2016-08-02 20:20

2016-08-02 20:25

Kollektivtrafiken på sjön

KARLSTAD: "Det finns ingen kollektivtrafik som går ihop. Det gör inte de vanliga bussarna heller."

Båtbussarna i Karlstad är inne på nionde säsongen och resenärerna har fyllt båtarna under juli.
– Det varma vädret har lockat många att åka med i sommar, säger Lena Palmehn, båtbussansvarig Karlstad buss.

Totalt har drygt 33 000 resor gjorts med båtbussarna i år och håller vädret i sig väntas siffran stiga betydligt.

– Vår toppnotering är under sommaren 2010, då vi hade 52 000 gjorda resor. Då var det kanonväder hela sommaren och vädret styr mycket hur många resenärer det blir, säger Lena Palmehn som fortsätter;

– Sommaren 2012 var det tvärtom dåligt väder, med en regnskur om dagen, då gjorde vi vår sämsta notering på 32 000 resor.

Ljus framtid

Framtiden för båtbussarna ser ljus ut och flera av linjerna har avtal i tre år framöver. Den nya linjen Grums - Borgvik är under en testperiod och ska utvärderas i höst för att se om den ska fortsätta.

Hur upplever du intresset kring båtbussarna?

– Det har blivit ett givet inslag under sommaren i Karlstad känner jag. Många frågar och på turistbyrån får de flest frågor kring Lars Lerin och båtbussarna, så intresset finns helt klart, säger Lena Palmehn.

Vad är det för typ av resenärer som åker?

– Vi har en ganska god koll på hur resenärsfördelningen ser ut. Man kan säga att det är 50 procent som använder båtbussarna som transport från en hållplats till en annan och resterande för att ta en nöjestur.

Hur ser ekonomin ut? Går det med vinst?

– Det finns ingen kollektivtrafik som går ihop. Det gör inte de vanliga bussarna heller. Däremot går vi plus på vad båtbussarna bidrar med i attraktivitet till Karlstad. Glädje för invånarna och en turistattraktion som gör att folk tar sig hit till staden, säger hon.

Ett fridfullt jobb

Någon som trivs med dagarna på sjön är skeppare ”PG” Andersson som kör båtbuss för första gången under sommaren.

– Det är ett kul jobb och omväxlande då jag sitter på kontor i vanliga fall. Långa dagar, men de går fort då det är väldigt skön och trevlig miljö att jobba i, säger han.

Vad krävs för att köra båtbuss?

– Man ska ha certifikat, och jag har ”befälhavare klass åtta” som är bland de lägre graderna. Sen sjökunskap, sjukvård, brandsäkerhet är saker som finns med.

Kan du tänka dig en fortsättning nästa sommar?

– Absolut kan jag tänka mig det. Får se om det blir en hel sommar eller inte, säger PG Andersson.

Totalt har drygt 33 000 resor gjorts med båtbussarna i år och håller vädret i sig väntas siffran stiga betydligt.

– Vår toppnotering är under sommaren 2010, då vi hade 52 000 gjorda resor. Då var det kanonväder hela sommaren och vädret styr mycket hur många resenärer det blir, säger Lena Palmehn som fortsätter;

– Sommaren 2012 var det tvärtom dåligt väder, med en regnskur om dagen, då gjorde vi vår sämsta notering på 32 000 resor.

Ljus framtid

Framtiden för båtbussarna ser ljus ut och flera av linjerna har avtal i tre år framöver. Den nya linjen Grums - Borgvik är under en testperiod och ska utvärderas i höst för att se om den ska fortsätta.

Hur upplever du intresset kring båtbussarna?

– Det har blivit ett givet inslag under sommaren i Karlstad känner jag. Många frågar och på turistbyrån får de flest frågor kring Lars Lerin och båtbussarna, så intresset finns helt klart, säger Lena Palmehn.

Vad är det för typ av resenärer som åker?

– Vi har en ganska god koll på hur resenärsfördelningen ser ut. Man kan säga att det är 50 procent som använder båtbussarna som transport från en hållplats till en annan och resterande för att ta en nöjestur.

Hur ser ekonomin ut? Går det med vinst?

– Det finns ingen kollektivtrafik som går ihop. Det gör inte de vanliga bussarna heller. Däremot går vi plus på vad båtbussarna bidrar med i attraktivitet till Karlstad. Glädje för invånarna och en turistattraktion som gör att folk tar sig hit till staden, säger hon.

Ett fridfullt jobb

Någon som trivs med dagarna på sjön är skeppare ”PG” Andersson som kör båtbuss för första gången under sommaren.

– Det är ett kul jobb och omväxlande då jag sitter på kontor i vanliga fall. Långa dagar, men de går fort då det är väldigt skön och trevlig miljö att jobba i, säger han.

Vad krävs för att köra båtbuss?

– Man ska ha certifikat, och jag har ”befälhavare klass åtta” som är bland de lägre graderna. Sen sjökunskap, sjukvård, brandsäkerhet är saker som finns med.

Kan du tänka dig en fortsättning nästa sommar?

– Absolut kan jag tänka mig det. Får se om det blir en hel sommar eller inte, säger PG Andersson.

  • Robert Nilsson