2016-04-09 15:02

2016-04-10 17:16

Olycka på Centralstationen

KARLSTAD

(UPPDATERAD) Ett veterantåg backades på lördagseftermiddagen i hög fart in i en stoppbock på Karlstad C. Den sista vagnen klättrade upp på bocken och blev hängande i luften högst ett par meter från Pressbyråns butik.

Som genom ett under var det ingen människa som befann sig i detta område som annars ofta är fyllt av människor på väg till eller från tågen. Däremot skadades flera av ur personalen ombord på tåget. Ingen av passagerarna var ombord när kollisionen inträffade, utan endast personal.

De materiella skadorna är stora och man kan nog utgå från att det dröjer flera dygn innan det aktuella spåret kan användas igen.

NWT:s reporter befann sig på Trädgårdsgatan på södra sidan om stationsområdet när han fick se veterantåget komma backande i ganska hög fart. Det försvann sedan ur syne bakom det gamla magasinet. Men i stället hördes en mycket kraftig smäll. Klockan var då 14.50.

Veterantåget består av sju vagnar, två av dem restaurangvagnar. Det dras av ett F-lok från 1949.

Tåget kom från Stockholm med ett 90-tal passagerare som skulle besöka Lars Lerins konsthall på Sandgrund. Passagerarna hade ätit lunch ombord på vägen från Stockholm och när olyckan inträffade var personalen i gång med att göra i ordning för middagen på vägen hem.

– Jag stod i kallskänken och arbetade, berättade en av de anställda som så småningom fördes med ambulans till Centralsjukhuset för kontroll.

Föll framstupa

– Det blev tvärstopp för tåget och jag hörde en enorm smäll. Min kollega som stod mitt på golvet en bit ifrån mig ramlade framstupa ner på golvet och fick flera kastruller över sig.

Kollegan skadade sig i ena armbågen. På olycksplatsen pratades det också om att någon kunde ha råkat ut för skador på revbenen.

Tåget tillhör en förening som heter Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg, förkortat SKÅJ. Tåget hade kommit in på spår 1A och där släppt av passagerarna.

Loket flyttades till andra änden och därefter skulle hela tågsättet flyttas till spår 20 för att inte vara i vägen för den reguljära trafiken. Men spår 20 slutar vid en stoppbock alldeles intill Pressbyråns butik och tåget med sina sju vagnar var för långt för att få plats. Någon insåg vad som höll på att hända och ropade "stopp". Men lokföraren hörde inte ropet.

Klättrade upp i luften

Den sista vagnen klättrade upp på stoppbocken av betong. Den ena hjulboggin slets loss medan vagnen klättrade upp i luften. När det äntligen blev stopp var det bara ett par meter kvar till Pressbyråns hus. En elstolpe knäcktes på mitten.

Emma Berg och Zandra Johansson arbetade i Pressbyrån när olyckan inträffade och var klart skärrade när NWT talade med dem.

– Jag höll på att byta om och stod alldeles innanför väggen mot spåret, berättar Emma Berg. Jag hörde smällen och kände hur huset skakade.

– Jag förstod inte vad som hade hänt förrän jag kom ut och såg järnvägsvagnen uppe i luften.

Där vagnen nu hänger uppe i luften 16 meter från där den borde ha stannat brukar det vara fullt med pendlare när det är rusningstrafik. Den här gången var det helt tomt.

Efter olyckan bröts strömmen på hela Karlstad C av säkerhetsskäl och vid femtiden på lördagseftermiddagen kunde inga tåg passera.

– Vi har lämnat över arbetet på plats till Trafikverket och deras olycksorganisation, som diskuterar hur man ska gå vidare med att få ner tåget, säger Ola Åkesson, räddningschef i beredskap.

Klockan 18.15 meddelade Trafikverket att tågtrafiken återigen rullade i Karlstad, men att förseningar kunde uppstå under kvällen till följd av olyckan.

Som genom ett under var det ingen människa som befann sig i detta område som annars ofta är fyllt av människor på väg till eller från tågen. Däremot skadades flera av ur personalen ombord på tåget. Ingen av passagerarna var ombord när kollisionen inträffade, utan endast personal.

De materiella skadorna är stora och man kan nog utgå från att det dröjer flera dygn innan det aktuella spåret kan användas igen.

NWT:s reporter befann sig på Trädgårdsgatan på södra sidan om stationsområdet när han fick se veterantåget komma backande i ganska hög fart. Det försvann sedan ur syne bakom det gamla magasinet. Men i stället hördes en mycket kraftig smäll. Klockan var då 14.50.

Veterantåget består av sju vagnar, två av dem restaurangvagnar. Det dras av ett F-lok från 1949.

Tåget kom från Stockholm med ett 90-tal passagerare som skulle besöka Lars Lerins konsthall på Sandgrund. Passagerarna hade ätit lunch ombord på vägen från Stockholm och när olyckan inträffade var personalen i gång med att göra i ordning för middagen på vägen hem.

– Jag stod i kallskänken och arbetade, berättade en av de anställda som så småningom fördes med ambulans till Centralsjukhuset för kontroll.

Föll framstupa

– Det blev tvärstopp för tåget och jag hörde en enorm smäll. Min kollega som stod mitt på golvet en bit ifrån mig ramlade framstupa ner på golvet och fick flera kastruller över sig.

Kollegan skadade sig i ena armbågen. På olycksplatsen pratades det också om att någon kunde ha råkat ut för skador på revbenen.

Tåget tillhör en förening som heter Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg, förkortat SKÅJ. Tåget hade kommit in på spår 1A och där släppt av passagerarna.

Loket flyttades till andra änden och därefter skulle hela tågsättet flyttas till spår 20 för att inte vara i vägen för den reguljära trafiken. Men spår 20 slutar vid en stoppbock alldeles intill Pressbyråns butik och tåget med sina sju vagnar var för långt för att få plats. Någon insåg vad som höll på att hända och ropade "stopp". Men lokföraren hörde inte ropet.

Klättrade upp i luften

Den sista vagnen klättrade upp på stoppbocken av betong. Den ena hjulboggin slets loss medan vagnen klättrade upp i luften. När det äntligen blev stopp var det bara ett par meter kvar till Pressbyråns hus. En elstolpe knäcktes på mitten.

Emma Berg och Zandra Johansson arbetade i Pressbyrån när olyckan inträffade och var klart skärrade när NWT talade med dem.

– Jag höll på att byta om och stod alldeles innanför väggen mot spåret, berättar Emma Berg. Jag hörde smällen och kände hur huset skakade.

– Jag förstod inte vad som hade hänt förrän jag kom ut och såg järnvägsvagnen uppe i luften.

Där vagnen nu hänger uppe i luften 16 meter från där den borde ha stannat brukar det vara fullt med pendlare när det är rusningstrafik. Den här gången var det helt tomt.

Efter olyckan bröts strömmen på hela Karlstad C av säkerhetsskäl och vid femtiden på lördagseftermiddagen kunde inga tåg passera.

– Vi har lämnat över arbetet på plats till Trafikverket och deras olycksorganisation, som diskuterar hur man ska gå vidare med att få ner tåget, säger Ola Åkesson, räddningschef i beredskap.

Klockan 18.15 meddelade Trafikverket att tågtrafiken återigen rullade i Karlstad, men att förseningar kunde uppstå under kvällen till följd av olyckan.