2017-07-15 17:02

2017-07-15 17:52

Flottningsbåtar i inre hamn

VÄRMLAND: "Det var en härlig tid"

Till minne av att det var 20 år sedan Klarälven avlystes som flottled, åkte nio flottningsbåtar in till Karlstad från Skoghall.

– Vi var ett gäng entusiaster som försökte få till den här dagen. Från början hade vi tänkt att vi skulle vara några som träffades privat, säger Helena Lundgren Landin, som arbetar på Pråmkompaniet.

De märkte dock att intresset var större än så.

– Då bestämde vi oss för att göra en grej av det.

Ökat intresse

Flottningsbåtar av olika slag startade sin resa i Skoghall och tuffade in till inre hamn där de lade till för att entusiaster skulle kunna komma och titta på båtarna och prata med förarna. Och det var många besökare.

– Man märker av att intresset för den här typen av kulturarv har blivit större på senare år. Det känns väldigt roligt.

Långväga besökare fanns på plats och två av båtarna var hitkörda från Dalarna. Helena kör själv båten Minken som hon är delägare i. Det är en så kallad rensbåt.

Grundgående

– Den köptes in från Ångermanland när man lade ner flottningen där. Den kom hit 1983 och det är en väldigt grundgående båt så det är perfekt att ha i älven.

– Den kan åka väldigt nära land och dra in sådant som blivit liggande. Den är byggt 1978, den sista som byggdes av en svensk flottningsförening.

Kärt återseende

Bland besökarna finns flertalet personer som kört flottningsbåtar när de var i bruk. En av dem är Johnny Johansson.

– Jag har kört det mesta som flyter.

Han arbetade tillsammans med Rut Svernemo som också finns på plats. Hon var en av de få kvinnliga båtförarna.

– Jag körde radiobåten och du servade ju min båt! säger hon till Johnny.

– Det var en härlig tid.

– Vi var ett gäng entusiaster som försökte få till den här dagen. Från början hade vi tänkt att vi skulle vara några som träffades privat, säger Helena Lundgren Landin, som arbetar på Pråmkompaniet.

De märkte dock att intresset var större än så.

– Då bestämde vi oss för att göra en grej av det.

Ökat intresse

Flottningsbåtar av olika slag startade sin resa i Skoghall och tuffade in till inre hamn där de lade till för att entusiaster skulle kunna komma och titta på båtarna och prata med förarna. Och det var många besökare.

– Man märker av att intresset för den här typen av kulturarv har blivit större på senare år. Det känns väldigt roligt.

Långväga besökare fanns på plats och två av båtarna var hitkörda från Dalarna. Helena kör själv båten Minken som hon är delägare i. Det är en så kallad rensbåt.

Grundgående

– Den köptes in från Ångermanland när man lade ner flottningen där. Den kom hit 1983 och det är en väldigt grundgående båt så det är perfekt att ha i älven.

– Den kan åka väldigt nära land och dra in sådant som blivit liggande. Den är byggt 1978, den sista som byggdes av en svensk flottningsförening.

Kärt återseende

Bland besökarna finns flertalet personer som kört flottningsbåtar när de var i bruk. En av dem är Johnny Johansson.

– Jag har kört det mesta som flyter.

Han arbetade tillsammans med Rut Svernemo som också finns på plats. Hon var en av de få kvinnliga båtförarna.

– Jag körde radiobåten och du servade ju min båt! säger hon till Johnny.

– Det var en härlig tid.

  • Sandra Dahlskog

Flottning på Klarälven

Klarälven var Sveriges sista flottled och massaved flottades på älven fram till 1991. Virkesflottningen kom igång i stor skala på 1800-talet samtidigt som bruken och sågverken expanderande. Till en början blandades många ägares virke. För att få ordning på hanteringen, bildades omkring 1830 en sammanslutning som kallades ”Herrar timmerhandlare på Clara elf och däri fallande vattendrag”. Denna organisation blev sedan Klarälvens Flottningsförening, KFF.

Timrets väg från dammen i Höljes, förbi fiskevattnen i Strängsforsen, som turistattraktion i form av flottar och via skiljet i sjön Lusten med båt sista vägen ner till pappersbruket i Skoghall.

På 1950-talet var mer än 1800 personer sysselsatta med flottning på Klarälven och mängden virke som flottades motsvarar 26 700 virkesbilar med släp.

1982 var sista året som Lustenbåtarna drog timret genom Karlstad, sen skulle det bli löstimmerflottning hela vägen till Skoghall och Stora Ensos fabrik.

Mängden timmer som flottades uppskattades till ca 6 miljoner timmerstockar/år.

Klarälven avlystes av regeringen som allmän flottled den 27 november 1997.