2017-06-19 21:20

2017-06-19 21:20

Invigning av nya busstationen

KARLSTAD: "Vi är oerhört nöjda"

Under måndagen var det dags för invigning av busstationen. Renovering har pågått ett halvår och nu var det dags att klippa bandet och välkomna allmänheten.
– Nu är frågan, vem är det som har saxen?

Det sade Värmlandstrafiks vice ordförande Hans Eriksson innan han klev upp bakom det ceremoniella röda invigningsbandet. Under ett inledande tal förklarades anledningen till den stora renoveringen.

– Vi har fått större behov av en bättre service för resenärer med sjukresor och färdtjänst.

Det behovet har tillgodosetts via Trygga rummet, ett särskild avskiljt vänterum där man i lugn och ro ska kunna vänta på sin förbindelse och få hjälp av ledsagare. Andra nyheter är att kioskverksamheten har lagts ner på grund av låg lönsamhet och ersatts med varuautomat och kaffemaskin. I och med att kiosken försvann öppnades nya ytor som blev stora nya personalutrymmen. Personalen har varit med och bestämt delar av renoveringen genom workshops.

– Vi är oerhört nöjda. Det är väldigt roligt att alla medarbetare fått varit med från början, innan ritning, säger Värmlandstrafiks chef Lena Wenngren.

Fler förändringar efter midsommar

Vissa delar är inte helt färdigställda än och en del möbler väntar man fortfarande på. Efter midsommar kommer det bland annat finnas gratis wifi samt en toalett med kortbetalning som har öppet dygnet runt.

Tålmodiga resenärer

Under ombyggnationen har resenärerna haft en ytterst begränsad yta att uppehålla sig på, men det har inte varit några problem.

– De har varit väldigt tålmodiga med att det sett ut som det gjort, säger Värmlandstrafiks kommunikatör Jörgen Kalitzki.

Det sade Värmlandstrafiks vice ordförande Hans Eriksson innan han klev upp bakom det ceremoniella röda invigningsbandet. Under ett inledande tal förklarades anledningen till den stora renoveringen.

– Vi har fått större behov av en bättre service för resenärer med sjukresor och färdtjänst.

Det behovet har tillgodosetts via Trygga rummet, ett särskild avskiljt vänterum där man i lugn och ro ska kunna vänta på sin förbindelse och få hjälp av ledsagare. Andra nyheter är att kioskverksamheten har lagts ner på grund av låg lönsamhet och ersatts med varuautomat och kaffemaskin. I och med att kiosken försvann öppnades nya ytor som blev stora nya personalutrymmen. Personalen har varit med och bestämt delar av renoveringen genom workshops.

– Vi är oerhört nöjda. Det är väldigt roligt att alla medarbetare fått varit med från början, innan ritning, säger Värmlandstrafiks chef Lena Wenngren.

Fler förändringar efter midsommar

Vissa delar är inte helt färdigställda än och en del möbler väntar man fortfarande på. Efter midsommar kommer det bland annat finnas gratis wifi samt en toalett med kortbetalning som har öppet dygnet runt.

Tålmodiga resenärer

Under ombyggnationen har resenärerna haft en ytterst begränsad yta att uppehålla sig på, men det har inte varit några problem.

– De har varit väldigt tålmodiga med att det sett ut som det gjort, säger Värmlandstrafiks kommunikatör Jörgen Kalitzki.

  • Sandra Dahlskog