2016-05-19 14:10

2016-05-19 14:10

Kunderna byter hemtjänstleverantör

KARLSTAD: Efter kommunens uppsägning av Agaten

Alla kunder hos hemtjänstföretaget Agaten i Karlstad byter nu leverantör. Det efter de stora brister som upptäcktes i vintras.

Det var i december ifjol som Karlstads kommun genom en tillsyn upptäckte att hemtjänstföretaget Agaten hade stora brister i sitt utförande i Kronoparken. Bristerna bedömdes såpass stora att kommunen omedelbart sa upp avtalet med Agaten, som varit en av hemtjänstutförarna i Karlstad sedan 2012.

Bristerna gällde både planering, genomförande och dokumentation och förtroendet ansågs förbrukat. Vad gällde Agatens andra område, Hagagruppen även kallad Centrumgruppen, fanns inga dokumenterade brister.

Vad har hänt sedan dess?

– Agaten upphör att vara hemtjänstutförare i två steg. Vad gäller Centrumgruppen upphör utförandet den sista maj, motsvarande datum för Kronoparksgruppen är 11 augusti, säger Mikael Lind, beställarchef på vård- och omsorgsförvaltningen.

Omkring 150 kunder berörs av uppsägningen. Att byta hemtjänstutförare tar cirka två veckor och många har valt att säga upp Agaten redan innan sista datumet.

– Vissa valde att byta redan i vintras medan andra har väntat, det kan exempelvis bero på att man har en anhörig anställd hos sig. När det handlar om Centrumgruppen är det Agaten själva som valt att upphöra tidigare, säger Mikael Lind.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Vi har fått alla typer av reaktioner, men inte så väldigt många vilket kan tolkas som att de flesta förstod varför kommunen måste göra så här ibland, säger Mikael Lind.

Tre alternativ

Karlstads kommun har i flera steg skickat ut information om bytet av hemtjänstutförare och det finns tre alternativ: Attendo, Humana och Karlstads kommun.

Vad händer för de som varit anställda hos Agaten?

– Ansvaret för personalen har hela tiden legat på Agaten när det gäller information, uppsägningar, eventuella förhandlingar och liknande, säger Mikael Lind.

Han tror dock att personalen har goda förutsättningar att få nytt arbete hos någon av de andra utförarna eftersom kunderna även fortsättningsvis är i behov av hemtjänstinsatser.

Det var i december ifjol som Karlstads kommun genom en tillsyn upptäckte att hemtjänstföretaget Agaten hade stora brister i sitt utförande i Kronoparken. Bristerna bedömdes såpass stora att kommunen omedelbart sa upp avtalet med Agaten, som varit en av hemtjänstutförarna i Karlstad sedan 2012.

Bristerna gällde både planering, genomförande och dokumentation och förtroendet ansågs förbrukat. Vad gällde Agatens andra område, Hagagruppen även kallad Centrumgruppen, fanns inga dokumenterade brister.

Vad har hänt sedan dess?

– Agaten upphör att vara hemtjänstutförare i två steg. Vad gäller Centrumgruppen upphör utförandet den sista maj, motsvarande datum för Kronoparksgruppen är 11 augusti, säger Mikael Lind, beställarchef på vård- och omsorgsförvaltningen.

Omkring 150 kunder berörs av uppsägningen. Att byta hemtjänstutförare tar cirka två veckor och många har valt att säga upp Agaten redan innan sista datumet.

– Vissa valde att byta redan i vintras medan andra har väntat, det kan exempelvis bero på att man har en anhörig anställd hos sig. När det handlar om Centrumgruppen är det Agaten själva som valt att upphöra tidigare, säger Mikael Lind.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Vi har fått alla typer av reaktioner, men inte så väldigt många vilket kan tolkas som att de flesta förstod varför kommunen måste göra så här ibland, säger Mikael Lind.

Tre alternativ

Karlstads kommun har i flera steg skickat ut information om bytet av hemtjänstutförare och det finns tre alternativ: Attendo, Humana och Karlstads kommun.

Vad händer för de som varit anställda hos Agaten?

– Ansvaret för personalen har hela tiden legat på Agaten när det gäller information, uppsägningar, eventuella förhandlingar och liknande, säger Mikael Lind.

Han tror dock att personalen har goda förutsättningar att få nytt arbete hos någon av de andra utförarna eftersom kunderna även fortsättningsvis är i behov av hemtjänstinsatser.