2016-08-07 12:33

2016-08-07 12:34

Fartfyllda muskelbilar

KARLSTAD: Motorsport för gammal och ung

I ett moln av rök försvinner Alexander Granlund framför uppspärrade ögon och gapande munnar i den gren av motorsport som kallas drifting.

Det var täta åskådarled som lät sig imponeras av Alexanders framfart på gamla flygplatsen under årets stora motorevenemang på lördagen, i arrangemang av Karlstad Racing, KDR.

Kör så det ryker, brukar man säga. Och det är precis vad Alexander från Årjäng och Karlstad, i toppen av Sverigeeliten, ägnar snart sagt all sin lediga tid åt.

– Under en vanlig tävlingsdag kör jag i snitt slut på ett tjugotal nya bakdäck à 1 000 kronor styck, berättar han. Men det händer ibland att det blir över 30 stycken...

Siktar mot USA

Driftingtävlingarna i Sverige är dock tämligen få, så Alexander måste söka sig ut i Europa för att få kvalificerat motstånd.

– Främst till baltländerna, Polen, Tyskland och Irland. Så det blir många och långa resor. Nu håller jag också på att bädda för att få köra tävlingar i USA.

Men drifting var långt­ifrån allt på agendan denna högoktaniga dag.

Tävlingen 201 meter rakt fram, i par om par, lockade många accelerationssnabba bilar och körglada förare.

Dessutom fanns bilar på plats som lät så att det dånade – utan att ha motorn i gång: motordagen fick påhälsning av dB-cupen med fräcka demobilar och stereoanläggningar i monsterklassen.

Lack och krom

Många läckra bilar lät sig också betittas på en separat utställning. Lack och krom glänste om vartannat och här fanns även fräckt och ambitiöst modifierade atuomobilpärlor.

KDR har arrangerat denna årliga motordag sedan drygt tio år. Men om det blir en fortsättning står skrivet i stjärnorna (se separat artikel).

– Vi får se, säger KDR:s ordförande Anders Englund. Vi ska förhandla om det med kommunen.

Det var täta åskådarled som lät sig imponeras av Alexanders framfart på gamla flygplatsen under årets stora motorevenemang på lördagen, i arrangemang av Karlstad Racing, KDR.

Kör så det ryker, brukar man säga. Och det är precis vad Alexander från Årjäng och Karlstad, i toppen av Sverigeeliten, ägnar snart sagt all sin lediga tid åt.

– Under en vanlig tävlingsdag kör jag i snitt slut på ett tjugotal nya bakdäck à 1 000 kronor styck, berättar han. Men det händer ibland att det blir över 30 stycken...

Siktar mot USA

Driftingtävlingarna i Sverige är dock tämligen få, så Alexander måste söka sig ut i Europa för att få kvalificerat motstånd.

– Främst till baltländerna, Polen, Tyskland och Irland. Så det blir många och långa resor. Nu håller jag också på att bädda för att få köra tävlingar i USA.

Men drifting var långt­ifrån allt på agendan denna högoktaniga dag.

Tävlingen 201 meter rakt fram, i par om par, lockade många accelerationssnabba bilar och körglada förare.

Dessutom fanns bilar på plats som lät så att det dånade – utan att ha motorn i gång: motordagen fick påhälsning av dB-cupen med fräcka demobilar och stereoanläggningar i monsterklassen.

Lack och krom

Många läckra bilar lät sig också betittas på en separat utställning. Lack och krom glänste om vartannat och här fanns även fräckt och ambitiöst modifierade atuomobilpärlor.

KDR har arrangerat denna årliga motordag sedan drygt tio år. Men om det blir en fortsättning står skrivet i stjärnorna (se separat artikel).

– Vi får se, säger KDR:s ordförande Anders Englund. Vi ska förhandla om det med kommunen.