flygplatsledningen och den nya styrelsen fokuserar hårt på att öka antalet flyglinjer till och från Karlstad.

– Vi har satt ett nytt mål att utöka antalet resenärer från dagens cirka 85 000 till 120 000 år 2020. Då skulle vi komma tillbaka hur det var när Ryanair hade sin linje till Barcelona.

För diskussioner

Ett sätt att nå dit är att utöka dagens resmål med en riktigt attraktiv dragare.

– Ja, London är en destination vi försöker få och vi har lite krokar ute där och hoppas få napp. Många önskar en linje dit, men samtidigt måste den vara långsiktig och vi ska dessutom fylla planen dit.

– Ett annat sätt att växa som flygplats är att utöka chartertrafiken och det har vi gjort de senaste åren. Charterbolagen är nöjda med bokningarna härifrån och nästa år utökas reseavgångarna till Mallorca, Kreta och Cypern, säger Hans Wennerholm.

Tufft läge

Han konstaterar samtidigt att givetvis även är viktigt att behålla dagens befintliga reguljärlinjer till Arlanda, Frankfurt och Alicante. När det gäller Arlanda är det just nu lite skakigt.

– Nextjet har lite ekonomiska problem. Vi hopppas de löser situationen så vi kan behålla den viktiga Arlanda-trafiken.

– Vi för också diskussioner med Norwegian som har bra beläggning till Alicante och även till Las Palmas för att se om de kan utöka med ytterligare någon linje. Och BMI är nöjda med utvecklingen på sina Frankfurt-avgångar.

Flygplatsledningen jobbar även med ett stort antal idéer för att flygplatsen kunna växa och bli mer attraktiv.

Vill locka företag

– Ett sätt är att få företag att etablera sig här uppe. Vi äger stora planlagda markområden samtidigt som det är ont om mark inne i Karlstad. Här skulle konsultbolag med personal som reser mycket kunna ligga, liksom logistik-, flyg, taxi- och hyrbilsföretag.

– Vi vill även utöka dagens ambulanshelikopterbas så att den blir en nationell bas och arbeta mer på alla sätt med näringslivet för att utöka deras resande och med turistorganisationerna för att få fler utländska turister att välja resa till Värmland med våra utländska linjer.

Den nya flygplatsstyrelsens ordförande Mikael Lundström menar Karlstad flygplats är oerhört viktig för Värmland.

– En stor orsak är vårt väldigt internationella näringsliv i jämförelse med många andra län där man måste kunna åka ut och kunna ta emot utländska ägare.

– Då är Frankfurt-linjen fantastisk där man via Tyskland kan nå 400 destinationer i hela Världen, säger han.

Bioflygbränsle där man varit pionjärer är något som Karlstad flygplats vill satsa vidare på.

– Det är en självklarhet när vi finns i ett skogslän. Vi har både råvaror och kunnandet. Det är inte fel på flyget utan på dagens bränsle.

”Ett uppvaknande”

Det finns dock samtidigt hot mot flygplatsen. En sådan sak är EU:s flygstödsregler som inte vill tillåta offentlig finansiering av flygplatser som sker eftersom Karlstads kommun är ägare.

– Men där känner jag ändå ett uppvaknande från EU-kommissionen. Reglerna är inte anpassade till glesbygdsländer som Sverige. Vi kan inte jämföras med Centraleuropa, säger Mikael Lundström.

Ett annat hot är regeringens nya flygskatt.

– Den riskerar att leda till att passagerarantalet hos oss kommer att sjunka, säger Hans Wennerholm.

Resmål från Karlstad

Arlanda med Nextjet

Frankfurt via Jönköping med BMI/Lufthansa

Alicante till och med den 24 oktober med Norwegian

Gran Canaria från den 2 oktober med Norwegian

Charter till Rhodos, Mallorca, Kroatien, Kreta, Cypern och Gran Canaria.

Källa: