2016-04-25 17:02

2016-04-25 17:02

Mammamagen – en trött påse?

KARLSTAD: Mamatummy day uppmärksammades för tredje året

Varje år riskerar 40 000 gravida kvinnor i Sverige att drabbas av problem efter graviditet och förlossning. På måndagen uppmärksammades därför mamatummy day – en dag med fokus på mammamagen.
– Vad ni än gör – sluta inte röra på er! säger Maria Berg, naprapat och certifierad mammamage-tränare.

Så många som var tredje gravid kvinna kan få bestående bekymmer med uttänjda magmuskler (diastas) och inkontinens efter förlossningen. Ett dolt problem som naprapaten Maria Berg vill belysa och göra fler uppmärksamma om.

– Magen kan bli som en ”trött påse” och kvinnor kan känna sig kraftlösa och orkar varken lyfta sitt barn eller matkassar efter förlossningen. Det är helt normalt och inte farligt, men det viktigaste är att få tillbaka magstödet och känna att kroppen orkar med det den ska, säger hon.

Börja i lugnt tempo

Men det är inte bara att sätta i gång och göra plankan eller situps när barnet kommit ut. Löpning rekommenderas inte under amningen eftersom det belastar bukhinnor och bäckenbotten för mycket. Men att röra sig lite grann är inte skadligt.

– Det beror på hur stark du är. Börja på en lämplig nivå och träna uthållighet och lägg sen till armrörelser. Men lägg er inte på soffan i ett halvår och vänta!

Det finns flera lager av magmuskler, ytliga och djupa. Och faktorerna är flera varför magmusklerna delar sig eller töjs ut – träningsvanor, om kvinnan genomgått flera graviditeter och ålder. Äldre kvinnor löper en större risk att drabbas.

Alla gravida kvinnor drabbas mer eller mindre av diastas vid förlossningen, men det är för cirka en tredjedel som problemen består i månader efteråt.

– Det räknas som ett skönhetsfel i Sverige och kvinnor får bekosta en operation själv. Det kan man tycka vad man vill om, men de borde få mer hjälp av samhället.

Inget att skämmas för

En enkel hostning eller nysning kan också skapa problem för nyförlösta kvinnor. Vaginala muskler kan töjas ut tre gånger sin längd under förlossningen.

– Många har besvär med inkontinens, men få talar om det. Men det är inget att skämmas för, utan sök hjälp hos en barnmorska eller kvinnoklinik och gör knipövningar.

För dem som vill göra enkla övningar hemma finns en mammamage-app och Maria Berg visade mammorna under dagen några rörelser så som knäböj och kunna stå på ett ben, men ändå behålla magstödet.

– Alla ser verkligen inte ut som fotomodeller som visar sig med platt mage på stranden åtta veckor efter förlossningen. Kvinnor ser annorlunda ut efter att de fått barn, det är inget konstigt.

Så många som var tredje gravid kvinna kan få bestående bekymmer med uttänjda magmuskler (diastas) och inkontinens efter förlossningen. Ett dolt problem som naprapaten Maria Berg vill belysa och göra fler uppmärksamma om.

– Magen kan bli som en ”trött påse” och kvinnor kan känna sig kraftlösa och orkar varken lyfta sitt barn eller matkassar efter förlossningen. Det är helt normalt och inte farligt, men det viktigaste är att få tillbaka magstödet och känna att kroppen orkar med det den ska, säger hon.

Börja i lugnt tempo

Men det är inte bara att sätta i gång och göra plankan eller situps när barnet kommit ut. Löpning rekommenderas inte under amningen eftersom det belastar bukhinnor och bäckenbotten för mycket. Men att röra sig lite grann är inte skadligt.

– Det beror på hur stark du är. Börja på en lämplig nivå och träna uthållighet och lägg sen till armrörelser. Men lägg er inte på soffan i ett halvår och vänta!

Det finns flera lager av magmuskler, ytliga och djupa. Och faktorerna är flera varför magmusklerna delar sig eller töjs ut – träningsvanor, om kvinnan genomgått flera graviditeter och ålder. Äldre kvinnor löper en större risk att drabbas.

Alla gravida kvinnor drabbas mer eller mindre av diastas vid förlossningen, men det är för cirka en tredjedel som problemen består i månader efteråt.

– Det räknas som ett skönhetsfel i Sverige och kvinnor får bekosta en operation själv. Det kan man tycka vad man vill om, men de borde få mer hjälp av samhället.

Inget att skämmas för

En enkel hostning eller nysning kan också skapa problem för nyförlösta kvinnor. Vaginala muskler kan töjas ut tre gånger sin längd under förlossningen.

– Många har besvär med inkontinens, men få talar om det. Men det är inget att skämmas för, utan sök hjälp hos en barnmorska eller kvinnoklinik och gör knipövningar.

För dem som vill göra enkla övningar hemma finns en mammamage-app och Maria Berg visade mammorna under dagen några rörelser så som knäböj och kunna stå på ett ben, men ändå behålla magstödet.

– Alla ser verkligen inte ut som fotomodeller som visar sig med platt mage på stranden åtta veckor efter förlossningen. Kvinnor ser annorlunda ut efter att de fått barn, det är inget konstigt.

  • Veronica Sjöblom

Diastas

Under graviditeten töjs magmusklerna ut i takt med att barnet växer. Ju mer magen växer inifrån desto mer påverkas magmusklerna, bukhinnan och bindväven som omger musklerna.

När de yttre magmusklerna på höger respektive vänster sida av kroppen förskjuts åt sidan separerar de. Med höga halter av graviditetshormoner i kroppen, som relaxin och progesteron, ökar risken för att bindvävsbandet förtunnas allt för mycket. Graviditetshormonerna mjukar upp stödjevävnad, som exempelvis finns i bindväven, vilket ger en försämrad förmåga att stå emot de stora isärdragande krafterna som uppkommer. Relaxinhalterna kan vara fortsatt höga flera veckor efter förlossningen.

Källa: mammamage.se