2016-06-10 12:46

2016-06-13 21:45

"Vi kommer få bättre förutsättningar att klara brott"

VÄRMLAND: Polisens kontaktcenter invigt i Karlstad

Nu kommer du till en värmlänning när du vill anmäla ett brott.
– Det blir en bättre närkontakt med operatören, säger Leif Svensson, chef för PKC Bergslagen.

Polisens kontaktcenter, PKC, har tidigare funnits i sex av sju polisregioner. Men i polisregionen Bergslagen, där Värmland, Dalarna och Örebro ingår, har varit utan. Fram tills nu, då polisen inrättar kontaktcenter i Karlstad och Falun.

– Vi har valt den spridningen för att inte allt ska landa i Örebro, säger Stefan Hall, chef för den operativa enheten i regionen.

Han beskriver PKC som medborgarens väg in till polisen. Dit man ringer för att anmäla, lämna tips eller få upplysningar. Nästa sommar, i juni 2017, är det tänkt att alla anställningar ska vara klara och alla nya operatörer vara i tjänst.

– Fram tills dess arbetar vi med region väst som är med och stöttar.

Fånga upp trender

Men redan efter den här sommaren kommer det att införas regionala köer. Vilket innebär att samtal från Värmland kommer till PKC i Karlstad, och inte till till exempel Luleå.

– Nu kommer vi närmare medborgarna. Det blir bättre, för de som jobbar här kan göra en bättre bedömning och vi kan lättare och snabbare avgöra och utreda, säger Stefan Hall.

– Och på det här sättet kan vi fånga upp trender på ett annat sätt än i dag, säger Leif Svensson, chef för PKC Bergslagen

Varje operatör kommer ha kontakt med en förundersökningsledare som hjälper till att göra en bedömning och driver operatören att ställa frågor och ta uppgifter.

– Vi tror att det kommer släppa pressen på utredningspersonalen, säger Leif Svensson

Carina Hertzberg, kanslichef, håller med.

– Nu kan vi istället göra insatser vid seriebrott, som inbrottsvågen vi har nu, och vi kommer få bättre förutsättningar att klara brott.

Fler ska utbildas

En av dem som sökt en operatörstjänst är Marie Glad. Hon har bland annat kundtjänstarbete i bagaget.

Varför sökte du det här jobbet?

– Jag har länge velat ta mig till polisens verksamhet och jag vill hjälpa medborgarna, säger hon.

Hon och hennes nya kollegor har sedan i påskas fått utbildning, både teoretisk och praktisk.

– Vi har fått väldigt bra stöd och hjälp.

Tror du att det kommer flyta på?

– Ja, det är känslan. Vi har blivit en bra grupp som fungerar och jobbar tillsammans. Och jag tror att de regionala köerna kommer bli bra.

De som arbetar som operatörer har alla olika bakgrunder, vilket Leif Svensson ser som positivt.

– Det är jättebra, de har olika ingångar. Det som förenar dem är att de kan prata bra, säger han och skrattar.

I höst ska ytterligare tio operatörer utbildas för arbete i Karlstad, och fler till PKC i Falun.

– Vi ser gärna att de har en annan etnisk bakgrund och kan olika språk, säger Leif Svensson.

Polisens kontaktcenter, PKC, har tidigare funnits i sex av sju polisregioner. Men i polisregionen Bergslagen, där Värmland, Dalarna och Örebro ingår, har varit utan. Fram tills nu, då polisen inrättar kontaktcenter i Karlstad och Falun.

– Vi har valt den spridningen för att inte allt ska landa i Örebro, säger Stefan Hall, chef för den operativa enheten i regionen.

Han beskriver PKC som medborgarens väg in till polisen. Dit man ringer för att anmäla, lämna tips eller få upplysningar. Nästa sommar, i juni 2017, är det tänkt att alla anställningar ska vara klara och alla nya operatörer vara i tjänst.

– Fram tills dess arbetar vi med region väst som är med och stöttar.

Fånga upp trender

Men redan efter den här sommaren kommer det att införas regionala köer. Vilket innebär att samtal från Värmland kommer till PKC i Karlstad, och inte till till exempel Luleå.

– Nu kommer vi närmare medborgarna. Det blir bättre, för de som jobbar här kan göra en bättre bedömning och vi kan lättare och snabbare avgöra och utreda, säger Stefan Hall.

– Och på det här sättet kan vi fånga upp trender på ett annat sätt än i dag, säger Leif Svensson, chef för PKC Bergslagen

Varje operatör kommer ha kontakt med en förundersökningsledare som hjälper till att göra en bedömning och driver operatören att ställa frågor och ta uppgifter.

– Vi tror att det kommer släppa pressen på utredningspersonalen, säger Leif Svensson

Carina Hertzberg, kanslichef, håller med.

– Nu kan vi istället göra insatser vid seriebrott, som inbrottsvågen vi har nu, och vi kommer få bättre förutsättningar att klara brott.

Fler ska utbildas

En av dem som sökt en operatörstjänst är Marie Glad. Hon har bland annat kundtjänstarbete i bagaget.

Varför sökte du det här jobbet?

– Jag har länge velat ta mig till polisens verksamhet och jag vill hjälpa medborgarna, säger hon.

Hon och hennes nya kollegor har sedan i påskas fått utbildning, både teoretisk och praktisk.

– Vi har fått väldigt bra stöd och hjälp.

Tror du att det kommer flyta på?

– Ja, det är känslan. Vi har blivit en bra grupp som fungerar och jobbar tillsammans. Och jag tror att de regionala köerna kommer bli bra.

De som arbetar som operatörer har alla olika bakgrunder, vilket Leif Svensson ser som positivt.

– Det är jättebra, de har olika ingångar. Det som förenar dem är att de kan prata bra, säger han och skrattar.

I höst ska ytterligare tio operatörer utbildas för arbete i Karlstad, och fler till PKC i Falun.

– Vi ser gärna att de har en annan etnisk bakgrund och kan olika språk, säger Leif Svensson.