2016-06-16 18:30

2016-07-13 09:51

Våg av klagomål mot telefonförsäljare

KARLSTAD: Bedragare sade sig samarbeta med Ica och Konsum

Vilket väljer du? Fri el för ett år eller 10 000 kronor.
Christa Lindblad är en av flera som råkat ut för en annan typ telefonbedragare som varit aktiva senaste tiden.

– Det har varit ett ökat antal ärenden den sista tiden, säger Jennie Rönnbäck konsumentvägledare i Karlstads kommun.

Ett tiotal ärenden har kommit in till konsumentvägledningen som handlar om företaget LV Hälsokosts metoder.

– Det verkar som de riktar in sig mot äldre. Antagligen finns det ett stort mörkertal. Det är många som betalar. Man är rädd för kronofogden och känner sig dum för att man blivit lurade, säger Jennie Rönnbäck.

Piller på posten

En ask med vitaminpiller och en faktura på 59 kronor blev resultatet av samtalet där Christa Lindblad, 71 år på Hammarö, inte sagt ja till något som helst.

Mannen som ringde för visste både namn och personnummer och meddelade att som kund hos Ica och Konsum var hon utvald att delta i en tävling där hon skulle välja mellan fri el för ett helt år eller att få 10 000 kronor i handen.

– Jag tyckte att det var konstigt att han pratade så dålig svenska och blandade med dålig engelska. Men eftersom han visste så mycket om mig fortsatte jag lyssna, säger Christa.

Falskt samarbete

Mannen som det visade sig ringde från ett Malmöföretag som heter LV Hälsokost, påstod att de samarbetade med Ica och Konsum med den här tävlingen. Företaget finns sedan mitten på maj på Konsumentverkets varningslista. Fler än 200 anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket och Hallå konsument. De allra flesta nu i vår. Flera anmälare uppger sig ha fått provpaket på multivitaminer trots att de sagt nej till erbjudandet.

Christa Lindblad fattade misstankar nästan direkt efteråt. På Ica Maxi förnekade de all kännedom om någon tävling.

Då gjorde hon en polisanmälan.

– Jag försökte ringa företaget men de svarade aldrig.

”Bara början”

Efter en vecka kom vitaminpiller och en faktura.

– Det var ju inga pengar men jag förstod att det bara var en början, säger Christa Lindblad.

Hon vände sig till kommunens konsumentrådgivning och fick hjälp med att bestrida fakturan och att skicka tillbaka vitaminerna.

– Det har tagit mycket tid att hålla på med det här, säger Christa Lindblad.

Vad gör du nästa gång det ringer en försäljare?

– Då ber jag dem dra åt helsike.

Enligt Jennie Rönnbäck går anmälningar mot mindre seriösa telefonförsäljare i vågor.

– I första hand handlar det om hälsokost nu, säger hon.

– Det har varit ett ökat antal ärenden den sista tiden, säger Jennie Rönnbäck konsumentvägledare i Karlstads kommun.

Ett tiotal ärenden har kommit in till konsumentvägledningen som handlar om företaget LV Hälsokosts metoder.

– Det verkar som de riktar in sig mot äldre. Antagligen finns det ett stort mörkertal. Det är många som betalar. Man är rädd för kronofogden och känner sig dum för att man blivit lurade, säger Jennie Rönnbäck.

Piller på posten

En ask med vitaminpiller och en faktura på 59 kronor blev resultatet av samtalet där Christa Lindblad, 71 år på Hammarö, inte sagt ja till något som helst.

Mannen som ringde för visste både namn och personnummer och meddelade att som kund hos Ica och Konsum var hon utvald att delta i en tävling där hon skulle välja mellan fri el för ett helt år eller att få 10 000 kronor i handen.

– Jag tyckte att det var konstigt att han pratade så dålig svenska och blandade med dålig engelska. Men eftersom han visste så mycket om mig fortsatte jag lyssna, säger Christa.

Falskt samarbete

Mannen som det visade sig ringde från ett Malmöföretag som heter LV Hälsokost, påstod att de samarbetade med Ica och Konsum med den här tävlingen. Företaget finns sedan mitten på maj på Konsumentverkets varningslista. Fler än 200 anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket och Hallå konsument. De allra flesta nu i vår. Flera anmälare uppger sig ha fått provpaket på multivitaminer trots att de sagt nej till erbjudandet.

Christa Lindblad fattade misstankar nästan direkt efteråt. På Ica Maxi förnekade de all kännedom om någon tävling.

Då gjorde hon en polisanmälan.

– Jag försökte ringa företaget men de svarade aldrig.

”Bara början”

Efter en vecka kom vitaminpiller och en faktura.

– Det var ju inga pengar men jag förstod att det bara var en början, säger Christa Lindblad.

Hon vände sig till kommunens konsumentrådgivning och fick hjälp med att bestrida fakturan och att skicka tillbaka vitaminerna.

– Det har tagit mycket tid att hålla på med det här, säger Christa Lindblad.

Vad gör du nästa gång det ringer en försäljare?

– Då ber jag dem dra åt helsike.

Enligt Jennie Rönnbäck går anmälningar mot mindre seriösa telefonförsäljare i vågor.

– I första hand handlar det om hälsokost nu, säger hon.

Vad kan man göra?

Lägg på luren

Säg inte ja till någonting

Har man fått en faktura måste man agera, skriv ”bestrides” på den och skicka tillbaka

Be att få en returfraktsedel för att skicka tillbaka varor

Spara kopior på konversationen med företaget

Kontakta konsumentvägledningen om det inte räcker med att bestrida

Källa: Jennie Rönnbäck, Karlstads kommun