2016-05-25 06:00

2016-05-25 06:00

Från Gösta Miller till grafiskt centrum

SUNNE: Miller Graphics hänger med i utvecklingen

Vi känner väl till digitaliseringens villkor och vi kommer även framöver att vara en del av värdekedjan i att utveckla förpackningar och varumärken samt ge service och utveckla tjänster åt tryckerierna, säger Mikael Eriksson, vd i Miller Graphics, Sunne.
– Vår styrka är den internationella grupp, Miller Graphics Group, som vi tillhör. Där jobbar vi samlat med affärssystemet Millnet, som i dag och i framtiden ger oss fördelar

Det är säkert många i Värmland som inte känner till vilken internationell grupp Miller Graphics i Sunne tillhör. Miller Graphics Group har 16 enheter i elva länder. Senast har verksamheten också fått fotfäste på nordafrikanska marknader, Marocko och Algeriet. Man kan säga att Miller Graphics är den förberedande instansen innan produktionen i tryckerierna sätter i gång.

– Jag skulle tro att folket i Sunne och stora delar av Värmland känner till vår verksamhet ganska väl, men de vet nog inte hur stor koncernen är rent internationellt sett.

Fördelar

I Värmland är det bara Uddeholm och Billerud Korsnäs och möjligen Valmet som har samma internationella status som Miller Graphics Group, ägd av Ahlmarks-koncernen, med säte i Karlstad. Det var 1984 Ahlmarks förvärvade Millers i Sunne som sedan haft en stark internationell utveckling.

– Vi ägs av länets största familjeägda bolag, vilket på många sätt ger oss fördelar, säger Mikael Eriksson.

Det är lite hemlighetsfullt att komma till Miller Graphics i Sunne, som betjänar marknaderna i Sverige, Norge och Danmark. Det är fotoförbud i stora delar av fabriken.

– Detta beror på att våra kunder inte får störas av att delar av deras projekt kommer ut till konkurrenter. Det skulle vara förödande för vår verksamhet, säger Magnus Gustavsson, produktionschef vid Miller Graphics.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan Gösta Miller 1932 började tillverka stämplar i en fabrik i Sunne. I dag kan man säga att Miller Graphics är juvelen i det grafiska centrum som finns i Sunne. Verksamheten i Sunne sysselsätter 55 personer och omsätter 80 miljoner kronor. Miller Graphics Group har 450 anställda och omsätter 50 miljoner euro.

Naturlig rekryteringsväg

Nästan hälften av de anställda i Sunne är kvinnor.

– För vår del är den naturliga rekryteringsvägen Broby Grafiska. Jag skulle tro att hälften av våra anställda kommit den vägen.

Flexotryck, djuptryck eller digitalt tryck, vad händer?

– Vi kommer att finnas med oavsett vilken form av produktion vi talar om, säger Mikael Eriksson

Gruppens gemensamma plattform, affärssystemet Millnet, är en stor framgång.

– Vi är också stolta över att reklamationerna på senare år minskat med nära 70 procent.

Varje år anordnar Miller Graphics Group, Flexoforum i Sunne.

Det är säkert många i Värmland som inte känner till vilken internationell grupp Miller Graphics i Sunne tillhör. Miller Graphics Group har 16 enheter i elva länder. Senast har verksamheten också fått fotfäste på nordafrikanska marknader, Marocko och Algeriet. Man kan säga att Miller Graphics är den förberedande instansen innan produktionen i tryckerierna sätter i gång.

– Jag skulle tro att folket i Sunne och stora delar av Värmland känner till vår verksamhet ganska väl, men de vet nog inte hur stor koncernen är rent internationellt sett.

Fördelar

I Värmland är det bara Uddeholm och Billerud Korsnäs och möjligen Valmet som har samma internationella status som Miller Graphics Group, ägd av Ahlmarks-koncernen, med säte i Karlstad. Det var 1984 Ahlmarks förvärvade Millers i Sunne som sedan haft en stark internationell utveckling.

– Vi ägs av länets största familjeägda bolag, vilket på många sätt ger oss fördelar, säger Mikael Eriksson.

Det är lite hemlighetsfullt att komma till Miller Graphics i Sunne, som betjänar marknaderna i Sverige, Norge och Danmark. Det är fotoförbud i stora delar av fabriken.

– Detta beror på att våra kunder inte får störas av att delar av deras projekt kommer ut till konkurrenter. Det skulle vara förödande för vår verksamhet, säger Magnus Gustavsson, produktionschef vid Miller Graphics.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan Gösta Miller 1932 började tillverka stämplar i en fabrik i Sunne. I dag kan man säga att Miller Graphics är juvelen i det grafiska centrum som finns i Sunne. Verksamheten i Sunne sysselsätter 55 personer och omsätter 80 miljoner kronor. Miller Graphics Group har 450 anställda och omsätter 50 miljoner euro.

Naturlig rekryteringsväg

Nästan hälften av de anställda i Sunne är kvinnor.

– För vår del är den naturliga rekryteringsvägen Broby Grafiska. Jag skulle tro att hälften av våra anställda kommit den vägen.

Flexotryck, djuptryck eller digitalt tryck, vad händer?

– Vi kommer att finnas med oavsett vilken form av produktion vi talar om, säger Mikael Eriksson

Gruppens gemensamma plattform, affärssystemet Millnet, är en stor framgång.

– Vi är också stolta över att reklamationerna på senare år minskat med nära 70 procent.

Varje år anordnar Miller Graphics Group, Flexoforum i Sunne.