2016-05-23 06:00

2016-05-23 06:00

"Var mer som ett barn – tryck, kläm och känn"

MOLKOM

Tänk igenom bilköpet ordentligt. Det tycker bilhandlaren Anna Alfredsson i Molkom.
– Det handlar om en jättestor affär.

Vem ska ha bilen? Vad ska den användas till? Ska det vara kombi? Ska det köras med släp? Det är frågor som många inte har svar på när de kommer till en bilhandlare.

– Det gäller att ta reda på så mycket som möjligt, och det gäller såväl säljare som köpare, menar Anna Alfredsson som driver företaget Annas bilar.

Är kunderna som kommer till dig noggranna och pålästa om vad som gäller?

– Nej, jag tycker inte det, säger Anna Alfredsson och ger som exempel att hon brukar gå igenom bilen med köparen, för att visa var det finns exempelvis rostfläckar.

– Då kan konsumenten tycka att jag påvisar för mycket, men jag tycker att det är viktigt. Jag brukar tänka på vad jag själv hade velat veta när jag köpte min första bil.

Fixar problemen

Därför rekommenderar hon en grundlig provkörning och en ordentlig genomgång av den bil man tänkt köpa.

– Bli mer som ett barn – tryck, kläm och känn, säger Anna Alfredsson.

Annas bilar är i kontakt med konsumentrådgivarna då och då.

– Det är för att få veta vilka rättigheter och skyldigheter som finns så att det går rätt till väga.

Har ni varit inblandade i några tvister?

– Det händer, det är några om året. Oftast handlar det om smågrejer, som trasiga lampor, säger Anna och berättar att bilarna oftast är nybesiktigade när de säljs, men att det ändå lämnas en öppning vid köp.

– Skulle det dyka upp något vid en kontroll så är det bara att kunden hör av sig så åtgärdar vi det. De får gärna komma till oss även om problemet ligger utanför garantin, då försöker vi hitta en lösning på problemet.

Skriver på kvitto

Enligt Hallå konsument ska bilen, om den kostar mer än 30 000 kronor, ha en varudeklaration som innehålla information om bilens kondition.

Anna Alfredsson säger att hon kör en annan variant.

– Det är inte så många som frågar efter det. Men vi skriver ned på kvittot det som är en osäker funktion eller fel med bilen, så det blir ändå som en varudeklaration.

Alla bilar som inte har en varudeklaration ska betraktas som att de är i normalskick i förhållande till mil och ålder, samt att det återigen ska tas hänsyn till bilens pris och vad man då kan förvänta sig av en bil.

Vem ska ha bilen? Vad ska den användas till? Ska det vara kombi? Ska det köras med släp? Det är frågor som många inte har svar på när de kommer till en bilhandlare.

– Det gäller att ta reda på så mycket som möjligt, och det gäller såväl säljare som köpare, menar Anna Alfredsson som driver företaget Annas bilar.

Är kunderna som kommer till dig noggranna och pålästa om vad som gäller?

– Nej, jag tycker inte det, säger Anna Alfredsson och ger som exempel att hon brukar gå igenom bilen med köparen, för att visa var det finns exempelvis rostfläckar.

– Då kan konsumenten tycka att jag påvisar för mycket, men jag tycker att det är viktigt. Jag brukar tänka på vad jag själv hade velat veta när jag köpte min första bil.

Fixar problemen

Därför rekommenderar hon en grundlig provkörning och en ordentlig genomgång av den bil man tänkt köpa.

– Bli mer som ett barn – tryck, kläm och känn, säger Anna Alfredsson.

Annas bilar är i kontakt med konsumentrådgivarna då och då.

– Det är för att få veta vilka rättigheter och skyldigheter som finns så att det går rätt till väga.

Har ni varit inblandade i några tvister?

– Det händer, det är några om året. Oftast handlar det om smågrejer, som trasiga lampor, säger Anna och berättar att bilarna oftast är nybesiktigade när de säljs, men att det ändå lämnas en öppning vid köp.

– Skulle det dyka upp något vid en kontroll så är det bara att kunden hör av sig så åtgärdar vi det. De får gärna komma till oss även om problemet ligger utanför garantin, då försöker vi hitta en lösning på problemet.

Skriver på kvitto

Enligt Hallå konsument ska bilen, om den kostar mer än 30 000 kronor, ha en varudeklaration som innehålla information om bilens kondition.

Anna Alfredsson säger att hon kör en annan variant.

– Det är inte så många som frågar efter det. Men vi skriver ned på kvittot det som är en osäker funktion eller fel med bilen, så det blir ändå som en varudeklaration.

Alla bilar som inte har en varudeklaration ska betraktas som att de är i normalskick i förhållande till mil och ålder, samt att det återigen ska tas hänsyn till bilens pris och vad man då kan förvänta sig av en bil.

Fem råd

1. Bilen ska kännas bra, det ska till exempel inte finnas några missljud när man kör.

2. Kolla servicehistoriken.

3. Kolla kamremmen. När byttes den? Måste den bytas inom kort?

4. Var inte rädd, testa alla knappar!

5. Provkör en längre sträcka.

Källa: