2016-06-02 06:00

2016-06-02 06:56

16.46 ingen bra tid för tåg

FRYKSDALSBANAN: Ett känt problem för operatören

Ibland går tågen, ibland inte.
Stefan Wickberg vet aldrig när han lämnar jobbet om han kommer hem i tid.
Och enligt operatören Tågkompaniet är problemet med tågen känt.

Stefan Wickberg bor i Västra Ämtervik men jobbar i Karlstad. Tåget han brukar åka med hem på Fryksdalsbanan ska avgå 16.46 från Karlstads station. Men det händer ofta att så inte är fallet.

– Ibland får vi information om att tåget är inställt en timme innan avgång, men då är jag redan på väg från jobbet, säger han.

Det kan handla om allt från tekniska problem till väderorsaker. Oftast är det material som inte fungerar säger Stefan Wickberg.

– Och det borde man kunna veta ett par timmar innan avgång i alla fall.

Passagerarna blir då hänvisade till tåget som går 17.26.

– Det gör att jag får varje arbetsdag förlängd med 40 minuter.

Ersättningsbuss

Tågen som trafikerar Fryksdalsbanan är dieseltåg, så kallade Itinotåg. Jan Andersson, affärschef i Värmland för Tågkompaniet, säger att man har problem med fordonsparken på Fryksdalsbanan.

– Det är ett känt problem och vi har brottats med de här frågorna länge. Vi har fem tåg, och i dag (onsdag) fungerade tre.

Så här säger han om 16.46-avgången:

– Det är den vi brukar ställa in när vi inte har fordon och det är den avgången som gör minst skada. Och då finns två möjligheter, hänvisa till nästa avgång eller erbjuda ersättningsbuss.

Bussarna tar resenärerna till Sunne, Kil och Torsby, vilket inte hjälper Stefan Wickberg.

– För oss som ska av på mellanstationer går det inga bussar, vi får vänta på nästkommande tåg.

Jan Andersson säger att man kan sätta in minibussar eller taxi för dem som måste vidare från centralorten.

Bilpool

Här om dagen blev förseningen extrem, då kom Stefan Wickberg hem till bostaden vid 20-tiden. Hade tågen gått enligt tabell hade han varit hemma två och en halv timme tidigare.

– Tåget blev inställt och vi hänvisades till 17.26-tåget. Det togs ur trafik när det kom till Karlstad, då var det 36 grader i kupén. Vi fick då åka med 17.59-tåget som tidigarelades, men det havererade strax före Kil.

När tåget väl kom in till perrongen lyckades Stefan Wickberg åka med en privatperson hem. Nu har han och andra passagerare börjat diskutera möjligheten till bilpool.

– Ja, samåkning är något vi funderar på att organisera för det går inte att hålla på såhär. Ofta är det något man ska vara på vid sextiden eller så får man gäster. Allt sånt kraschar. För egen del kommer jag åka klart periodkortet och sen tar jag bil fram till semestern. Därefter får jag se hur det blir.

Hur är stämningen på stationen när det blir förseningar?

– Det är ömsom frustration, ömsom galghumor. Ibland blir man arg, säger Stefan Wickberg.

Hur ska Tågkompaniet säkerställa att resenärerna kan lita på att tåget går och att de kommer hem som tabellen säger?

– En mycket bra fråga. Det bästa vore om vi fick el på Fryksdalsbanan, men vi jobbar på att få tågen bättre och kunna säkerställa problemen.

Den här veckans inställda och försenade tåg beror på att det har varit extremt vädermässigt sett säger Jan Andersson.

– Den här veckan har varit väldigt varmt, och då kan det vara en säkerhetsrisk att köra om inte ventilationen fungerar.

– Men vi gör allt vi kan för att köra tågen, för vi vill inte köra buss.

Stefan Wickberg vill framhålla att han tycker synd om tågets personal när det blir förseningar.

– Konduktörerna får många gånger ta emot sånt de inte förtjänar, de och övrig personal är roliga att ha att göra med dem även när inget fungerar, säger han och skrattar.

Stefan Wickberg bor i Västra Ämtervik men jobbar i Karlstad. Tåget han brukar åka med hem på Fryksdalsbanan ska avgå 16.46 från Karlstads station. Men det händer ofta att så inte är fallet.

– Ibland får vi information om att tåget är inställt en timme innan avgång, men då är jag redan på väg från jobbet, säger han.

Det kan handla om allt från tekniska problem till väderorsaker. Oftast är det material som inte fungerar säger Stefan Wickberg.

– Och det borde man kunna veta ett par timmar innan avgång i alla fall.

Passagerarna blir då hänvisade till tåget som går 17.26.

– Det gör att jag får varje arbetsdag förlängd med 40 minuter.

Ersättningsbuss

Tågen som trafikerar Fryksdalsbanan är dieseltåg, så kallade Itinotåg. Jan Andersson, affärschef i Värmland för Tågkompaniet, säger att man har problem med fordonsparken på Fryksdalsbanan.

– Det är ett känt problem och vi har brottats med de här frågorna länge. Vi har fem tåg, och i dag (onsdag) fungerade tre.

Så här säger han om 16.46-avgången:

– Det är den vi brukar ställa in när vi inte har fordon och det är den avgången som gör minst skada. Och då finns två möjligheter, hänvisa till nästa avgång eller erbjuda ersättningsbuss.

Bussarna tar resenärerna till Sunne, Kil och Torsby, vilket inte hjälper Stefan Wickberg.

– För oss som ska av på mellanstationer går det inga bussar, vi får vänta på nästkommande tåg.

Jan Andersson säger att man kan sätta in minibussar eller taxi för dem som måste vidare från centralorten.

Bilpool

Här om dagen blev förseningen extrem, då kom Stefan Wickberg hem till bostaden vid 20-tiden. Hade tågen gått enligt tabell hade han varit hemma två och en halv timme tidigare.

– Tåget blev inställt och vi hänvisades till 17.26-tåget. Det togs ur trafik när det kom till Karlstad, då var det 36 grader i kupén. Vi fick då åka med 17.59-tåget som tidigarelades, men det havererade strax före Kil.

När tåget väl kom in till perrongen lyckades Stefan Wickberg åka med en privatperson hem. Nu har han och andra passagerare börjat diskutera möjligheten till bilpool.

– Ja, samåkning är något vi funderar på att organisera för det går inte att hålla på såhär. Ofta är det något man ska vara på vid sextiden eller så får man gäster. Allt sånt kraschar. För egen del kommer jag åka klart periodkortet och sen tar jag bil fram till semestern. Därefter får jag se hur det blir.

Hur är stämningen på stationen när det blir förseningar?

– Det är ömsom frustration, ömsom galghumor. Ibland blir man arg, säger Stefan Wickberg.

Hur ska Tågkompaniet säkerställa att resenärerna kan lita på att tåget går och att de kommer hem som tabellen säger?

– En mycket bra fråga. Det bästa vore om vi fick el på Fryksdalsbanan, men vi jobbar på att få tågen bättre och kunna säkerställa problemen.

Den här veckans inställda och försenade tåg beror på att det har varit extremt vädermässigt sett säger Jan Andersson.

– Den här veckan har varit väldigt varmt, och då kan det vara en säkerhetsrisk att köra om inte ventilationen fungerar.

– Men vi gör allt vi kan för att köra tågen, för vi vill inte köra buss.

Stefan Wickberg vill framhålla att han tycker synd om tågets personal när det blir förseningar.

– Konduktörerna får många gånger ta emot sånt de inte förtjänar, de och övrig personal är roliga att ha att göra med dem även när inget fungerar, säger han och skrattar.

Itinotåg

Itino är en dieseldriven motorvagn som byggs av Bombardier i Tyskland.

Maxhastighet är 140 km/h.

Tågen har 2 stycken V12 dieselmotorer från MAN. De baseras på lastbilsmotorer, men har större cylindervolym.

Motorvagnstypen fick en dålig start i Sverige, då det visade sig att bromsarna inte klarade av snö. Vilket också har gjort att tågen vintertid stått stilla även i Värmland.

I Sverige används tågen för också av bland annat Krösatågen, Kustpilen och Västtågen.

Källa: Wikipedia