2016-08-31 07:03

2016-08-31 07:03

Stora utmaningar för OK Värmland

VÄRMLAND: Koopsam-samarbetet viktigare än någonsin

OK Värmland ek. förening är ett av de stora konsumentkooperativa företagen i Värmland. Det andra stora företaget är Konsum Värmland. Tillsammans har de bägge företagen ett samarbete med Riksbyggen, Folksam, HSB och Värmlandskooperativen. i ett organ som kallas för Koopsam.
- Vi träffas fem-sex gånger per år. De kooperativa verksamheterna är viktigare än någonsin, säger Stefan Särnehed, vd i OK Värmland ek. förening

OK Värmland står inför stora utmaningar, precis på samma sätt som Konsum Värmland.

- Vi skall klara utmaningen, men vi behöver också stöd från alla i länet. De kooperativa verksamheterna är viktiga.

150 prisändringar

Volymutvecklingen för drivmedel talar sitt tydliga språk. Bilarna blir allt effektivare. Alla inköp av drivmedel sker centralt via OK Q8.

- Det är en kraftig prisfluktuation på drivmedel. I fjol genomförde vi säkert över 150 prisändringar. Oron i världen gör att råvaran, olja, skiftar enormt i pris.

Det är alltså orthört svårt för OK Värmland att träffa rätt med budget. Man vet inte hur priserna kommer att förändras.

En annan intressant fråga är elbilarna.

- Vi satsar ganska hårt på laddstolpar. Vi tror också att elbilsägarna måste tvätta sina bilar, köpa reservdelar och livsmedel. Vi vill också gärna se våra stationer som små restauranger.

Inte aktuellt

Det är inte aktuellt för OK Värmland att samarbeta med OK- verksamheter i angränsande län.

- Vi är en av sex fristående föreningar och det är inte aktuellt att närma oss varandra, säger Stefan Särnehed.

Han vill också ha sagt att kampanjen Lokallojal blivit en stor framgång.

- Lite längre fram kommer det att visa sig vilken betydelse kampanjen haft.

Om du sammanfattar situationen för OK Värmland, vad säger du då ?

- Att vi framöver skall visa klart bättre resultat, men tyvärr måste vi minska antalet anställda.

OK Värmland står inför stora utmaningar, precis på samma sätt som Konsum Värmland.

- Vi skall klara utmaningen, men vi behöver också stöd från alla i länet. De kooperativa verksamheterna är viktiga.

150 prisändringar

Volymutvecklingen för drivmedel talar sitt tydliga språk. Bilarna blir allt effektivare. Alla inköp av drivmedel sker centralt via OK Q8.

- Det är en kraftig prisfluktuation på drivmedel. I fjol genomförde vi säkert över 150 prisändringar. Oron i världen gör att råvaran, olja, skiftar enormt i pris.

Det är alltså orthört svårt för OK Värmland att träffa rätt med budget. Man vet inte hur priserna kommer att förändras.

En annan intressant fråga är elbilarna.

- Vi satsar ganska hårt på laddstolpar. Vi tror också att elbilsägarna måste tvätta sina bilar, köpa reservdelar och livsmedel. Vi vill också gärna se våra stationer som små restauranger.

Inte aktuellt

Det är inte aktuellt för OK Värmland att samarbeta med OK- verksamheter i angränsande län.

- Vi är en av sex fristående föreningar och det är inte aktuellt att närma oss varandra, säger Stefan Särnehed.

Han vill också ha sagt att kampanjen Lokallojal blivit en stor framgång.

- Lite längre fram kommer det att visa sig vilken betydelse kampanjen haft.

Om du sammanfattar situationen för OK Värmland, vad säger du då ?

- Att vi framöver skall visa klart bättre resultat, men tyvärr måste vi minska antalet anställda.