2016-04-18 18:43

2016-04-18 18:47

Branschen kräver skärpta straff mot illegala trafikskolor

VÄRMLAND: "Om det inte straffar sig blir det gråa amatörer överallt"

Körlektioner till halva priset.
Det är främsta lockbetet när svarta körskolor raggar kunder på nätet eller mitt framför näsan på seriösa aktörer.
– Straffsatsen borde skärpas, säger Berit Johansson, ordförande för Sveriges trafikskolors riksförbund.

Måndagens razzia mot en misstänkt illegal trafikskola i Karlstad uppskattas i branschen.

– Det är skönt att det äntligen görs något! Det här har hållit på i flera år och skadar oss andra, säger Pernilla Keino, delägare av City trafikskola AB i Karlstad.

NWT har talat med flera trafikskolor som upplever att myndigheterna ”silar mygg och sväljer kameler”.

– Transportstyrelsen gör bara tillslag på dem som har tillstånd och som betalar tillsynsavgifter och moms. Det måste kännas om man åker dit, annars tjänar man ju mer än man förlorar på det, säger Pernilla Keino.

”Har ökat”

– Vi upplever att problemet med svarta trafikskolor har ökat. Hittills har man levt en ganska skyddad tillvaro eftersom detta har hamnat mellan stolarna hos myndigheterna. Men om det inte straffar sig blir det gråa amatörer överallt. Därför är jag glatt överraskad att ekobrott gör den här insatsen, säger Berit Johansson, ordförande för Sveriges trafikskolors riksförbund.

Många elever kontaktar riksförbundet i samband med klagomål på sin trafikskola.

– En kvinna från Karlstad som ringde mig förstod inte att hon hade gått hos ett svartföretag. Hon trodde att allt var i sin ordning, eftersom hon hade sett handledartillståndet, säger Berit Johansson.

För den hågade körkortsinnehavaren gäller det att kolla upp företaget.

”Fråga efter F-skatt”

– Om man varje gång möts på en parkering, betalar kontant utan att få kvitto är det varningssignaler. Begär att få se trafikskoletillstånd som är utfärdat av Transportstyrelsen och fråga efter F-skatt, säger Berit Johansson.

Det som kan verka vara en billig gräddfil till körkortet kan bli en dyr historia i slutändan. Om något händer saknas försäkringar. Och har den du kör svart med dokumenterad utbildning?

– Bland dem som väljer att gå i körskola blir cirka 70 procent godkända. Chansen för dem att klara proven som går privat ligger under 40 procent och det är ju där de svarta aktörerna kommer in, säger Berit Johansson.

Försvårande åtgärd

Framöver vill Sveriges trafikskolors riksförbund införa digitala utbildningsprotokoll, med spårbara handledare.

– Det kommer att göra det mer komplicerat för de som härjar svart, säger Berit Johansson.

Måndagens razzia mot en misstänkt illegal trafikskola i Karlstad uppskattas i branschen.

– Det är skönt att det äntligen görs något! Det här har hållit på i flera år och skadar oss andra, säger Pernilla Keino, delägare av City trafikskola AB i Karlstad.

NWT har talat med flera trafikskolor som upplever att myndigheterna ”silar mygg och sväljer kameler”.

– Transportstyrelsen gör bara tillslag på dem som har tillstånd och som betalar tillsynsavgifter och moms. Det måste kännas om man åker dit, annars tjänar man ju mer än man förlorar på det, säger Pernilla Keino.

”Har ökat”

– Vi upplever att problemet med svarta trafikskolor har ökat. Hittills har man levt en ganska skyddad tillvaro eftersom detta har hamnat mellan stolarna hos myndigheterna. Men om det inte straffar sig blir det gråa amatörer överallt. Därför är jag glatt överraskad att ekobrott gör den här insatsen, säger Berit Johansson, ordförande för Sveriges trafikskolors riksförbund.

Många elever kontaktar riksförbundet i samband med klagomål på sin trafikskola.

– En kvinna från Karlstad som ringde mig förstod inte att hon hade gått hos ett svartföretag. Hon trodde att allt var i sin ordning, eftersom hon hade sett handledartillståndet, säger Berit Johansson.

För den hågade körkortsinnehavaren gäller det att kolla upp företaget.

”Fråga efter F-skatt”

– Om man varje gång möts på en parkering, betalar kontant utan att få kvitto är det varningssignaler. Begär att få se trafikskoletillstånd som är utfärdat av Transportstyrelsen och fråga efter F-skatt, säger Berit Johansson.

Det som kan verka vara en billig gräddfil till körkortet kan bli en dyr historia i slutändan. Om något händer saknas försäkringar. Och har den du kör svart med dokumenterad utbildning?

– Bland dem som väljer att gå i körskola blir cirka 70 procent godkända. Chansen för dem att klara proven som går privat ligger under 40 procent och det är ju där de svarta aktörerna kommer in, säger Berit Johansson.

Försvårande åtgärd

Framöver vill Sveriges trafikskolors riksförbund införa digitala utbildningsprotokoll, med spårbara handledare.

– Det kommer att göra det mer komplicerat för de som härjar svart, säger Berit Johansson.