2016-09-27 06:00

2016-09-27 06:00

Kolfiber viktigt när gammal bro rustas

KARLSTAD: 82-åriga Tingvallabron öppnas för fullt igen den 14 oktober

I mitten av oktober är renoveringen av Tingvallabron klar. Då har den 82 år gamla bron rustats för att hålla ytterligare 20–30 år.
Ett av materialen som har använts är kolfiber som utnyttjas allt mer för att förstärka bärande konstruktioner.

2014 upptäcktes det sprickor i huvudbalkarna på Tingvallabron och i fjol konstaterades att läget var allvarligt.

Sedan dess får inga bussar med ett boggitryck över fem ton köra över bron och i juni inleddes en omfattande renovering.

Ett effektivt sätt att förstärka broar är att använda sig av kolfiber.

– Vi har förstärkt huvudbalkarna undertill med kolfiber och vi har även använt materialet i olika lager i körbanan, säger NCC anläggnings platschef Pelle Skoog.

Han berättar att bron har varit överbelastad och för vek i sidled, men de åtgärder som nu görs förbättrar kapaciteten rejält.

Högre klassning

– Nu får Tingvallabron klassningen BK1 vilket innebär att den kommer tåla alla transporter på svenska vägar.

Ett antal andra arbeten genomförs för att förbättra bron. Bland annat har man lagat den undertill med sprutbetong, nya kantbalkar gjuts på bron, impregneringar sker och originalräckena har blästrats och målats liksom belysningsstolparna.

– Dessutom gör vi den gamla klaffdelen synlig. Tingvallabrons sida mot stan var öppningsbar in på 1960-talet, säger Pelle Skoog.

Samlat upp betong

– Hela projektet har gått väldigt bra och vädret har varit gynnsamt. Av miljöskäl har vi haft stora kar under bron för att samla upp all gammal betong. Och fiberdukar har filtrerat allt vatten, berättar kollegan Håkan Eriksson.

Den 14 oktober ska alla arbeten vara klara inklusive toppbeläggningen. Då släpps trafiken på för fullt igen.

– Trafiken har flutit på bra förutom lite extra köer i samband med Lars Lerins och Mikael Persbrandts utställning på Sandgrund.

– Renoveringskostnaderna landar på cirka 9 miljoner kronor, säger kommunens broförvaltare Stefan Prochazka.

2014 upptäcktes det sprickor i huvudbalkarna på Tingvallabron och i fjol konstaterades att läget var allvarligt.

Sedan dess får inga bussar med ett boggitryck över fem ton köra över bron och i juni inleddes en omfattande renovering.

Ett effektivt sätt att förstärka broar är att använda sig av kolfiber.

– Vi har förstärkt huvudbalkarna undertill med kolfiber och vi har även använt materialet i olika lager i körbanan, säger NCC anläggnings platschef Pelle Skoog.

Han berättar att bron har varit överbelastad och för vek i sidled, men de åtgärder som nu görs förbättrar kapaciteten rejält.

Högre klassning

– Nu får Tingvallabron klassningen BK1 vilket innebär att den kommer tåla alla transporter på svenska vägar.

Ett antal andra arbeten genomförs för att förbättra bron. Bland annat har man lagat den undertill med sprutbetong, nya kantbalkar gjuts på bron, impregneringar sker och originalräckena har blästrats och målats liksom belysningsstolparna.

– Dessutom gör vi den gamla klaffdelen synlig. Tingvallabrons sida mot stan var öppningsbar in på 1960-talet, säger Pelle Skoog.

Samlat upp betong

– Hela projektet har gått väldigt bra och vädret har varit gynnsamt. Av miljöskäl har vi haft stora kar under bron för att samla upp all gammal betong. Och fiberdukar har filtrerat allt vatten, berättar kollegan Håkan Eriksson.

Den 14 oktober ska alla arbeten vara klara inklusive toppbeläggningen. Då släpps trafiken på för fullt igen.

– Trafiken har flutit på bra förutom lite extra köer i samband med Lars Lerins och Mikael Persbrandts utställning på Sandgrund.

– Renoveringskostnaderna landar på cirka 9 miljoner kronor, säger kommunens broförvaltare Stefan Prochazka.