2016-10-01 06:00

2016-10-01 09:16

Världsartister är målet

KARLSTAD: Sound of Karlstad ska lyfta besöksstaden

Bruce Springsteen! Eller varför inte Rolling Stones?
Ett antal företag i Karlstad är långt framme i planeringen av hur de riktigt stora artisterna ska lockas till solstan. 2014 var Paul McCartney i princip klar för en spelning.

Lennart Åhs, vd för Great Event Karlstad, och Sture Emanuelsson, ordförande för samma bolag, är förhoppningsfulla inför framtiden och möjligheten att fortsätta utveckla Karlstad som evenemangs- och besöksstad.

Vi träffas för att summera Löfbergs arenas 15 års-jubileum och CCC:s 5-årsjubileum. Men framför allt: för att blicka framåt.

Lennart Åhs var länge chef för Löfbergs arena (LA) och 2011 startade han, och ägaren Färjestads BK, Great Event Karlstad för att boka in artister till de båda arenorna. Som arenachef hade han samma uppdrag och i 16 år han varit med och skapat 128 evenemang i LA och 196 i CCC.

Rod Stewart, Elton John, Judas Priest, Jill Jonsson, Kent och Melodifestivalen. Listan över artister som lockats till Karlstad är lång och meriterande.

– Ska man nå framgång som besöksstad måste det finnas en bas i utbudet och vi är där. Långt ifrån alla är det och i Sverige är det Karlstad och Linköping som finns med där uppe efter de tre storstäderna.

Avgörande anledning enligt Lennart Åhs är att Karlstad i LA och CCC har två arenor som uppfyller arrangörernas önskemål.

– Vi har under lång tid visat att vi klarar att arrangera stora evenemang. Och publiken kommer, säger Sture Emanuelsson.

– Det är också helt avgörande, säger Lennart Åhs.

– Det här är en brutal värld. Säljer vi inte biljetter kommer inte arrangörerna och artisterna tillbaka.

Nytt arbetssätt

Trots en välfylld evenemangskalender saknas sedan några år tillbaka besöken av de riktigt stora artisterna i Karlstad. Asien och Ryssland lockar med stora gage och ska artisterna uppträda i vår del av världen måste de köpas loss.

Sound of Karlstad ska göra det möjligt.

– Ett helt nytt arbetssätt. Lokala företag går in med pengar som garanti. Vi har pratat med flera företag och gensvaret är fantastiskt. Vi hoppas och tror även på kommunens hjälp. säger Lennart Åhs.

Förebilden finns i danska Horsens med drygt 50 000 invånare. I början på 2000-talet tog en lokal eldsjäl initiativ till samarbete mellan lokala företag och kommunen för att sponsra en konsert i Horsens med en världsstjärna.

Sedan dess har bland annat Metallica, Madonna, Rolling Stones, Bruce, U2 och AcDc spelat i stan.

– Vi är redo att ta steget, säger Lennart Åhs och avslöjar att ryktet från 2014 om att Paul McCartney skulle komma till Karlstad för en konsert var sant.

Skarpt test

– Det var i princip klart, men plötsligt ändrade han sig och ville spela i Stockholm i stället. Men det blev ett skarpt test för att se om företagen i Karlstad ställde upp och det gjorde de verkligen.

Sture Emanuelsson berömmer de lokala företagens engagemang för Sound of Karlstad.

– Företagen vill bygga staden. De bryr sig om Karlstad och vill att den utvecklas. Går Karlstad bra är det bra för företagen. Det blir lättare att rekrytera personal och man gör det inte för att tjäna pengar.

Välbesöka konserter är dock bra för ekonomin. Lennart Åhs har räknat fram att evenemang som genomförts i LA och CCC sedan 2001 har genererat följande för Karlstad: 42 miljoner i skatteintäkter och sysselsättning inom hotell, taxi, handel och restauranger motsvarande 50 heltidsanställda.

Framöver hoppas Great Event även vara med och utveckla idrottsturismen. En handbollslandskamp är på gång under våren och utökat samarbete med lokala föreningar är målet.

Thomas Johansson, legendarisk konsertarrangör på Live Nation, är övertygad om att satsnigen på Sound of Karlstad kommer att lyckas.

– Det är modellen de bör ha för att vi ska kunna ha ett långsiktigt samarbete, säger han.

Lennart Åhs, vd för Great Event Karlstad, och Sture Emanuelsson, ordförande för samma bolag, är förhoppningsfulla inför framtiden och möjligheten att fortsätta utveckla Karlstad som evenemangs- och besöksstad.

Vi träffas för att summera Löfbergs arenas 15 års-jubileum och CCC:s 5-årsjubileum. Men framför allt: för att blicka framåt.

Lennart Åhs var länge chef för Löfbergs arena (LA) och 2011 startade han, och ägaren Färjestads BK, Great Event Karlstad för att boka in artister till de båda arenorna. Som arenachef hade han samma uppdrag och i 16 år han varit med och skapat 128 evenemang i LA och 196 i CCC.

Rod Stewart, Elton John, Judas Priest, Jill Jonsson, Kent och Melodifestivalen. Listan över artister som lockats till Karlstad är lång och meriterande.

– Ska man nå framgång som besöksstad måste det finnas en bas i utbudet och vi är där. Långt ifrån alla är det och i Sverige är det Karlstad och Linköping som finns med där uppe efter de tre storstäderna.

Avgörande anledning enligt Lennart Åhs är att Karlstad i LA och CCC har två arenor som uppfyller arrangörernas önskemål.

– Vi har under lång tid visat att vi klarar att arrangera stora evenemang. Och publiken kommer, säger Sture Emanuelsson.

– Det är också helt avgörande, säger Lennart Åhs.

– Det här är en brutal värld. Säljer vi inte biljetter kommer inte arrangörerna och artisterna tillbaka.

Nytt arbetssätt

Trots en välfylld evenemangskalender saknas sedan några år tillbaka besöken av de riktigt stora artisterna i Karlstad. Asien och Ryssland lockar med stora gage och ska artisterna uppträda i vår del av världen måste de köpas loss.

Sound of Karlstad ska göra det möjligt.

– Ett helt nytt arbetssätt. Lokala företag går in med pengar som garanti. Vi har pratat med flera företag och gensvaret är fantastiskt. Vi hoppas och tror även på kommunens hjälp. säger Lennart Åhs.

Förebilden finns i danska Horsens med drygt 50 000 invånare. I början på 2000-talet tog en lokal eldsjäl initiativ till samarbete mellan lokala företag och kommunen för att sponsra en konsert i Horsens med en världsstjärna.

Sedan dess har bland annat Metallica, Madonna, Rolling Stones, Bruce, U2 och AcDc spelat i stan.

– Vi är redo att ta steget, säger Lennart Åhs och avslöjar att ryktet från 2014 om att Paul McCartney skulle komma till Karlstad för en konsert var sant.

Skarpt test

– Det var i princip klart, men plötsligt ändrade han sig och ville spela i Stockholm i stället. Men det blev ett skarpt test för att se om företagen i Karlstad ställde upp och det gjorde de verkligen.

Sture Emanuelsson berömmer de lokala företagens engagemang för Sound of Karlstad.

– Företagen vill bygga staden. De bryr sig om Karlstad och vill att den utvecklas. Går Karlstad bra är det bra för företagen. Det blir lättare att rekrytera personal och man gör det inte för att tjäna pengar.

Välbesöka konserter är dock bra för ekonomin. Lennart Åhs har räknat fram att evenemang som genomförts i LA och CCC sedan 2001 har genererat följande för Karlstad: 42 miljoner i skatteintäkter och sysselsättning inom hotell, taxi, handel och restauranger motsvarande 50 heltidsanställda.

Framöver hoppas Great Event även vara med och utveckla idrottsturismen. En handbollslandskamp är på gång under våren och utökat samarbete med lokala föreningar är målet.

Thomas Johansson, legendarisk konsertarrangör på Live Nation, är övertygad om att satsnigen på Sound of Karlstad kommer att lyckas.

– Det är modellen de bör ha för att vi ska kunna ha ett långsiktigt samarbete, säger han.