2016-09-15 12:04

2016-09-15 16:04

Krafttag mot hedersvåld

KARLSTAD: Barn- och ungdomsförvaltningen först ut

Två syskon, en kille och en tjej, som håller varandra i handen på skolgården kan uppfattas som gulligt.
Men bakom det gulliga kan det finnas något annat.
Därför tar nu Karlstads kommun krafttag mot hedersrelaterat våld.

Exemplet på syskonen kommer från Niklas Wikström (L), kommunalråd och ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– Där kan det handla om att föräldrar sagt till sonen att hålla koll på sin syster, säger han.

Inom den så kallade hederskulturen blir, främst, kvinnor kontrollerade av släkten, intvingade i äktenskap och utsatta för våld. Därför tar nu kommunen krafttag i frågan.

– Det här är en av de största jämställdhetsutmaningarna framgent.

Kunskapsplattform

Först ut är skolvärlden. Till sin hjälp har kommunen plockat in Chawan Bakhtiar som samordnare. Hon studerar politisk kandidat på universitetet, men har tagit ett uppehåll.

– Jag anser att det här är en viktig fråga, för ingen ska behöva leva under de här omständigheterna i ett så här fritt land.

Till att börja med handlar det om att hitta en gemensam grund att stå på, från förskola till gymnasiet.

– Vi fick frågan från flera håll om att skärpa arbetet kring frågan, säger Malin Lundgren Kullgren, verksamhetschef medicinska elevhälsan.

Nu ska man göra en gemensam kunskapsbakgrund, bygga upp en kunskapsplattform samt handlingsplaner för respektive skolform.

– Det kommer att finnas en gemensam plan oavsett gammal man är, men också en handlingsplan som är mer konkret och anpassad efter ålder, som ska vara ett praktiskt stöd och ett verktyg i vardagen för både förebyggande och åtgärdande arbete.

Hitta mönster

Det kommer också bli elevaktiviteter, som teater för de yngre och föreläsningsserier för de äldre, och webbutbildning för att höja kunskapsnivån på alla platser. För det handlar om att samverka mellan olika grupper.

– Ser vi och upptäcker ett problem så kan vi inte agera som när det gäller andra problem, så därför gäller det att vara säker på vad vi gör och kan agera tillsammans. Därför är det väldigt viktigt med rutiner i den här frågan, säger Maria Holm, chef för utvecklingsstöd, som också pratar om att använda de system som redan i dag används.

– Vi kartlägger barnen på många sätt, och där finns kanske information att hämta. Är det någon som har många frånvarotimmar? Är det någon som reser bort? Vart åker de? Så vi behöver mer kunskap, allihop.

Varför sätter ni i gång med nu?

– Det har varit efterfrågat från många håll, och vi hoppas kunna sprida det här arbetet vidare i Värmland, säger Niklas Wikström.

– Det har kommit ett ökat antal nyanlända, nya kulturer, och då blir det ännu viktigare. Så det är bra att vi tar krafttag i den här komplexa frågan, säger Maria Holm.

Exemplet på syskonen kommer från Niklas Wikström (L), kommunalråd och ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– Där kan det handla om att föräldrar sagt till sonen att hålla koll på sin syster, säger han.

Inom den så kallade hederskulturen blir, främst, kvinnor kontrollerade av släkten, intvingade i äktenskap och utsatta för våld. Därför tar nu kommunen krafttag i frågan.

– Det här är en av de största jämställdhetsutmaningarna framgent.

Kunskapsplattform

Först ut är skolvärlden. Till sin hjälp har kommunen plockat in Chawan Bakhtiar som samordnare. Hon studerar politisk kandidat på universitetet, men har tagit ett uppehåll.

– Jag anser att det här är en viktig fråga, för ingen ska behöva leva under de här omständigheterna i ett så här fritt land.

Till att börja med handlar det om att hitta en gemensam grund att stå på, från förskola till gymnasiet.

– Vi fick frågan från flera håll om att skärpa arbetet kring frågan, säger Malin Lundgren Kullgren, verksamhetschef medicinska elevhälsan.

Nu ska man göra en gemensam kunskapsbakgrund, bygga upp en kunskapsplattform samt handlingsplaner för respektive skolform.

– Det kommer att finnas en gemensam plan oavsett gammal man är, men också en handlingsplan som är mer konkret och anpassad efter ålder, som ska vara ett praktiskt stöd och ett verktyg i vardagen för både förebyggande och åtgärdande arbete.

Hitta mönster

Det kommer också bli elevaktiviteter, som teater för de yngre och föreläsningsserier för de äldre, och webbutbildning för att höja kunskapsnivån på alla platser. För det handlar om att samverka mellan olika grupper.

– Ser vi och upptäcker ett problem så kan vi inte agera som när det gäller andra problem, så därför gäller det att vara säker på vad vi gör och kan agera tillsammans. Därför är det väldigt viktigt med rutiner i den här frågan, säger Maria Holm, chef för utvecklingsstöd, som också pratar om att använda de system som redan i dag används.

– Vi kartlägger barnen på många sätt, och där finns kanske information att hämta. Är det någon som har många frånvarotimmar? Är det någon som reser bort? Vart åker de? Så vi behöver mer kunskap, allihop.

Varför sätter ni i gång med nu?

– Det har varit efterfrågat från många håll, och vi hoppas kunna sprida det här arbetet vidare i Värmland, säger Niklas Wikström.

– Det har kommit ett ökat antal nyanlända, nya kulturer, och då blir det ännu viktigare. Så det är bra att vi tar krafttag i den här komplexa frågan, säger Maria Holm.