2016-05-04 17:36

2016-05-04 17:36

Ny bilteknik till elever

KARLSTAD: "Vi kan ju inte skruva med gamla bilar"

Det ställs allt högre krav på diagnostekniker inom motorbranschen.
Nu har eleverna vid Yrkeshögskolan i Karlstad fått tillgång till den senaste tekniken.

Bilarna blir allt mer intelligenta och innehåller mycket avancerad teknik.

Dagens bilar kan bland annat bromsa och parkera på egen hand. Inom några år är de helt självkörande.

Därmed ökar kraven på diagnostekniker inom motorbranschen.

Ingenjörsnivå

För att kunna erbjuda bästa möjliga utbildning till studenterna har nu diagnosteknikerprogrammet vid Yrkeshögskolan i Karlstad fått en bil med den allra modernaste utrustningen. Lecab lånar ut bilen.

– Nu kan eleverna felsöka, diagnostisera och labba med den senaste tekniken, säger Karl-Erik Karlsson, utbildningsansvarig.

Hur höga krav ställs det på diagnostekniker i dag?

– Enormt höga krav. Om man tittar på tekniken i bilarna i dag så krävs det nästan ingenjörsnivå i kunskap.

Och kraven kommer vara ännu högre inom några år när bilarna är helt självkörande.

– Då gäller det verkligen att inte programmera fel. Det krävs att man vet vad man gör, säger Daniel Skålerud, biträdande rektor på Yrkeshögskolan i Karlstad.

Tekniken går framåt

Eleverna får också tillgång till en dator som kan felsöka bilen.

– Datorn är i dag lika vanlig som en skiftnyckel var förut, säger Karl-Erik Karlsson.

Bengt Sundin är verkstadschef på Lecab:

– Nu kan eleverna göra de mätningar som behöver göras. De kan inte laga bilen med datorn, men se hur det fungerar samt uppdatera mjukvaran, säger han.

Fredrik Ottosson är en av studenterna på programmet. Han tycker det är bra att de får tillgång till den senaste tekniken.

– Vi kan ju inte skruva med gamla bilar. De senaste tjugo åren har det hänt mycket. Dagens bilar bromsar, parkerar och kör själv. Det är väldigt intressant och roligt, säger han.

Stora chanser till jobb

Snart är han färdigutbildad. Och han hoppas komma ut i arbetslivet direkt.

– Vi blir väldigt attraktiva på arbetsmarknaden, så chanserna till jobb är stora, säger han.

Bilarna blir allt mer intelligenta och innehåller mycket avancerad teknik.

Dagens bilar kan bland annat bromsa och parkera på egen hand. Inom några år är de helt självkörande.

Därmed ökar kraven på diagnostekniker inom motorbranschen.

Ingenjörsnivå

För att kunna erbjuda bästa möjliga utbildning till studenterna har nu diagnosteknikerprogrammet vid Yrkeshögskolan i Karlstad fått en bil med den allra modernaste utrustningen. Lecab lånar ut bilen.

– Nu kan eleverna felsöka, diagnostisera och labba med den senaste tekniken, säger Karl-Erik Karlsson, utbildningsansvarig.

Hur höga krav ställs det på diagnostekniker i dag?

– Enormt höga krav. Om man tittar på tekniken i bilarna i dag så krävs det nästan ingenjörsnivå i kunskap.

Och kraven kommer vara ännu högre inom några år när bilarna är helt självkörande.

– Då gäller det verkligen att inte programmera fel. Det krävs att man vet vad man gör, säger Daniel Skålerud, biträdande rektor på Yrkeshögskolan i Karlstad.

Tekniken går framåt

Eleverna får också tillgång till en dator som kan felsöka bilen.

– Datorn är i dag lika vanlig som en skiftnyckel var förut, säger Karl-Erik Karlsson.

Bengt Sundin är verkstadschef på Lecab:

– Nu kan eleverna göra de mätningar som behöver göras. De kan inte laga bilen med datorn, men se hur det fungerar samt uppdatera mjukvaran, säger han.

Fredrik Ottosson är en av studenterna på programmet. Han tycker det är bra att de får tillgång till den senaste tekniken.

– Vi kan ju inte skruva med gamla bilar. De senaste tjugo åren har det hänt mycket. Dagens bilar bromsar, parkerar och kör själv. Det är väldigt intressant och roligt, säger han.

Stora chanser till jobb

Snart är han färdigutbildad. Och han hoppas komma ut i arbetslivet direkt.

– Vi blir väldigt attraktiva på arbetsmarknaden, så chanserna till jobb är stora, säger han.