2017-01-19 17:27

2017-01-19 17:27

Tekniksatsning i skolan ger resultat

KARLSTAD: Högre betyg och bättre förkunskaper

Bättre betyg och förkunskaper. Fler sökande till naturvetenskapliga och tekniska gymnasieprogram. Det är några effekter av Karlstads kommuns satsning på naturvetenskap och teknik i skolor och förskolor.

2010 inleddes satsningen på naturvetenskap och teknik för alla, förkortat NTA. Niklas Wikström (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, gillar långsiktigheten i projektet.

– Vi behöver få upp intresset så att fler söker naturvetenskapliga och tekniska utbildningar, säger han.

Det målet verkar redan ha nåtts, enligt kommunens egna uppgifter. Mellan 2010 och 2014 ökade andelen gymnasieelever som söker naturvetenskapliga och tekniska utbildningar i Karlstad från 20 till 28 procent, enligt Daniel Olsson, verksamhetsutvecklare för naturvetenskap och teknik i kommunen. Färskare siffror finns inte, men trenden tycks fortsätta.

– Och så har lärarna på högstadiet uppmärksammat att eleverna kommer med bättre förkunskaper, säger han.

Betygssnittet har stigit ungefär en poäng, till runt 13,5, sedan 2010, tydligast mellan 2015 och 2016.

Överraskningar

NTA är handfast utformat, med färdiga temalådor som förskole- och skolbarn får jobba med, steg för steg. Materialet kvalitetssäkras av Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. Ett par teman är digitala.

Klass 5B på Norrstrandsskolan har just öppnat en tekniklåda och ska bygga en bil som ska rulla minst en meter.

Eleverna Milla Birgersson och Lucas Ottosson-Eld gillar NTA.

– Man får göra lite vad man vill, säger Lucas.

Milla föredrar NTA-lådorna framför vanlig undervisning.

– Man vet aldrig vad det är i, så det blir som en överraskning.

När klassen har byggt och rullat sina bilar ska de göra ritningar och bland annat få prova att bygga utifrån varandras ritningar.

Höjer statusen

Hanna Dautbegović håller upp sin bil.

– När vi provade den rullade den mer än en meter. Det är så roligt att man får bygga själv, att man får fantisera.

Klassens lärare Liselotte Emanuelsson uppskattar att det finns färdigt material i kompletta lådor och säger om NTA:

– Det har höjt statusen på ämnena. Eleverna får en helt annan struktur och de får med alla delar. Det går en röd tråd från förskola och upp i högstadiet.

NTA finansieras med runt en miljon per år från Ljungbergsfonden och med lika mycket från Karlstads kommun. Kommunens personal bidrar med arbetstid för utbildning och så krävs vikarier för att ersätta personal som utbildas.

2010 inleddes satsningen på naturvetenskap och teknik för alla, förkortat NTA. Niklas Wikström (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, gillar långsiktigheten i projektet.

– Vi behöver få upp intresset så att fler söker naturvetenskapliga och tekniska utbildningar, säger han.

Det målet verkar redan ha nåtts, enligt kommunens egna uppgifter. Mellan 2010 och 2014 ökade andelen gymnasieelever som söker naturvetenskapliga och tekniska utbildningar i Karlstad från 20 till 28 procent, enligt Daniel Olsson, verksamhetsutvecklare för naturvetenskap och teknik i kommunen. Färskare siffror finns inte, men trenden tycks fortsätta.

– Och så har lärarna på högstadiet uppmärksammat att eleverna kommer med bättre förkunskaper, säger han.

Betygssnittet har stigit ungefär en poäng, till runt 13,5, sedan 2010, tydligast mellan 2015 och 2016.

Överraskningar

NTA är handfast utformat, med färdiga temalådor som förskole- och skolbarn får jobba med, steg för steg. Materialet kvalitetssäkras av Kungliga vetenskapsakademien och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. Ett par teman är digitala.

Klass 5B på Norrstrandsskolan har just öppnat en tekniklåda och ska bygga en bil som ska rulla minst en meter.

Eleverna Milla Birgersson och Lucas Ottosson-Eld gillar NTA.

– Man får göra lite vad man vill, säger Lucas.

Milla föredrar NTA-lådorna framför vanlig undervisning.

– Man vet aldrig vad det är i, så det blir som en överraskning.

När klassen har byggt och rullat sina bilar ska de göra ritningar och bland annat få prova att bygga utifrån varandras ritningar.

Höjer statusen

Hanna Dautbegović håller upp sin bil.

– När vi provade den rullade den mer än en meter. Det är så roligt att man får bygga själv, att man får fantisera.

Klassens lärare Liselotte Emanuelsson uppskattar att det finns färdigt material i kompletta lådor och säger om NTA:

– Det har höjt statusen på ämnena. Eleverna får en helt annan struktur och de får med alla delar. Det går en röd tråd från förskola och upp i högstadiet.

NTA finansieras med runt en miljon per år från Ljungbergsfonden och med lika mycket från Karlstads kommun. Kommunens personal bidrar med arbetstid för utbildning och så krävs vikarier för att ersätta personal som utbildas.

NTA

Sedan 2010 har:

800 pedagoger fått utbildning i mellan två och femton dagar.

23 teman tagits fram.

betygssnittet stigit med i snitt en poäng i biologi, teknik, fysik och kemi. Det ligger nu på 13,0–13,5.

Källa: Karlstads kommun