2016-09-16 06:00

2016-09-16 06:00

"Kan finnas fina grejer var som helst"

VÄRMLAND: Lars Lerin är "grymt gångbar" för tillfället

De kan en del om mycket. De vet vad som är äkta. Vad som kostar för stunden.
De är värderingsmän från Stockholms auktionsverk.

Den här veckan står bland annat några besök i ett par värmländska hem på ”att göra”-listan. Bland besöken finns en familj som hört av sig och vill ha en Nils Dardel värderad och tittad på. Bland annat.

– När de ringer oss så ställer vi några frågor om det de vill ha värderat, säger Mats Bergstrand, chef för Värderingsavdelningen.

Det är han och Bo Tellström som är de två värderingsmännen, auktoriserade av Sveriges handelskammare, och de vet i det här fallet inte mycket mer än att det finns ett släktskap inblandat mellan målare och ägare. Men tavlan kan för den delen vara oäkta.

– Vad gäller Dardel så är 49 av 50 reproduktioner eller tryck, säger Bo Tellström.

Väl inne i bostaden tar sig herrarna en runda för att få en överblick. På en vägg hänger en Sven X:et Erixson.

– 1944, ett tidigt och bra år, utbrister de nästan gemensamt.

Tidigt verk

På golvet står två bojaner, japanska vaser.

– Ett par, det var trevligt, säger Bo Tellström och vrider och vänder på dem, samtidigt som han lite skämtsamt berättar att man har en bra försäkring.

Och så var det då den där Dardel-tavlan. På ett bord ligger något mycket viktigt för att kunna göra en bra bedömning. Nämligen ett fotografi daterat september 1919 och på bilden syns den aktuella Dardel-tavlan.

– Det här är bra proveniens, och man behöver inte fundera över äktheten, säger Mats Bergstrand.

Tavlan är daterad 1909 och målades under Nils Dardels tid på konstakademien. Vem som är porträtterad framgår dock inte.

– Det här är ett typiskt tidigt verk. Konstnären var inte etablerad och porträtt är generellt lågt värderade, det är lite knepigt, säger Mats Bergstrand.

Efter lite konfererande experter emellan kommer man fram till att värdet ligger någonstans mellan 12 000-20 000 kronor.

– Bara för att det är ett känt namn behöver det inte vara värt mycket, men den är äkta i alla fall, slår han fast.

Ökat intresse

Resorna ut i landet görs två gånger per år, en runda på våren och en på hösten. De görs för att få in prylar till auktionerna, såväl kvalitets- som onlineauktioner.

Mats Bergstrand tycker att intresset för att få saker värderade ökar. Han har haft Värmland som område i fyra år.

– Man jobbar in ett område, bygger relationer med kunder. Vi kan göra en värdering i dag, men försäljningen kan komma om ett år. Ibland får vi med oss saker direkt och kan ha bilen full när vi åker hem, så det är tur att man inte blir stoppad av polisen, säger han och skrattar.

Hur är det med värmländska föremål och konstnärer?

– Lars Lerin är grymt gångbar, det får vi in en hel del som går väldigt bra i Stockholm, jag skulle säga att han är en av de hetaste konstnärerna, det är ett sådant sug efter hans målningar. Det är få som det rusas så efter, säger Mats Bergstrand

Även Karin Broos är ett namn som är gångbart, av de äldre konstnärerna är Fjaestadsmålningar fortfarande efterfrågat.

Det är många auktionshus som reser runt, är det konkurrens?

– Ja, vi pickar från samma fågelbord, så det gäller att vara påläst och kunna ge bra värderingar och, som sagt, bygga relationer.

Vad är det roligast du varit med om att hitta vid en värdering?

– I en lanthandel i Nordnorge hittade vi en Aivazovsky-målning som hade stått hoprullad i ett förråd. När den klubbades betalades det 8 miljoner kronor, det var en riktig solskenshistoria.

– Det är sånt som gör det här jobbet så spännande, det kan finnas fina grejer var som helst.

Den här veckan står bland annat några besök i ett par värmländska hem på ”att göra”-listan. Bland besöken finns en familj som hört av sig och vill ha en Nils Dardel värderad och tittad på. Bland annat.

– När de ringer oss så ställer vi några frågor om det de vill ha värderat, säger Mats Bergstrand, chef för Värderingsavdelningen.

Det är han och Bo Tellström som är de två värderingsmännen, auktoriserade av Sveriges handelskammare, och de vet i det här fallet inte mycket mer än att det finns ett släktskap inblandat mellan målare och ägare. Men tavlan kan för den delen vara oäkta.

– Vad gäller Dardel så är 49 av 50 reproduktioner eller tryck, säger Bo Tellström.

Väl inne i bostaden tar sig herrarna en runda för att få en överblick. På en vägg hänger en Sven X:et Erixson.

– 1944, ett tidigt och bra år, utbrister de nästan gemensamt.

Tidigt verk

På golvet står två bojaner, japanska vaser.

– Ett par, det var trevligt, säger Bo Tellström och vrider och vänder på dem, samtidigt som han lite skämtsamt berättar att man har en bra försäkring.

Och så var det då den där Dardel-tavlan. På ett bord ligger något mycket viktigt för att kunna göra en bra bedömning. Nämligen ett fotografi daterat september 1919 och på bilden syns den aktuella Dardel-tavlan.

– Det här är bra proveniens, och man behöver inte fundera över äktheten, säger Mats Bergstrand.

Tavlan är daterad 1909 och målades under Nils Dardels tid på konstakademien. Vem som är porträtterad framgår dock inte.

– Det här är ett typiskt tidigt verk. Konstnären var inte etablerad och porträtt är generellt lågt värderade, det är lite knepigt, säger Mats Bergstrand.

Efter lite konfererande experter emellan kommer man fram till att värdet ligger någonstans mellan 12 000-20 000 kronor.

– Bara för att det är ett känt namn behöver det inte vara värt mycket, men den är äkta i alla fall, slår han fast.

Ökat intresse

Resorna ut i landet görs två gånger per år, en runda på våren och en på hösten. De görs för att få in prylar till auktionerna, såväl kvalitets- som onlineauktioner.

Mats Bergstrand tycker att intresset för att få saker värderade ökar. Han har haft Värmland som område i fyra år.

– Man jobbar in ett område, bygger relationer med kunder. Vi kan göra en värdering i dag, men försäljningen kan komma om ett år. Ibland får vi med oss saker direkt och kan ha bilen full när vi åker hem, så det är tur att man inte blir stoppad av polisen, säger han och skrattar.

Hur är det med värmländska föremål och konstnärer?

– Lars Lerin är grymt gångbar, det får vi in en hel del som går väldigt bra i Stockholm, jag skulle säga att han är en av de hetaste konstnärerna, det är ett sådant sug efter hans målningar. Det är få som det rusas så efter, säger Mats Bergstrand

Även Karin Broos är ett namn som är gångbart, av de äldre konstnärerna är Fjaestadsmålningar fortfarande efterfrågat.

Det är många auktionshus som reser runt, är det konkurrens?

– Ja, vi pickar från samma fågelbord, så det gäller att vara påläst och kunna ge bra värderingar och, som sagt, bygga relationer.

Vad är det roligast du varit med om att hitta vid en värdering?

– I en lanthandel i Nordnorge hittade vi en Aivazovsky-målning som hade stått hoprullad i ett förråd. När den klubbades betalades det 8 miljoner kronor, det var en riktig solskenshistoria.

– Det är sånt som gör det här jobbet så spännande, det kan finnas fina grejer var som helst.

Stockholms Auktionsverk

Auktionsverket grundades 1674, vilket gör auktionshuset till världens äldsta ännu verksamma. Fram till 1973 hade Stockholms Auktionsverk monopol på auktionsförfarande i Stockholms stad. Från grundandet fram till 1993 var auktionshuset i stadens ägo, men är sedan 1993 privatägt.

Bland kunder man haft kan nämnas Carl Michael Bellman, Karl XI samt Selma Lagerlöf.

Man håller såväl klubb- som onlineauktioner. Man håller flera kvalitetsauktioner med moderna, nutida samt klassiska föremål.

Filialer finns i Göteborg och Malmö.

Källa: auktionsverket.se