2016-07-04 18:13

2016-07-04 18:13

Fri passage för viltet

KARLSTAD: Trafikverket bygger Värmlands första ekodukt på E18 vid Sörmon

Ombyggnaden av E18 vid Sörmon väntas stå klar före midsommar nästa år. Detta innebär att Värmland får sin första ekodukt som är en bro fylld med växtlighet över motorvägen där såväl vilt som motionärer ska kunna passera.

Ekodukten ska gå över E18 några kilometer väster om avfarten till Skutberget, där det i dag finns en grind till viltstängslet.

Täckt av växtlighet

– Vi ska bygga en ekodukt som är 55 meter lång och 15 meter bred. Den kommer att bli täckt av växtlighet bland annat med tall. I mitten ska det vara en gångstig som är 3 meter bred som ska knyta samman motionsspåren som finns på båda sidor av vägen, säger Lennart Hjärn som är byggplatsuppföljare vid Trafikverket.

Färre viltolyckor

Tanken med ekodukten är att kunna ge fri passage åt viltet för att därigenom minska olyckorna. Det finns ett tiotal ekodukter i Sverige.

– I andra länder i Europa är det vanligare med ekodukter. Men fler är på gång att byggas i Sverige, säger Lennart Hjärn.

Vilttrummor

Det är inte enbart genom en ekodukt som Trafikverket vill minska risken för att vilt förirrar sig ut på motorvägen. Även fyra vilttrummor planeras.

– De fyra vilttrummorna ska gå under E18 och kommer att placeras ut på olika platser vid Sörmon. Vilttrummorna ska vara 600 i diameter och är sandbeklädda tunnlar. De är till för att mindre djur som rävar och grävlingar ska kunna passera, säger han.

Även viltuthopp planeras.

– Om vilt ändå skulle komma ut på vägen så gör vi viltuthopp som kan beskrivas som en hylla i sten eller en mur. Med ett viltuthopp blir det lättare för poliser och eftersökare att få in till exempel en älg i skogen igen genom att driva den mot viltuthoppet, säger han.

Säkrare väg

Den ombyggda motorvägssträckan på E18 kommer att stå klar före midsommar 2017 tidigare än vad som först aviserats.

– Vi jobbar hårt för att den ska vara klar då och inte till hösten nästa år som vi först planerade för. När motorvägen är klar kommer den att vara en 21, 5 meter bred fyrfältsväg med separerade mitträcken och bli en säkrare väg, säger Lennart Hjärn.

Ekodukten beräknas kosta mellan 12- 15 miljoner kronor.

Ekodukten ska gå över E18 några kilometer väster om avfarten till Skutberget, där det i dag finns en grind till viltstängslet.

Täckt av växtlighet

– Vi ska bygga en ekodukt som är 55 meter lång och 15 meter bred. Den kommer att bli täckt av växtlighet bland annat med tall. I mitten ska det vara en gångstig som är 3 meter bred som ska knyta samman motionsspåren som finns på båda sidor av vägen, säger Lennart Hjärn som är byggplatsuppföljare vid Trafikverket.

Färre viltolyckor

Tanken med ekodukten är att kunna ge fri passage åt viltet för att därigenom minska olyckorna. Det finns ett tiotal ekodukter i Sverige.

– I andra länder i Europa är det vanligare med ekodukter. Men fler är på gång att byggas i Sverige, säger Lennart Hjärn.

Vilttrummor

Det är inte enbart genom en ekodukt som Trafikverket vill minska risken för att vilt förirrar sig ut på motorvägen. Även fyra vilttrummor planeras.

– De fyra vilttrummorna ska gå under E18 och kommer att placeras ut på olika platser vid Sörmon. Vilttrummorna ska vara 600 i diameter och är sandbeklädda tunnlar. De är till för att mindre djur som rävar och grävlingar ska kunna passera, säger han.

Även viltuthopp planeras.

– Om vilt ändå skulle komma ut på vägen så gör vi viltuthopp som kan beskrivas som en hylla i sten eller en mur. Med ett viltuthopp blir det lättare för poliser och eftersökare att få in till exempel en älg i skogen igen genom att driva den mot viltuthoppet, säger han.

Säkrare väg

Den ombyggda motorvägssträckan på E18 kommer att stå klar före midsommar 2017 tidigare än vad som först aviserats.

– Vi jobbar hårt för att den ska vara klar då och inte till hösten nästa år som vi först planerade för. När motorvägen är klar kommer den att vara en 21, 5 meter bred fyrfältsväg med separerade mitträcken och bli en säkrare väg, säger Lennart Hjärn.

Ekodukten beräknas kosta mellan 12- 15 miljoner kronor.