2017-05-18 06:00

2017-05-18 06:00

"Alla falska påståenden är det värsta"

KARLSTAD: Islamiska kulturföreningen om kritiken mot moskébygget

– Vi vill skapa ett ”hus i ljus”. Moskén ska vara en plats öppen för alla. Men vill inte Karlstadsborna ha en moské på Rud, så ska vi inte bygga en där, säger Rauf Ahmadi.
Nu svarar Islamiska kulturföreningens ordförande på frågorna om finansiering, salafism och kvinnosyn.

Det har gått ett halvår sedan vi träffade Rauf Ahmadi senast. Sedan dess har debatten gått varm. Många är kritiska, i insändare, på debattsidor och inte minst i sociala medier.

Hur ser du på debatten och på kritiken?

– Den är både rättvis och orättvis. Rättvis på så vis att det finns de som säger som det är: det finns konflikter inom föreningen och inom islam i stort, det är sant.

Hur är den orättvis?

– Genom alla falska påståenden, bland annat de som påstår att alla inom vårt samfund är salafister, när det handlar om finansieringen och om vår kvinnosyn. Vi är måltavla från alla håll, från olika sidor, från vänster till högerextremister.

Blir du sårad av kritiken?

– Ibland blir jag det. Ta bara det hemska som skedde i Stockholm, terrorattentatet, det läggs på oss automatiskt. Sådant gör mig ledsen och upprörd. Det värsta är när debatten skapar fler grupperingar och splittringar, det är sådant som exempelvis IS vill. De vill att vi ska gruppera oss och de vill att det som vårt samfund byggt upp här i Karlstad de senaste dryga tjugo åren ska brytas ner.

Men om vi tar kritiken bit för bit. Finansieringen har varit en viktig fråga. Varifrån kommer era pengar?

– Som jag sagt hela tiden så får vi bidrag från svenska föreningar, företag och privatpersoner, inte från utländska. Det sa jag senast till företrädare för Kristdemokraterna i Karlstad när jag träffade dem.

De har krävt att ni ska redovisa vilka som donerat till er. Tänker ni göra det?

– Ja, vi kan visa upp våra kontouppdrag, det är absolut inget problem.

Hur mycket pengar har ni fått in?

– Måste jag svara på det? Är det ett krav att vi redovisar exakt hur mycket det handlar om? Men visst, det handlar om miljoner kronor, så är det.

Rauf Ahmadi har den senaste tiden träffat de politiska partierna i Karlstad, sista mötet sker under fredagen då han ska träffa Moderaterna.

– Vi träffar alla utom Sverigedemokraterna, vilket jag gärna hade gjort, säger Rauf Ahmadi.

Debatten kring moskébygget har lett till hot, det är en av anledningarna till att han inte vill prata kronor och ören kopplat till finansieringen.

– Det handlar om brev och inlägg, både på vår hemsida och vår Facebooksida och faktiskt också hem till mig. Det har inte alltid handlat om rena hot, men som alltid lämnar jag över allt till polisen som vi har ett samarbete med.

En del av kritiken har handlat om er koppling till salafism. Vad är salafism?

– Det finns inte en alldeles tydlig bild. Det handlar återigen om olika grupperingar som betonar och lever efter olika saker.

Min tolkning är att de är konservativa, inte minst när det handlar om kvinnosyn.

– Jag håller inte med dem om allt. Däremot står jag för att de gör en insats när det handlar om hot mot samhället, som terror.

Vilken är Islamiska kulturföreningens koppling till salafism?

– Såvitt jag vet har vi en person från Saudiarabien hos oss som är salafist. Det har funnits en salafistförening i Karlstad, med omkring tio personer som haft en egen lokal. Den lokalen tror jag inte finns längre.

Men ni har bjudit in salafister som föreläsare?

– Ja, vid tre tillfällen. De har framför allt pratat om just det jag sa: hot mot samhället. Om det var så att vi ville gå åt det hållet skulle vi kunna bjuda in dem en gång i veckan.

Förstår du kritiken om er koppling till salafism?

– Både ja och nej. Kritik får man ha, man får självklart ställa frågor. Men det finns inga salafister som styr vårt samfund här i Karlstad. Jag pratar minst en gång i månaden om barn och kvinnors rättigheter, om hur samhället i Sverige fungerar. Att ingen kan tvinga en kvinna att bära slöja, som ett exempel.

Förra gången sa du till mig att kvinnor är högt värderade inom islam. Kan du utveckla det resonemanget?

– Det är ju sant! Jag lägger mycket tid och kraft på att predika och berätta om hur det svenska samhället fungerar. Jag säger alltid att man ska lämna de gamla traditionerna och sederna bakom sig och börja leva efter att Sverige är ett land där lagar och regler styr, där myndigheterna finns där för att hjälpa till om någonting är fel.

Men många reagerar nog till exempel på att kvinnor och män inte ber tillsammans, att kvinnorna får sitta i ett avskilt rum.

– Som jag har sagt förut handlar det om koncentrationen. När vi ber säger vi att ”Gud är större än allt”: då ska vi inte distraheras av varandra. Den enda gången alla muslimer ber tillsammans är i Mecka. Men när vi har föreläsningar eller annat sitter kvinnor och män tillsammans.

Tror du politikerna säger ja till en moské på Rud?

– Vi får se, men det är klart att vi hoppas på det. Vi vill ha ett ”hus i ljus”, en synlig moské dit alla ska känna sig välkomna. En plats till nytta för samhället, där vi kan mötas, muslimer och icke-muslimer.

Rauf Ahmadi tystnar en stund.

– Men är det så att debatten lett till ökade grupperingar, att Karlstadsborna och politikerna inte vill ha en moské på Rud, så ska vi inte bygga den där.

– Hela tanken var ju att det arbete vi lagt ner i över tjugo års tid nu skulle ha lett fram till att vi kan samverka och leva tillsammans, inte tvärtom.

Om det inte blir en moské på Rud då. Vad händer då?

– På arabiska säger vi ”för varje fråga finns en tid”. Vi kommer inte att ge upp. Men för min del skulle det räcka att vi får en permanent lokal, så vi slipper flytta vart tredje, fjärde år. Nu flyttar vi i juni igen, till Herrgårdsgatan inne i stan.

Det har gått ett halvår sedan vi träffade Rauf Ahmadi senast. Sedan dess har debatten gått varm. Många är kritiska, i insändare, på debattsidor och inte minst i sociala medier.

Hur ser du på debatten och på kritiken?

– Den är både rättvis och orättvis. Rättvis på så vis att det finns de som säger som det är: det finns konflikter inom föreningen och inom islam i stort, det är sant.

Hur är den orättvis?

– Genom alla falska påståenden, bland annat de som påstår att alla inom vårt samfund är salafister, när det handlar om finansieringen och om vår kvinnosyn. Vi är måltavla från alla håll, från olika sidor, från vänster till högerextremister.

Blir du sårad av kritiken?

– Ibland blir jag det. Ta bara det hemska som skedde i Stockholm, terrorattentatet, det läggs på oss automatiskt. Sådant gör mig ledsen och upprörd. Det värsta är när debatten skapar fler grupperingar och splittringar, det är sådant som exempelvis IS vill. De vill att vi ska gruppera oss och de vill att det som vårt samfund byggt upp här i Karlstad de senaste dryga tjugo åren ska brytas ner.

Men om vi tar kritiken bit för bit. Finansieringen har varit en viktig fråga. Varifrån kommer era pengar?

– Som jag sagt hela tiden så får vi bidrag från svenska föreningar, företag och privatpersoner, inte från utländska. Det sa jag senast till företrädare för Kristdemokraterna i Karlstad när jag träffade dem.

De har krävt att ni ska redovisa vilka som donerat till er. Tänker ni göra det?

– Ja, vi kan visa upp våra kontouppdrag, det är absolut inget problem.

Hur mycket pengar har ni fått in?

– Måste jag svara på det? Är det ett krav att vi redovisar exakt hur mycket det handlar om? Men visst, det handlar om miljoner kronor, så är det.

Rauf Ahmadi har den senaste tiden träffat de politiska partierna i Karlstad, sista mötet sker under fredagen då han ska träffa Moderaterna.

– Vi träffar alla utom Sverigedemokraterna, vilket jag gärna hade gjort, säger Rauf Ahmadi.

Debatten kring moskébygget har lett till hot, det är en av anledningarna till att han inte vill prata kronor och ören kopplat till finansieringen.

– Det handlar om brev och inlägg, både på vår hemsida och vår Facebooksida och faktiskt också hem till mig. Det har inte alltid handlat om rena hot, men som alltid lämnar jag över allt till polisen som vi har ett samarbete med.

En del av kritiken har handlat om er koppling till salafism. Vad är salafism?

– Det finns inte en alldeles tydlig bild. Det handlar återigen om olika grupperingar som betonar och lever efter olika saker.

Min tolkning är att de är konservativa, inte minst när det handlar om kvinnosyn.

– Jag håller inte med dem om allt. Däremot står jag för att de gör en insats när det handlar om hot mot samhället, som terror.

Vilken är Islamiska kulturföreningens koppling till salafism?

– Såvitt jag vet har vi en person från Saudiarabien hos oss som är salafist. Det har funnits en salafistförening i Karlstad, med omkring tio personer som haft en egen lokal. Den lokalen tror jag inte finns längre.

Men ni har bjudit in salafister som föreläsare?

– Ja, vid tre tillfällen. De har framför allt pratat om just det jag sa: hot mot samhället. Om det var så att vi ville gå åt det hållet skulle vi kunna bjuda in dem en gång i veckan.

Förstår du kritiken om er koppling till salafism?

– Både ja och nej. Kritik får man ha, man får självklart ställa frågor. Men det finns inga salafister som styr vårt samfund här i Karlstad. Jag pratar minst en gång i månaden om barn och kvinnors rättigheter, om hur samhället i Sverige fungerar. Att ingen kan tvinga en kvinna att bära slöja, som ett exempel.

Förra gången sa du till mig att kvinnor är högt värderade inom islam. Kan du utveckla det resonemanget?

– Det är ju sant! Jag lägger mycket tid och kraft på att predika och berätta om hur det svenska samhället fungerar. Jag säger alltid att man ska lämna de gamla traditionerna och sederna bakom sig och börja leva efter att Sverige är ett land där lagar och regler styr, där myndigheterna finns där för att hjälpa till om någonting är fel.

Men många reagerar nog till exempel på att kvinnor och män inte ber tillsammans, att kvinnorna får sitta i ett avskilt rum.

– Som jag har sagt förut handlar det om koncentrationen. När vi ber säger vi att ”Gud är större än allt”: då ska vi inte distraheras av varandra. Den enda gången alla muslimer ber tillsammans är i Mecka. Men när vi har föreläsningar eller annat sitter kvinnor och män tillsammans.

Tror du politikerna säger ja till en moské på Rud?

– Vi får se, men det är klart att vi hoppas på det. Vi vill ha ett ”hus i ljus”, en synlig moské dit alla ska känna sig välkomna. En plats till nytta för samhället, där vi kan mötas, muslimer och icke-muslimer.

Rauf Ahmadi tystnar en stund.

– Men är det så att debatten lett till ökade grupperingar, att Karlstadsborna och politikerna inte vill ha en moské på Rud, så ska vi inte bygga den där.

– Hela tanken var ju att det arbete vi lagt ner i över tjugo års tid nu skulle ha lett fram till att vi kan samverka och leva tillsammans, inte tvärtom.

Om det inte blir en moské på Rud då. Vad händer då?

– På arabiska säger vi ”för varje fråga finns en tid”. Vi kommer inte att ge upp. Men för min del skulle det räcka att vi får en permanent lokal, så vi slipper flytta vart tredje, fjärde år. Nu flyttar vi i juni igen, till Herrgårdsgatan inne i stan.