2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Vad är väl en bal på åkern...

JORDBRUK: Via jobbet stöder bönder forskningen

I fjol tog den rosa plasten slut. I år kompletteras sträckfilmsplasten med en blå variant. Det är böndernas sätt att stötta cancerforskningen.

Vanligtvis fylls åkrarna med stora vita bumlingar fyllda med slaget gräs. Men sedan i fjol finns det också rosa, och från i år också blå, balar på fälten.

För de flesta är färgerna bekanta om man nämner dem ihop med välgörenhet. Det handlar naturligtvis om prostatacancerförbundet och bröstcancerföreningarnas riksorganisation.

Idén till att plasta in balar i rosa sträckfilm kommer ursprungligen från Nya Zeeland där många av lantbrukarna är kvinnor. Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror på Lantmännen, förklara hur hamnade i Sverige.

– Vår leverantör av sträckplast frågade om vi tyckte det var spännande och något vi ville vara med på och vi sa ja direkt. Det var att göra någonting då många känner någon som är drabbad.

Och det blev ett stort engagemang direkt. Den rosa plasten tog slut, samtidigt fick man många mejl och samtal från bönder som undrade om det inte gick att göra likadant med blå plast.

– Det är inte bara att ta fram en färg, utan den måste fungera för att konservera gräset också.

Nära slutsålt

Efter några tester kunde man slutligen ge klartecken från leverantören även till även blå plast.

Förutom den färgade plasten säljer också ett systerföretag till Lantmännen blå och rosa traktorer. Under fjolåret samla initiativet in runt 400 000 kronor som gick till cancerforskningen. Torbjörn Wahlström tror att försäljningen av plasten kan ge uppåt 300 000 kronor till forskning.

Vad har ni fått för respons från kunderna?

– Det har varit ett stort engagemang från lantbruket, så därför är det kul att göra det igen.

Under fjolåret sålde den rosa plasten slut tidigt, och i nuläget finns bara ett mindre antal blå rullar kvar.

Kommer ni trycka upp fler rullar nästa år?

– Vi får ta ställning till det i höst, men vi vill fortsätta för det här är så positivt, säger Torbjörn Wahlström.

De flesta säger ja

På en åker i Ölme åker Magnus Mårgård runt i en traktor och lämnar blå balar efter sig. Han är själv bonde på Hultsbergs gård, men hjälper även andra lantbrukare med att plasta in slaget gräs.

– Plasten blir lite dyrare, men det är det värt. För det går till en bra sak som hjälper alla i hela landet.

Vad blir det för skillnad i pris för er när ni köper plasten?

– Det är ingen jätteskillnad, det blir fem kronor mer per rulle för oss.

Därtill lägger Lantmännen fem kronor och tillverkaren Trioplast lägger lika mycket till insamlingen berättar Magnus Mårgård.

– Om alla drar sitt strå till stacken blir det en del pengar.

När han arbetar åt andra frågar han bönderna om de vill stödja eller inte.

– De allra flesta säger ja och skillnaden blir ett par kronor per bal för bonden.

Att de flesta är positiva tror Magnus Mårgård beror på att det går till en god sak, samtidigt som det är enkelt.

– Att stödja via jobbet blir enklare än att sätta in pengar på en fond, så känner jag i alla fall.

Ska du själv ha färgade balar i år?

– Ja, jag fick tag i lite blå plast.

Vanligtvis fylls åkrarna med stora vita bumlingar fyllda med slaget gräs. Men sedan i fjol finns det också rosa, och från i år också blå, balar på fälten.

För de flesta är färgerna bekanta om man nämner dem ihop med välgörenhet. Det handlar naturligtvis om prostatacancerförbundet och bröstcancerföreningarnas riksorganisation.

Idén till att plasta in balar i rosa sträckfilm kommer ursprungligen från Nya Zeeland där många av lantbrukarna är kvinnor. Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror på Lantmännen, förklara hur hamnade i Sverige.

– Vår leverantör av sträckplast frågade om vi tyckte det var spännande och något vi ville vara med på och vi sa ja direkt. Det var att göra någonting då många känner någon som är drabbad.

Och det blev ett stort engagemang direkt. Den rosa plasten tog slut, samtidigt fick man många mejl och samtal från bönder som undrade om det inte gick att göra likadant med blå plast.

– Det är inte bara att ta fram en färg, utan den måste fungera för att konservera gräset också.

Nära slutsålt

Efter några tester kunde man slutligen ge klartecken från leverantören även till även blå plast.

Förutom den färgade plasten säljer också ett systerföretag till Lantmännen blå och rosa traktorer. Under fjolåret samla initiativet in runt 400 000 kronor som gick till cancerforskningen. Torbjörn Wahlström tror att försäljningen av plasten kan ge uppåt 300 000 kronor till forskning.

Vad har ni fått för respons från kunderna?

– Det har varit ett stort engagemang från lantbruket, så därför är det kul att göra det igen.

Under fjolåret sålde den rosa plasten slut tidigt, och i nuläget finns bara ett mindre antal blå rullar kvar.

Kommer ni trycka upp fler rullar nästa år?

– Vi får ta ställning till det i höst, men vi vill fortsätta för det här är så positivt, säger Torbjörn Wahlström.

De flesta säger ja

På en åker i Ölme åker Magnus Mårgård runt i en traktor och lämnar blå balar efter sig. Han är själv bonde på Hultsbergs gård, men hjälper även andra lantbrukare med att plasta in slaget gräs.

– Plasten blir lite dyrare, men det är det värt. För det går till en bra sak som hjälper alla i hela landet.

Vad blir det för skillnad i pris för er när ni köper plasten?

– Det är ingen jätteskillnad, det blir fem kronor mer per rulle för oss.

Därtill lägger Lantmännen fem kronor och tillverkaren Trioplast lägger lika mycket till insamlingen berättar Magnus Mårgård.

– Om alla drar sitt strå till stacken blir det en del pengar.

När han arbetar åt andra frågar han bönderna om de vill stödja eller inte.

– De allra flesta säger ja och skillnaden blir ett par kronor per bal för bonden.

Att de flesta är positiva tror Magnus Mårgård beror på att det går till en god sak, samtidigt som det är enkelt.

– Att stödja via jobbet blir enklare än att sätta in pengar på en fond, så känner jag i alla fall.

Ska du själv ha färgade balar i år?

– Ja, jag fick tag i lite blå plast.