2016-09-26 18:05

2016-09-26 18:18

Mat i drive thru växande trend

KARLSTAD: Ica satsar och Konsum är på gång

Livsmedelshandel via nätet växer snabbt just nu. Senaste trenden i Värmland är butiker med drive thru. Ica Spara Våxnäs startar på tisdagen och till julhandeln hoppas Konsum Värmland dra i gång sin första e-handelsatsning.

– E-handeln ökar och vi måste vara med på det, säger Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson.

Föreningen jobbar just nu med två parallella spår:

– Lagom till julhandeln hoppas vi kunna sjösätta vår egen lösning och starta drive thru i tre butiker till att börja med.

Aktuella butiker är Coop Forum i Kristinehamn samt Coop Extra Hammarö och Palmviken i Arvika.

– De blir våra pilotfall, säger Klas Olsson.

Under 2017 är Konsum Värmlands målsättning att även kunna rulla ut en komplett e-handelslösning för hemsändning av varor.

Flera konkurrenter har kommit längre. Färskaste satsningen hos Ica gör handlare Claes Wallman på Ica Spara Våxnäs i Karlstad.

– På tisdagen startar vi vår drive thru. Vi jobbar mycket med personlig service i butiken och med en drive thru har vi kvar den personliga touchen även på e-handeln.

Drive thru innebär att kunden beställer sina varor på nätet. Dygnet eller dygnen efter åker hen förbi butiken, stannar på den utmärkta platsen utanför affären och får sina varor utburna till bilen.

Plockningsavgift

Fredrik Jansson är butikschef och ansvarar för Ica Spara Våxnäs e-satsning. En nödvändig satsning, anser han.

– Onlinehandeln går jättebra och vi ser ett nytt köpmönster. Yngre generationer är vana att ha allt lättillgängligt via nätet och vi ska finnas där handeln finns.

Ica Spara Våxnäs har inledningsvis skapat en organisation för att kunna plocka ihop 16 order per dag, måndag till fredag.

– Hos oss kan kunden handla alla varor vi har i butiken. Blir efterfrågan större får vi justera.

Kunden betalar samma pris för varorna som i butiken plus en så kallad plockningsavgift på 99 kronor.

Claes Wallman har stora förväntningar på inträdet i e-handelsbranschen.

– Konkurrensen är stenhård och kunderna blir allt mer flexibla och mindre trogna sin gamla butik. Därför måste vi vara med på det som händer.

– E-handeln ökar och vi måste vara med på det, säger Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson.

Föreningen jobbar just nu med två parallella spår:

– Lagom till julhandeln hoppas vi kunna sjösätta vår egen lösning och starta drive thru i tre butiker till att börja med.

Aktuella butiker är Coop Forum i Kristinehamn samt Coop Extra Hammarö och Palmviken i Arvika.

– De blir våra pilotfall, säger Klas Olsson.

Under 2017 är Konsum Värmlands målsättning att även kunna rulla ut en komplett e-handelslösning för hemsändning av varor.

Flera konkurrenter har kommit längre. Färskaste satsningen hos Ica gör handlare Claes Wallman på Ica Spara Våxnäs i Karlstad.

– På tisdagen startar vi vår drive thru. Vi jobbar mycket med personlig service i butiken och med en drive thru har vi kvar den personliga touchen även på e-handeln.

Drive thru innebär att kunden beställer sina varor på nätet. Dygnet eller dygnen efter åker hen förbi butiken, stannar på den utmärkta platsen utanför affären och får sina varor utburna till bilen.

Plockningsavgift

Fredrik Jansson är butikschef och ansvarar för Ica Spara Våxnäs e-satsning. En nödvändig satsning, anser han.

– Onlinehandeln går jättebra och vi ser ett nytt köpmönster. Yngre generationer är vana att ha allt lättillgängligt via nätet och vi ska finnas där handeln finns.

Ica Spara Våxnäs har inledningsvis skapat en organisation för att kunna plocka ihop 16 order per dag, måndag till fredag.

– Hos oss kan kunden handla alla varor vi har i butiken. Blir efterfrågan större får vi justera.

Kunden betalar samma pris för varorna som i butiken plus en så kallad plockningsavgift på 99 kronor.

Claes Wallman har stora förväntningar på inträdet i e-handelsbranschen.

– Konkurrensen är stenhård och kunderna blir allt mer flexibla och mindre trogna sin gamla butik. Därför måste vi vara med på det som händer.