2016-09-16 13:56

2016-09-16 13:56

Vilka är de största problemen i skolan?

Björn Åstrand, dekan vid lärarutbildningen på Karlstads universitet. Han har fått regeringens uppdrag att utreda hur skolan kan förbättras.

– Två saker - svikande resultat och bristen på lärare.

Hur ser utredningsuppdraget ut?

– Vi ska bland annat se över legitimations- och behörighetsregler och karriärvägsreformerna. Det handlar om att vårda de reformer som gjorts och få dem att fungera. Vi ska också titta på hur ett introduktionsår för lärare och förskollärare ska se ut.

Behövs ett introduktionsår?

– Det gäller att se till att nya lärare inte vänder i dörren. I andra branscher har man introduktionsprogram för nyanställda, det har vi inte haft i skolan.

Blir det ytterligare en arbetsuppgift för befintliga lärare?

– Ja, men vi kan också se att uppgiften att ta sig an yngre kollegor och förklara hur man arbetar gör att man blir en bättre lärare.

Vad är det viktigaste för skolan just nu, förändring eller arbetsro?

– Det viktigaste är att samhället ställer upp bakom lärarna och skolan och visar tillit till de experter vi utbildat.

Har vi inte tillit till lärarna?

– Svenska lärare sticker ut internationellt med upplevelsen av att inte känna sig uppskattad.

Kvaliteten på lärarutbildningen har diskuterats. Kan bristen på tillit ha en grund i det?

– Jag tror inte det är lärarutbildningen som är boven.

Hur kan man komma tillrätta med lärarbristen?

– Varje år rekryterar vi 12 000– 13 000 till lärarutbildnignarna. Vi behöver rekrytera 20 000. 19-åringar räcker inte till. Vi måste titta på hur man kan komma in i yrket utan en formell utbildning. Om vi kan locka personer med andra akademiska utbildningar.

När ska ni vara klara?

– I slutet av 2017.

– Två saker - svikande resultat och bristen på lärare.

Hur ser utredningsuppdraget ut?

– Vi ska bland annat se över legitimations- och behörighetsregler och karriärvägsreformerna. Det handlar om att vårda de reformer som gjorts och få dem att fungera. Vi ska också titta på hur ett introduktionsår för lärare och förskollärare ska se ut.

Behövs ett introduktionsår?

– Det gäller att se till att nya lärare inte vänder i dörren. I andra branscher har man introduktionsprogram för nyanställda, det har vi inte haft i skolan.

Blir det ytterligare en arbetsuppgift för befintliga lärare?

– Ja, men vi kan också se att uppgiften att ta sig an yngre kollegor och förklara hur man arbetar gör att man blir en bättre lärare.

Vad är det viktigaste för skolan just nu, förändring eller arbetsro?

– Det viktigaste är att samhället ställer upp bakom lärarna och skolan och visar tillit till de experter vi utbildat.

Har vi inte tillit till lärarna?

– Svenska lärare sticker ut internationellt med upplevelsen av att inte känna sig uppskattad.

Kvaliteten på lärarutbildningen har diskuterats. Kan bristen på tillit ha en grund i det?

– Jag tror inte det är lärarutbildningen som är boven.

Hur kan man komma tillrätta med lärarbristen?

– Varje år rekryterar vi 12 000– 13 000 till lärarutbildnignarna. Vi behöver rekrytera 20 000. 19-åringar räcker inte till. Vi måste titta på hur man kan komma in i yrket utan en formell utbildning. Om vi kan locka personer med andra akademiska utbildningar.

När ska ni vara klara?

– I slutet av 2017.