2016-08-11 08:21

2016-08-11 10:42

Rekordsiffror för turismen

KARLSTAD: Juli – en stark månad för besöksnäringen

Juli månad var en succé för hotellen i Karlstad.
Den stora anledningen stavas Lars Lerin.

NWT har flera gånger berättat om att Lars Lerins konst på Sandgrund lockat rekordpublik i sommar. Bara i juli kom 32 000 besökare, vilket är en ökning med 20 000 jämfört med samma månad i fjol.

Hotellen har på det sätt blivit en vinnare. Beläggningen har varit nästan 92 procent i juli, och det är en ökning med nära 9 procent från fjolårets månad.

Oftast stannar de en eller två nätter, men:

– Många som väljer att förlänga med en natt till på plats, säger Henrik Sundquist, ordförande Hotellgruppen Karlstad.

Vad vill besökarna ha när det kommer till hotell?

– Vi har typer av gäster som söker olika typer av hotell. Någon vill bo centralt, någon billigt, någon vill ha bra service. Och jag tycker vi kan tillgodose behoven.

Behövs det fler hotell i Karlstad?

– Om det vore såhär varje månad kanske, men så är det inte. Det är alltid positivt med konkurrens och visst kan det finnas behov av det på sikt, men som underlaget ser ut nu är det inte aktuellt.

En del av turistverksamheten är att sälja olika typer av paket, vilket alltid är populärt säger Henrik Sundquist.

Går den delen att utveckla?

– Vi vill alltid göra det så smidigt som möjligt för gästerna så det är något vi tittar på.

Maria Westin är turismchef i Karlstads kommun, och hon skriver under på att det är Lars Lerin som varit den stora magneten.

– Juli har alltid varit den största besöksmånaden. Varför vi slagit rekord nu beror delvis på Lerin, det är många tillresande som kommit.

Vad är det annars som lockar med Karlstad?

– Många kommer hit för de studerat här eller besöker släkt och vänner. Och Karlstad blir mer och mer befäst som sommarstad.

Är på tårna

Även butiker, restauranger och andra besöksmål har dragit nytta av strömmen.

– Det ger alltid kringeffekter när man stannar och handlar. Och att det händer saker är viktigt, för folk i dag är kräsnare och har högre krav. Servicen ska vara högre och om vi inte levererar så sprids det snabbt i sociala medier, så näringen måste vara på tårna och det tycker jag att man är.

Hur ska ni hålla i det här inför nästa sommar?

– Nu är vi glada att Lerin ska göra fler program, och Värmlands museum håller på att göra ny utställning och så jobbar man hårt med evenemangen så att de dra hit folk. Vi ska utveckla det här, det vill alla.

Tillbaka till hotellen.

Juli är slut, hur ser resten av den sommar som återstår ut?

– Augusti har fortsatt vara en bra månad, det känns som att turistsäsong är lite längre och inte faller lika fort i år, säger Henrik Sundquist.

Och än är inte sommaren över, säger Maria Westin:

– Flera stora evenemang förväntas generera fler gäster till staden, bland annat The Island Festival och Mariebergsskogens konsert med Kim Larsen. Hösten kommer att vara en av de mest evenemangstäta någonsin, så vi hoppas på riktigt många besökare i höst också.

NWT har flera gånger berättat om att Lars Lerins konst på Sandgrund lockat rekordpublik i sommar. Bara i juli kom 32 000 besökare, vilket är en ökning med 20 000 jämfört med samma månad i fjol.

Hotellen har på det sätt blivit en vinnare. Beläggningen har varit nästan 92 procent i juli, och det är en ökning med nära 9 procent från fjolårets månad.

Oftast stannar de en eller två nätter, men:

– Många som väljer att förlänga med en natt till på plats, säger Henrik Sundquist, ordförande Hotellgruppen Karlstad.

Vad vill besökarna ha när det kommer till hotell?

– Vi har typer av gäster som söker olika typer av hotell. Någon vill bo centralt, någon billigt, någon vill ha bra service. Och jag tycker vi kan tillgodose behoven.

Behövs det fler hotell i Karlstad?

– Om det vore såhär varje månad kanske, men så är det inte. Det är alltid positivt med konkurrens och visst kan det finnas behov av det på sikt, men som underlaget ser ut nu är det inte aktuellt.

En del av turistverksamheten är att sälja olika typer av paket, vilket alltid är populärt säger Henrik Sundquist.

Går den delen att utveckla?

– Vi vill alltid göra det så smidigt som möjligt för gästerna så det är något vi tittar på.

Maria Westin är turismchef i Karlstads kommun, och hon skriver under på att det är Lars Lerin som varit den stora magneten.

– Juli har alltid varit den största besöksmånaden. Varför vi slagit rekord nu beror delvis på Lerin, det är många tillresande som kommit.

Vad är det annars som lockar med Karlstad?

– Många kommer hit för de studerat här eller besöker släkt och vänner. Och Karlstad blir mer och mer befäst som sommarstad.

Är på tårna

Även butiker, restauranger och andra besöksmål har dragit nytta av strömmen.

– Det ger alltid kringeffekter när man stannar och handlar. Och att det händer saker är viktigt, för folk i dag är kräsnare och har högre krav. Servicen ska vara högre och om vi inte levererar så sprids det snabbt i sociala medier, så näringen måste vara på tårna och det tycker jag att man är.

Hur ska ni hålla i det här inför nästa sommar?

– Nu är vi glada att Lerin ska göra fler program, och Värmlands museum håller på att göra ny utställning och så jobbar man hårt med evenemangen så att de dra hit folk. Vi ska utveckla det här, det vill alla.

Tillbaka till hotellen.

Juli är slut, hur ser resten av den sommar som återstår ut?

– Augusti har fortsatt vara en bra månad, det känns som att turistsäsong är lite längre och inte faller lika fort i år, säger Henrik Sundquist.

Och än är inte sommaren över, säger Maria Westin:

– Flera stora evenemang förväntas generera fler gäster till staden, bland annat The Island Festival och Mariebergsskogens konsert med Kim Larsen. Hösten kommer att vara en av de mest evenemangstäta någonsin, så vi hoppas på riktigt många besökare i höst också.