2016-07-25 16:16

2016-07-25 16:16

Rean lockar turister att handla mer

VÄRMLAND: Trots julivärmen spår handeln positiva resultat

Sommarrean slutspurtat och lockar turister från stranden till butikerna.
– Både rean och vädret är avgörande faktorer för handelns tillväxt, säger Lena Larsson, vd för HUI.

Stora reaskyltar signalerar billiga kläder, smycken, möbler och elektronik. Sommarrean slutspurtar och det lockar in både turister och lokala shoppare som vill fynda.

På klädaffären Family House i Hagfors håller man en dag stängt för att kunna öppna för rea på tisdagen.

– Vi ser verkligen fram emot rean. Det är vår första eftersom det är bara är två månader sedan vi öppnade här. Vi har fått bra respons hittills så det är jätteroligt att kunna erbjuda en rea. Vi har haft mycket turister här, främst norskar och danskar, som alltid tycker det är kul att fynda. Men större delen av de som kommer på rean är nog från Hagfors med omnejd, säger butikschefen Wictoria Jansson.

Merköp under rean

CGC i Karlstad har städigt fyllt på sin rea sedan midsommar och slutspurtar lite längre fram i augusti.

– Rean har en stor betydelse för att locka in turister, och de handlar mycket. Framför allt skjortor, men även kavajer, jackor och pikétröjor är de bästa fynden här, säger Andreas Nilsson, säljare på herravdelningen.

Även på damavdelningen märker de av reans effekt.

– Bästa fynden är klänningar och lätta sommart-shirts. Vi säljer mycket till bröllop. Kunderna tycker det är perfekt att kunna köpa märkesklänningar till bra pris inför sommarens fester, säger säljarna Marielle Stenvall och Julia Svärd.

På många ställen är det halva reapriset.

– Vi har sålt bra både på rean och av höstnyheterna. Mycket klänningar och heminredning. Nu är det jättebilligt på många ställen och det lockar turister, här främst norskar och nederländare. Det åker med lite extra, säger Helen Halvardsson, säljare på Indiska.

Hur viktig är rean för turisthandeln?

– Den är absolut viktig. En svensk turist lägger en tredjedel av sin reskassa på shopping, medan utländska turister lägger hälften av sin reskassa på det. Turister har inte koll på vår rea, men skyltningen spär på och var man än åker så shoppar man som turist, säger Lena Larsson, vd för HUI, Handelns utredningsinstitut.

Hur ser sommarhandeln ut i år?

– Vi släpar en månad i statistiken så på torsdag får vi siffrorna för juni och slutrapporten kommer i september. Men jag kan säga att vädret har en stor inverkan på hur stor tillväxten blir i detaljhandeln. Förra sommarens kyliga väder gav otroligt bra tillväxt då många valde shoppingcenter i stället för bad. Men väldigt varmt väder, som nu, är också bra för handeln. När man vet att det kommer fler varma dagar lämnar man stranden för shopping emellanåt. Så handeln landar på höga nivåer även i år, men inte så mycket som förra året.

Stora reaskyltar signalerar billiga kläder, smycken, möbler och elektronik. Sommarrean slutspurtar och det lockar in både turister och lokala shoppare som vill fynda.

På klädaffären Family House i Hagfors håller man en dag stängt för att kunna öppna för rea på tisdagen.

– Vi ser verkligen fram emot rean. Det är vår första eftersom det är bara är två månader sedan vi öppnade här. Vi har fått bra respons hittills så det är jätteroligt att kunna erbjuda en rea. Vi har haft mycket turister här, främst norskar och danskar, som alltid tycker det är kul att fynda. Men större delen av de som kommer på rean är nog från Hagfors med omnejd, säger butikschefen Wictoria Jansson.

Merköp under rean

CGC i Karlstad har städigt fyllt på sin rea sedan midsommar och slutspurtar lite längre fram i augusti.

– Rean har en stor betydelse för att locka in turister, och de handlar mycket. Framför allt skjortor, men även kavajer, jackor och pikétröjor är de bästa fynden här, säger Andreas Nilsson, säljare på herravdelningen.

Även på damavdelningen märker de av reans effekt.

– Bästa fynden är klänningar och lätta sommart-shirts. Vi säljer mycket till bröllop. Kunderna tycker det är perfekt att kunna köpa märkesklänningar till bra pris inför sommarens fester, säger säljarna Marielle Stenvall och Julia Svärd.

På många ställen är det halva reapriset.

– Vi har sålt bra både på rean och av höstnyheterna. Mycket klänningar och heminredning. Nu är det jättebilligt på många ställen och det lockar turister, här främst norskar och nederländare. Det åker med lite extra, säger Helen Halvardsson, säljare på Indiska.

Hur viktig är rean för turisthandeln?

– Den är absolut viktig. En svensk turist lägger en tredjedel av sin reskassa på shopping, medan utländska turister lägger hälften av sin reskassa på det. Turister har inte koll på vår rea, men skyltningen spär på och var man än åker så shoppar man som turist, säger Lena Larsson, vd för HUI, Handelns utredningsinstitut.

Hur ser sommarhandeln ut i år?

– Vi släpar en månad i statistiken så på torsdag får vi siffrorna för juni och slutrapporten kommer i september. Men jag kan säga att vädret har en stor inverkan på hur stor tillväxten blir i detaljhandeln. Förra sommarens kyliga väder gav otroligt bra tillväxt då många valde shoppingcenter i stället för bad. Men väldigt varmt väder, som nu, är också bra för handeln. När man vet att det kommer fler varma dagar lämnar man stranden för shopping emellanåt. Så handeln landar på höga nivåer även i år, men inte så mycket som förra året.